2013-08-10, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebeln
Jag kan bara inte begripa som det skrivits tidigare i tråden att kroppen först har flyttats till ett okänt ställe för att sedan forslas tillbaka till nästan mittpunkt för avsökningsområde...ville S.N vara "nära" sin döde pojkvän eller handlade det om "trofé"?

Det tror jag inte. Eventuellt kan han ha legat i lägenheten några dagar och senare blivit nerburen till källaren, men har svårt att tro att GM flyttat kroppen från ett helt annat ställe.
Citera
2013-08-10, 21:04
Medlem
nebelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GubbJaevel
Det tror jag inte. Eventuellt kan han ha legat i lägenheten några dagar och senare blivit nerburen till källaren, men har svårt att tro att GM flyttat kroppen från ett helt annat ställe.

Eftersom S.N placerade kroppen på ett ställe i förrådet där endast "han visste var den fanns" och övriga såsom polis ansåg den vara svårhittad så lutar det mot "trofé" eller som när predatorer slår ett byte så gömmer de kroppen från andra enkom för att få ha den själv...det som stör mig är att den hittades i centrat av avsökningsområdet.
Citera
2013-08-10, 21:06
Medlem
LizardKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av terrece
Vilken historia, tragiskt. Ända jag har att tillföra (om det nu kan beskrivas som det) är att du inte behöver pass för att flyga till t.ex. Cypern. Iom att det är ett EU land är det flygbolaget som avgör identifikationsmedel. SAS t.ex. Nöjer sig med ID i detta fall.

Egentligen gäller det bara de länder som är med i Schengenavtalet och Cypern har inte fått full värdighet. Samtidig så måste man ha ett identitetskort som visar medborgarskap vilket inte ett svenskt körkort gör. Däremot så fungerar det nya nationella ID-kortet som man kan få hos polisen

/Micke
Senast redigerad av LizardKing 2013-08-10 kl. 21:09.
Citera
2013-08-10, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nebeln
Eftersom S.N placerade kroppen på ett ställe i förrådet där endast "han visste var den fanns" och övriga såsom polis ansåg den vara svårhittad så lutar det mot "trofé" eller som när predatorer slår ett byte så gömmer de kroppen från andra enkom för att få ha den själv...det som stör mig är att den hittades i centrat av avsökningsområdet.

Tror inte vi snackar om nån seriemördare som samlar troféer. Tror han försökt gömma kroppen såklart och det var det bästa han kunde komma på. Lite nojigt att släpa ut kroppen till bilen antagligen.
Citera
2013-08-10, 21:08
Medlem
Någon som vet hur lång tid det kan ta tills det kommer att bli rättegång? -Innan årsskiftet?
Citera
2013-08-10, 21:09
Medlem
terreces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LizardKing
Egentligen gäller det bara de länder som är med i Schengenavtalet och Cypern har inte fått full värdighet.

/Micke
Kan så vara formellt men flyger mycket i jobbet och det går bra till ATH. CDG, VIE och MXP med SK iaf.
Citera
2013-08-10, 21:11
Medlem
nebelns avatar
Citat:
Tror inte vi snackar om nån seriemördare som samlar troféer. Tror han försökt gömma kroppen såklart och det var det bästa han kunde komma på. Lite nojigt att släpa ut kroppen till bilen antagligen.

Jag köper inte riktigt det dära eftersom han gjorde "allt i hans makt" att förvilla omgivningen...och kroppen inte är bortforslad...S.N måste haft såfall något känslomässigt band till kroppen.
Citera
2013-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Jag tycker också det är konstigt att han erkänt mord.
Kanske har han varit så stressad över allt i 2 veckor och inte är klar i huvudet och bara erkänner vad som läggs upp på bordet för att saker ska lägga sig.

Eller så är det helt enkelt så att dödsorsaken utesluter annat än mord? Alltså att det är ingen ide att försöka få det till t ex dråp, för det är inte förenligt med hur J dog. Inget har ju släppts om det - men både åklagare och SN vet ju antagligen tillräckligt om den för att kunna "rubricera" det hyfsat korrekt?

Om man strypt någon samtidigt som man dunkat personens huvud i golvet t ex, är det svårt både hävda dråp pga tidsaspekten (man hade tid att besinna sig), men även svårt hävda att det var en sexlek som gick fel - eftersom man dunkat huvudet på offret i golvet under tiden. Bara för att hitta på ett exempel.

Så kan ju vara så att det inte finns minsta utrymme för någon annan rubricering än mord, och SN har vett nog att inse det (eller är rådd av advokat att inse det) och erkänna istället för att försöka sy ihop orimliga förklaringar som inte håller.
Citera
2013-08-10, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diurnalis
Någon som vet hur lång tid det kan ta tills det kommer att bli rättegång? -Innan årsskiftet?

Brukar det inte gå rätt fort när det är mord? Oktober?
Citera
2013-08-10, 21:17
Medlem
nebelns avatar
Och en annan aspekt på det hela...om det inte finns något trauma (slag mot kropp eller huvud med i bilden) så kan de haft ett sjuhelvetes hångel i förrådet som ledde till Jens död...då är det vållande till annas död + brott mot griftefriden.
Citera
2013-08-10, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vial
Eller så är det helt enkelt så att dödsorsaken utesluter annat än mord? Alltså att det är ingen ide att försöka få det till t ex dråp, för det är inte förenligt med hur J dog. Inget har ju släppts om det - men både åklagare och SN vet ju antagligen tillräckligt om den för att kunna "rubricera" det hyfsat korrekt?

Om man strypt någon samtidigt som man dunkat personens huvud i golvet t ex, är det svårt både hävda dråp pga tidsaspekten (man hade tid att besinna sig), men även svårt hävda att det var en sexlek som gick fel - eftersom man dunkat huvudet på offret i golvet under tiden. Bara för att hitta på ett exempel.

Så kan ju vara så att det inte finns minsta utrymme för någon annan rubricering än mord, och SN har vett nog att inse det (eller är rådd av advokat att inse det) och erkänna istället för att försöka sy ihop orimliga förklaringar som inte håller.

Fast han verkar ha ett kriminellt förflutet så han borde veta en del om hur man ska agera i förhör. Desstuom läste jag att han erkänt redan igår och fick inte träffa sin advokat föränns idag.

Men som du säger kanske det finns så starka bevis att han vet han får mord och erkänner, kanske bara för att slippa grillas av snuten i timmar.
Citera
2013-08-10, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-tanten
Brukar det inte gå rätt fort när det är mord? Oktober?

Har inte så stor betydelse direkt om det är mord eller inte utan hur bevisläget är. SN har ju knappast varit diskret och har erkänt samtidigt som det finns mycket material. Nu handlar det bara om att få ett hållbart motiv så kommer det gå ganska fort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in