Citat:
Ursprungligen postat av
Quarrel
Det torra vädret borde ha dämpat förruttnelsen och lukten. Men de senaste dagarna har det regnat. Kan det ha skyndat på processen och skapat lukten som avslöjade offrets position?
Jag är lite tveksam till att värmen ska ha saktat ned nedbrytningsprocessen i ett tidigt stadium så pass mycket att den först har börjat lukta just nu.
Däremot kan nederbörden definitivt ha påverkat den lukt som kroppen avgav i ett senare skede av nedbrytningsprocessen och framförallt skapat möjligheter att denna lukt ska ha uppfattats på håll.
Normalt sett avger döda kroppar som mest lukt vissa stadier. Tidpunkten för när dessa infaller varierar betydligt. Men
generellt:
I stadium 1: Ingen lukt
I stadium 2 (kan påbörjas alltifrån 2-10 dagar efter döden) – uppsvullnadsfasen - byggs gaserna från de kemiska processerna upp inne i kroppen, men lämnar den genom naturliga öppningar. Lukten är därför begränsad, åtminstone ute i det fria.
I stadium 3 (kan påbörjas alltifrån 5-20 dagar efter döden) – den första föruttnelsefasen - kollapsar väggarna i bukhålan och gaserna frigörs lättare. Det är i denna fas som ”liklukten” är som värst och sprider sig.
I stadium 4 – (kan påbörjas alltifrån 10-25 dagar efter döden) – börjar kroppen kollapsa och börjar samtidigt torka ut. Genom fermetering börjar dock smörsyra produceras. Lukten blir därför en annan, inte ”liklukt”, utan härsket smör.
I stadium 5: Knappt någon lukt alls eftersom kroppen torkat ut och mjukdelar saknas.
Vad jag kan se av nederbörden kommer den - som du påpekade - framförallt i slutet av perioden.
Skulle jag
gissa så befinner sig kroppen i övergången mellan stadium 3 och 4, d.v.s. liklukten är den dominerande, men det är framförallt den fukt som har bildats genom nederbörden som gör att den upptäcks först nu.
Detta tror jag styrks av det som personen som fann kroppen sade. En granne hade gjort honom uppmärksam på att det luktade illa och han själv – i egenskap av jägare - associerade till lukten av självdöda djur, d.v.s. liklukt snarare än smörsyra.