2013-08-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkel-Man
Bibeln är felfri och skrevs av människor som (naturligtvis) skapades av gud för att just skriva bibeln. Nya testamentet innehåller även allt vi behöver veta för att få en bra uppfattning av hur en perfekt människa beter sig.

Varför skapade då inte Gud en perfekt människa från början? Han klantade till det alltså? En manipulerande gud som testar oss vill jag inte ha.
Senast redigerad av ceda60 2013-08-10 kl. 21:59.
Citera
2013-08-10, 21:57
Medlem
Citat:
Jo det spelar en stor roll, ALLT det viktiga som Jesus gjorde är i bibeln, och eftersom att Jesus är den perfekta människan och ska fungera som något för oss vanliga människor att sträva efter att bli som skulle man kunna säga att de saker som Jesus gjorde var de viktigaste saker som har hänt i mänsklighetens historia

Bibeln är felfri och skrevs av människor som (naturligtvis) skapades av gud för att just skriva bibeln. Nya testamentet innehåller även allt vi behöver veta för att få en bra uppfattning av hur en perfekt människa beter sig.

Bibeln är inte alls felfri, den gör även misstaget att säga emot sig själv ett antal gånger.
Citera
2013-08-10, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Varför skapade då inte Gud en perfekt människa från början? Han klantade till det alltså?

Han har klantat till det 3 gånger, om vi ska tro muslimerna.
Citera
2013-08-10, 22:00
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Haha, du måste bara trolla Varken du eller någon annan vet något om Jesus. Det som finns dokumenterat är nedskrivet långt efter och den är långt ifrån felfri. Bibeln är en patetisk gammal skrift med enormt mycket unken moral.

Det är svårt att skilja trollen från de religionsfanatiska icke-trollen... men tanken slog mig också.
Citera
2013-08-10, 22:06
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Jag förstår hur du menar.

Ateismen är snarare en konsekvens, än en drivande kraft. En konsekvens av en utveckling där religionen drivits på reträtt av religionsfrihet, demokratiska fri- och rättigheter samt vetenskapliga framsteg.

Ateismen har därför inga anspråk på att slå vakt om kommande generationer och en fortsatt existens. Det är i en aspekt en passiv företeelse, en avsaknad av en tro. Inget mer.

Ateister, men inte ateismen kommer dock att fortsätta spela en roll. Och jag tror inte på någon undergång. Kan det sekulära samhället värnas - kan vi försvara demokratiska fri- och rättigheter samt religionsfrihet kommer ateismen inte bara att bestå - den kommer att fortsätta attrahera allt fler människor. Det är min tro.

Jag håller med om din analys, vill dock mena att det är ganska öppet vilka som i framtiden kommer diktera utvecklingen, men så har det också alltid varit. Det sekulära samhället kommer behöva mer än det har idag för att fortsätta reducera religionen till den privata sfären, vi bör inte glömma bort att större delen av mänskligheten är troende och inte backar utan tvärtom missionerar för sin sak, och det har ju på sistone uppkommit en väldig gråzon om vad som ska accepteras med det växande antal muslimer vi har i västeuropa.

Ateismen som en konsekvens, intressant val av perspektiv!
Citera
2013-08-10, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Jag håller med om din analys, vill dock mena att det är ganska öppet vilka som i framtiden kommer diktera utvecklingen, men så har det också alltid varit. Det sekulära samhället kommer behöva mer än det har idag för att fortsätta reducera religionen till den privata sfären, vi bör inte glömma bort att större delen av mänskligheten är troende och inte backar utan tvärtom missionerar för sin sak, och det har ju på sistone uppkommit en väldig gråzon om vad som ska accepteras med det växande antal muslimer vi har i västeuropa.

Ateismen som en konsekvens, intressant val av perspektiv!

Du tror inte det kristna USA kommer kriga mot muslimska länder? De får förstöra varandra.
Citera
2013-08-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Du skrev tidigare:

Hur kommer det sig att du väljer det ena budskapet (att döda) framför det andra (att inte döda)? Varför är DET ditt naturliga val. Är du säker på att det andra inte väger tyngre - det är trots allt ett budord.

Homosexuella är helt enkelt ett undantag, konstigare en så är det inte.
Citera
2013-08-10, 22:09
Medlem
Citat:
Homosexuella är helt enkelt ett undantag, konstigare en så är det inte.

Men varför dödar du dom inte då?
Citera
2013-08-10, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceda60
Varför skapade då inte Gud en perfekt människa från början? Han klantade till det alltså? En manipulerande gud som testar oss vill jag inte ha.
Svaret är väldigt enkelt, eftersom att gud har makt över allt och alla skulle han kunna ha gjort oss perfekta, men det gjorde han inte, för att han helt enkelt inte ville
Citera
2013-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erej13
Men varför dödar du dom inte då?
Jag har redan svarat på den frågan
Citera
2013-08-10, 22:14
Medlem
Citat:
Svaret är väldigt enkelt, eftersom att gud har makt över allt och alla skulle han kunna ha gjort oss perfekta, men det gjorde han inte, för att han helt enkelt inte ville

Han verkar ju ha misslyckats 2 gånger enligt kristna och 3 gånger enligt muslimer. Han kanske inte var kapabel till att göra det?
Citera
2013-08-10, 22:15
Medlem
Citat:
Jag har redan svarat på den frågan

Det måste vara lagligt att göra det innan du gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in