Citat:
Ursprungligen postat av
Harmanda
Snillen spekulerar. Det finns inget som heter "uppsåtligen mord", både mord och dråp är uppsåtsbrott. Finns inget uppsåt i dödandet har vi istället vållande till annans död. Dråp är ett, på grund av omständigheterna, mindre allvarligt mord. Att mordet är planerat, ett i folkmun så kallat överlagt mord, kommet av Common law's "murder in the first digree" som vi inte har i Sverige eftersom vi har ett annat rättssystem, är bara en omständighet som gör det svårare för gärningsmannen att hävda dråp eller inget uppsåt att döda.
Snillet spekulerade rätt men uttryckte sig fel

Det finns inget som heter det, jag skrev det snabbt, jag menade det som vi i folkmun kallar "planerat mord". Ibland går fingrarna över tangenterna snabbt, när man vill rätta till ett fel, så begår man själv ett annat.
Sedan till det spån som var inne och raljerade över varför detta (förmodade) mordet väckt sådana känslor.
Jag kan bara prata för mig och jag känner inte någon av killarna. Det begås många mord i relationer, men i detta fallet fick vi känna Jens känslor och framtidsplaner (tack vare hans Fcb). Hans raka kärlek till S var så tydlig, han var öppen med vem han var, han var lycklig.
Tack vare hans Fcb kommer han aldrig bli ett anonymt offer, inte ens för oss som inte kände Jens.