2013-08-10, 03:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Capulca
Tror det är svårt för honom att hävda att han haft en psykos från tidpunkten av mordet fram till gripandet idag. Å andra sidan räknas ju sociopati/psykopati som psykiska störningar men är osäker på om det skulle räcka för att han ska slippa ett "riktigt straff".

Är inte insatt direkt. Men ja, mycket talar för att han har gjort saker medvetet och vid sitt fulla sinnes bruk.

Precis, det är personlighetsstörningar, inte sjukdomar och därmed inte behandlingsbara DVS nej om det bara framkommer att han har en personlighetsstörning så kommer han inte få rättspsykiatrisk vård.
Citera
2013-08-10, 03:55
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Snillen spekulerar. Det finns inget som heter "uppsåtligen mord", både mord och dråp är uppsåtsbrott. Finns inget uppsåt i dödandet har vi istället vållande till annans död. Dråp är ett, på grund av omständigheterna, mindre allvarligt mord. Att mordet är planerat, ett i folkmun så kallat överlagt mord, kommet av Common law's "murder in the first digree" som vi inte har i Sverige eftersom vi har ett annat rättssystem, är bara en omständighet som gör det svårare för gärningsmannen att hävda dråp eller inget uppsåt att döda.

Snillet spekulerade rätt men uttryckte sig fel Det finns inget som heter det, jag skrev det snabbt, jag menade det som vi i folkmun kallar "planerat mord". Ibland går fingrarna över tangenterna snabbt, när man vill rätta till ett fel, så begår man själv ett annat.

Sedan till det spån som var inne och raljerade över varför detta (förmodade) mordet väckt sådana känslor.

Jag kan bara prata för mig och jag känner inte någon av killarna. Det begås många mord i relationer, men i detta fallet fick vi känna Jens känslor och framtidsplaner (tack vare hans Fcb). Hans raka kärlek till S var så tydlig, han var öppen med vem han var, han var lycklig.

Tack vare hans Fcb kommer han aldrig bli ett anonymt offer, inte ens för oss som inte kände Jens.
Senast redigerad av why123 2013-08-10 kl. 03:56. Anledning: ..
Citera
2013-08-10, 04:29
Medlem
Harmandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Snillet spekulerade rätt men uttryckte sig fel Det finns inget som heter det, jag skrev det snabbt, jag menade det som vi i folkmun kallar "planerat mord". Ibland går fingrarna över tangenterna snabbt, när man vill rätta till ett fel, så begår man själv ett annat.

Sedan till det spån som var inne och raljerade över varför detta (förmodade) mordet väckt sådana känslor.

Jag kan bara prata för mig och jag känner inte någon av killarna. Det begås många mord i relationer, men i detta fallet fick vi känna Jens känslor och framtidsplaner (tack vare hans Fcb). Hans raka kärlek till S var så tydlig, han var öppen med vem han var, han var lycklig.

Tack vare hans Fcb kommer han aldrig bli ett anonymt offer, inte ens för oss som inte kände Jens.
Skönt när det är på det hållet i alla fall. Har tidigare i tråden sett felaktiga påståenden som att det bara är mord som är planerade som bedöms som mord och att resten är dråp. Riktigt så enkelt är det ju inte.

För mig är det bara naturligt att mord som begås av någon närstående till offret väcker starka känslor. Konstigt vore väl annars. Jag tycker att sådana borde bedömas som värre än vad de görs idag när de ofta kallas "familjetragedier", eftersom offret litat på gärningspersonen och det kanske till och med funnits kärlek mellan de två. Det är ju det ultimata sveket att bli mördad av någon man litar på i sitt hem där man borde vara trygg.
Citera
2013-08-10, 05:10
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harmanda
Skönt när det är på det hållet i alla fall. Har tidigare i tråden sett felaktiga påståenden som att det bara är mord som är planerade som bedöms som mord och att resten är dråp. Riktigt så enkelt är det ju inte.

För mig är det bara naturligt att mord som begås av någon närstående till offret väcker starka känslor. Konstigt vore väl annars. Jag tycker att sådana borde bedömas som värre än vad de görs idag när de ofta kallas "familjetragedier", eftersom offret litat på gärningspersonen och det kanske till och med funnits kärlek mellan de två. Det är ju det ultimata sveket att bli mördad av någon man litar på i sitt hem där man borde vara trygg.

Ja, jag håller helt med dig! Jag tycker också de borde dömas hårdare. Först litar man på den andre och ligger i hans/hennes armar och lämnar ut sig fullständigt, sedan får man en "kniv i ryggen", det är så fruktansvärt att det går inte att tänka på egentligen..
Citera
2013-08-10, 07:49
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mro1229
Min erfarenhet av överskuldsatta personer som SN i fråga är att om de får pengar över, vare sig det är ett par hundra eller som i hans fall ca. 50 000 så är nog skulder hos fogden det sista man väljer att sprätta pengarna på. Med tanke på att han jobbat hårt för att hålla sig undan oss genom att bryta mot folkbokföringslagen (En person ska folkbokföras på den fastighet och i den kommun där han eller hon är att anse som bosatt.) så bekräftar det ytteligare att SN hade annat är oss i tankarna när han lade fingrarna på de där 50 000. Det som finns kvar av de där pengarna lär vi ta hand om.

Någon som har någon kvalificerad gissning om var han fick tag på pengarna? Bilförsäljning är ju uteslutet.

50 000kr ej bekräftat i tråden. Bara "mycket kontanter" men minst 25 000 kr. Dessa måste vara JJs kontanter från lägenhetsförsäljningen eftersom summan stämmer väl med 10% av totalsumman.
Citera
2013-08-10, 07:55
Medlem
Byatomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bejrut
Då har polisen fingeravtryck redan och i vissa fall redan DNA. Har man ett register har man redan gjort sig skyldig till en massa även om det är mindre saker som urkundsförfalskning olaga hot och olaga tvång övergrepp i rättssak. Saker jag kan tänka mig kan vara aktuella I SN fall.

Det du svamlar om är inga mindre saker/brott utan det är grova brott.
Skärp dig nu och sluta med ditt svammel.
Citera
2013-08-10, 08:20
Medlem
vanligajags avatar
SN ser rött när han blir anklagad eller konfronterad. Iaf av privatpersoner, vad vi vet. Hur han reagerar om myndighetspersoner konfronterar honom vet vi inte. Han kommer att ha/få en viss medicin- och kanske alkoholabstinens vilket kommer att störa honom. I samband med personlighetsstörningen (sociopat/psykopat) som ger honom vissa "fördelar" att lägga locket på sina gärningar så tror jag ändå att polisen kommer att ha fördelarna av allt det här.
För: han kommer förmodligen att trassla in sig i lögnerna, hans förmåga att via sin personlighetsstörning spela lugn och sansad kommer att brytas ner succesivt av abstinens och uppretning.
Vi hoppas på att de rätta poliserna utför förhören !
Citera
2013-08-10, 08:51
Medlem
Gasbombens avatar
En sammanfattning vore nu på tiden och en bild på psykfallet då länken på sammanfattningen i inlägg 1 ej fungerar!
Redogörelse från födelse och alla sjukdommar på han med tack!

Edit, kör gärna även hela straffsamanfattningen på han med!
Senast redigerad av Gasbomben 2013-08-10 kl. 08:55.
Citera
2013-08-10, 08:58
Medlem
vanligajags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gasbomben
En sammanfattning vore nu på tiden och en bild på psykfallet då länken på sammanfattningen i inlägg 1 ej fungerar!
Redogörelse från födelse och alla sjukdommar på han med tack!

Edit, kör gärna även hela straffsamanfattningen på han med!

Du har väl samma möjlighet att skumma tråden som alla andra ? Tänker bara bidra med en länk kort länksammanfattning.

Några länkar:
JJ:
https://www.facebook.com/j*ns.j*nzon (e, a)
SN:
https://www.facebook.com/st*fan.nilss*n.902 (e, o)
JJs bror:
https://www.facebook.com/mik*el.myr*ngby (a, i)
Efterlysning på Missing people:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=618137861549848
JJs Instagram:
http://instagram.com/j*nsj*nzon# (e, a)
SNs Qruiser:
http://imageshack.us/photo/my-images/687/yd2k.png/
Citera
2013-08-10, 09:26
Medlem
vanligajags avatar
http://www.hemnet.se/salda/bostadsratt-1rum-vattentornet-skoghall-hammaro-kommun-vattentornet-3-a-76749
Torde väl vara JJs sålda lägenhet ?
Citera
2013-08-10, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eyebrid
Hela samhället och rättsystemet är ruttet, en person som tar en annan människas liv har förverkat sin rätt till någon form av frihet för resten av sitt liv. En person som S ska inte ha några rättigheter alls! Två vänner mördade på mindre än ett år :/ har man skulder så är man dömd för alltid, då finns det igen hjälp att få men mördar man folk så ska det behandlas och tramsas med fanskapen både en, två, tre gånger

Menar du att han har mördat någon mer vän till fig?
Citera
2013-08-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanligajag
SN ser rött när han blir anklagad eller konfronterad. Iaf av privatpersoner, vad vi vet. Hur han reagerar om myndighetspersoner konfronterar honom vet vi inte. Han kommer att ha/få en viss medicin- och kanske alkoholabstinens vilket kommer att störa honom. I samband med personlighetsstörningen (sociopat/psykopat) som ger honom vissa "fördelar" att lägga locket på sina gärningar så tror jag ändå att polisen kommer att ha fördelarna av allt det här.
För: han kommer förmodligen att trassla in sig i lögnerna, hans förmåga att via sin personlighetsstörning spela lugn och sansad kommer att brytas ner succesivt av abstinens och uppretning.
Vi hoppas på att de rätta poliserna utför förhören !

Dock har inte S alkoholproblem. Så det där med alkoholabstinens får du nog ta och skippa prat om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in