2013-08-08, 20:41
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
En bra grej är annars att lägga undan femhundringar tills du har en pott och då investera en större summa. Kanske en gång per kvartal/halvår beroende på hur mycket du sparar.

Tänk på att investestmentbolag ger direktavkastning, samt att de itne tar ut förvaltningsavgift. Båda dessa ryker i en fond. Dock är Spiltan billig, men endå.

Helt klart värt att tänka på, tack för tipset.

Omarbetade en eventuell portfölj och kom fram till följande (endast svenska bolag)... Vad tror ni med det som en nybörjarstart?. Vill som sagt lära mig om aktier och det är ingen större summa (10500) som investeras till en början, man måste ju börja någonstans ...

PEAB 15% 1500:- BYGG
BETTSSON 15% 1500:- IT-GAMBLING
HÖGANÄS 15% 1500:- INDUSTRI
ICA-GRUPPEN 15% 1500:- MATINDUSTRIN
TELE2 15% 1500:- TELEFONI/KOMMUNIKATION
INTRUM JUSTICIA 15% 1500:- FINANS
HÖGRISKBOLAG 10% 1000:- Vet inte vad ännu
Citera
2013-08-08, 20:41
Medlem
ErikVinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etaro
En bra grej är annars att lägga undan femhundringar tills du har en pott och då investera en större summa. Kanske en gång per kvartal/halvår beroende på hur mycket du sparar.

Tänk på att investestmentbolag ger direktavkastning, samt att de itne tar ut förvaltningsavgift. Båda dessa ryker i en fond. Dock är Spiltan billig, men endå.

Utdelningen blir automatiskt återinvesterad i de flesta fonder, för att få "direktavkastning" i en fond kan man väll tänka sig att sälja 3-5% av fonden under utdelningssäsongen. Angående förvaltningsavgift så tar inte Avanza Zero ut någon sådan medan investmentbolagen med största sannolikhet gör det; de som förvaltar pengarna, bokför, sitter i styrelsen osv. i investmentbolagen tar väll ut lön?

Det som däremot talar för investmentbolag är substansrabatt och portfölj, till exempel industrivärdens portfölj med (historiskt sett) kvalitetsbolag som handlas till en rabatt på 12%.
Citera
2013-08-09, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Helt klart värt att tänka på, tack för tipset.

Omarbetade en eventuell portfölj och kom fram till följande (endast svenska bolag)... Vad tror ni med det som en nybörjarstart?. Vill som sagt lära mig om aktier och det är ingen större summa (10500) som investeras till en början, man måste ju börja någonstans ...

PEAB 15% 1500:- BYGG
BETTSSON 15% 1500:- IT-GAMBLING
HÖGANÄS 15% 1500:- INDUSTRI
ICA-GRUPPEN 15% 1500:- MATINDUSTRIN
TELE2 15% 1500:- TELEFONI/KOMMUNIKATION
INTRUM JUSTICIA 15% 1500:- FINANS
HÖGRISKBOLAG 10% 1000:- Vet inte vad ännu

Hade slängt in rubbet i någon undervärderad öresaktie för att få lite avkastning.
Har du tänkt vad courtaget kostar?
Citera
2013-08-09, 00:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Utdelningen blir automatiskt återinvesterad i de flesta fonder, för att få "direktavkastning" i en fond kan man väll tänka sig att sälja 3-5% av fonden under utdelningssäsongen. Angående förvaltningsavgift så tar inte Avanza Zero ut någon sådan medan investmentbolagen med största sannolikhet gör det; de som förvaltar pengarna, bokför, sitter i styrelsen osv. i investmentbolagen tar väll ut lön?
Ja styrelsen jobbar självklart inte gratis, men det är inget man märker av som aktieägare mer än att man kanske får högre utdelning om förvaltningen varit gratis.

Citat:
Det som däremot talar för investmentbolag är substansrabatt och portfölj, till exempel industrivärdens portfölj med (historiskt sett) kvalitetsbolag som handlas till en rabatt på 12%.

Precis man får rabatt, vilket kan innebära att man i teorin kan få extra utdelningar på "rabatt-delen".Själv har jag utnyttjat detta i Investor där rabatten var gigantiskt en period. Nu börjar den minska och är inte lika lönsam att köpa in längre. Samma visa i Kinnevik...
Citera
2013-08-09, 07:40
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture
Hade slängt in rubbet i någon undervärderad öresaktie för att få lite avkastning.

Jag har Avanza Mini så courtaget för dessa 7 köp ska landa på 7x7 = 49:- SEK.

49/10500 = 0,0046...

Vill inte slänga in rubbet på en öresaktie (förutom delen som är avsedd för högrisk), meningen är ju att det ska vara ett långsiktigt sparande. Jag tänker 10+ år framåt.
Citera
2013-08-09, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorkenSture

Citat:

49/10500 = 0,0046...

Vill inte slänga in rubbet på en öresaktie (förutom delen som är avsedd för högrisk), meningen är ju att det ska vara ett långsiktigt sparande. Jag tänker 10+ år framåt.

Dyrare än courtage är väl ändå att bolag man investerat alla sina pengar i går i konkurs så StorkenStures tips hade jag nog tagit med en nypa salt.

Jag tycker att ditt portföltval ser intressant ut. Den innehåller en del bolag som min portfölj innehåller just nu så vi verkar vara överrens på en del punkter. Jag hade däremot inte köpt in mig i alla bolag varje månad då courtaget hade blivit otroligt högt om du gör köp för 71kr per gång. Bättre i så fall att välja ett bolag per månad eller att alternativt spara pengarna i en indexfond med låg förvaltningsavgift(läs Avanza zero) alternativt ett högräntekonto tills du får förmånligare courtage procentuellt.
Även om du gör detta för att lära dig så är det tråkigt att se samtliga av sina tillgångar gå åt till avgifter.
Citera
2013-08-09, 12:39
Awaiting Email Confirmation
Pondeyooos avatar
Citat:

49/10500 = 0,0046...

Förstår öht inte varför du vill handla med aktier som har höga omkostnader då du bara har ca 1000 euro att investera...sen då du har några hundra tusen euro så börjar det löna sig om du kan investera smart eftersom att din vinst inte blir helt uppäten av courtageavgifter mm.
Citera
2013-08-09, 12:50
Medlem
ErikVinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo
Förstår öht inte varför du vill handla med aktier som har höga omkostnader då du bara har ca 1000 euro att investera...sen då du har några hundra tusen euro så börjar det löna sig om du kan investera smart eftersom att din vinst inte blir helt uppäten av courtageavgifter mm.

Nej.
Citera
2013-08-09, 14:35
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pondeyooo

Du menar alltså att det endast lönar sig med 7 kr courtage vid investering av miljonbelopp? (ja, vi brukar räkna kronor vanligtvis) Och det är endast då den inte blir helt uppätet av courtage? Hur blir det med miljonbelopp då, enbart halvt uppätet då eller? Snälla förtydliga, helst genom en uträckning av investerat belopp i förhållande till courtage räknat i svenska kronor då jag har svårt att hänga med annars.
Citera
2013-08-09, 16:02
Medlem
Pennamedsudds avatar
Jag öppnade mitt konto nu under sommaren och har hittills köpt in mig i följande bolag.

Aktier ca 8%

Telia sonera
ÅF
Axis
Nibe
SAS
Cefour

Tanken var från början att mest köpa historiskt säkra företag men sen blev det som det blev . Jag tyckte Cefour's affärsidé kändes för smart för att avstå. SAS,starkt varumärke. dessutom har jag flugit mycket med och jag har oerhört sällan haft problem med dem i jämförelse med andra flygbolag. Därav tror jag dem har god potential att öka i värde bara de får lite ordning på ekonomin. Ser lite mera kortsiktigt på dessa två.

Jag känner mig dock rätt taggad på att köpa två tre till företag inom andra branscher men är lite osäker på hur smart det är? Börsen har ju stigit en del på senaste. Vad tror ni? Är bl.a intresserad av Activsion Blizzard, Securitas och något företag inom detaljhandeln.

Robur allemansfond ca 20%
Har den sedan många år tillbaka, är dock inte riktigt nöjd med denna, hade tänkt låta den "toppa" och sälja av för att eventuellt köpa någon läkemedelsfond vid bättre läge.

72% likvid

Kommentarer?
Senast redigerad av Pennamedsudd 2013-08-09 kl. 16:12.
Citera
2013-08-15, 14:58
Medlem
DirectXs avatar
Har precis börjat med aktiesparande/spekulerande och gick igår till idag 400kr back på en Starbreeze affär. Köpte igår för 0,22 och sålde idag 0,20 då jag insåg att det är för stor risk att aktien skall falla till sina 0,10 som den legat på under större delen av 2013. Jaja, det får väl kosta lite att lära sig av sina misstag. Från och med nu är det STORA LÅNGSIKTIGA köp som gäller, och inte daytrading.. I alla fall inte tills jag är lite mer säker på vad jag pysslar med.

Äger just nu:

Investor B
Swedbank A

Avanza Zero

Total avkastn. sedan inköp (en vecka sedan): -0,78%.

Tips på aktier eller andra generella saker tas tacksamt emot, är ny till allt detta..

/DirectX
Citera
2013-08-15, 15:59
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirectX
Har precis börjat med aktiesparande/spekulerande och gick igår till idag 400kr back på en Starbreeze affär. Köpte igår för 0,22 och sålde idag 0,20 då jag insåg att det är för stor risk att aktien skall falla till sina 0,10 som den legat på under större delen av 2013.
Jag tror du sålde för tidigt. Jag sitter med en mindre post och tänker åtminstone invänta rapport innan jag funderar på att sälja. Nu lär nog inte rapporten hinna inkludera några mer detaljerade siffror från försäljningen av Payday 2 (som fortsätter gå bra, med Payday 2 i topp på Steams försäljningslista), men jag räknar ändå med detaljer om den framgångsrika förbokningskampanjen etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in