Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Jag förstår hur du menar.
Ateismen är snarare en konsekvens, än en drivande kraft. En konsekvens av en utveckling där religionen drivits på reträtt av religionsfrihet, demokratiska fri- och rättigheter samt vetenskapliga framsteg.
Ateismen har därför inga anspråk på att slå vakt om kommande generationer och en fortsatt existens. Det är i en aspekt en passiv företeelse, en avsaknad av en tro. Inget mer.
Ateister, men inte ateismen kommer dock att fortsätta spela en roll. Och jag tror inte på någon undergång. Kan det sekulära samhället värnas - kan vi försvara demokratiska fri- och rättigheter samt religionsfrihet kommer ateismen inte bara att bestå - den kommer att fortsätta attrahera allt fler människor. Det är min tro.
Jag håller med om din analys, vill dock mena att det är ganska öppet vilka som i framtiden kommer diktera utvecklingen, men så har det också alltid varit. Det sekulära samhället kommer behöva mer än det har idag för att fortsätta reducera religionen till den privata sfären, vi bör inte glömma bort att större delen av mänskligheten är troende och inte backar utan tvärtom missionerar för sin sak, och det har ju på sistone uppkommit en väldig gråzon om vad som ska accepteras med det växande antal muslimer vi har i västeuropa.
Ateismen som en konsekvens, intressant val av perspektiv!