2013-08-02, 20:31
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Deppa inte för det. Sammanlagt har ju portföljen gått så bra att den idag utgör hela 105%.
Men, vänta här nu lite.....?

Kanske kör med belåning. Men troligen pga fredagsgroggen. Tung i swettbank också...

https://www.youtube.com/watch?v=i0hJZ34Znh0
Senast redigerad av 1979 2013-08-02 kl. 20:35.
Citera
2013-08-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoccer
Deppa inte för det. Sammanlagt har ju portföljen gått så bra att den idag utgör hela 105%.
Men, vänta här nu lite.....?

Swedbank skall givetvis vara 40%
Citera
2013-08-03, 13:35
Medlem
88 % i Starbreeze
7 % Fonder (Avanza Zero etc)
4 % Obligationer
1% Likvida medel
Citera
2013-08-03, 18:04
Medlem
ErikVinners avatar
VP Konto (30% skatt på vinst)

SCA B 27% - Avkastning på 155% så kommer inte trots hög värdering idag
Sandvik 9% - Avkastning på 55% och hög uppsida så behåller denna trots risk

ISK

Sampo A 16% - Hög värdering idag?
Ratos Pref 13% - Låg risk med säker avkastning, behåller som alternativ till bankkonto
Industrivärden C 9% - Borde kanske sälja då jag redan äger SCA och Sandvik?
TeliaSonera 9% - Ganska låg nersida men hög utdelning och lågt P/E
Fortum 8% - Konjunktur okännsligt och bra utdelning, risk i ryssland?
Swedbank 8% - Mycket hög utdelning med dagens värdering, dock osäker på denna, kanske ryker om jag hittar någon kandidat som kan ta dess plats.

Investeringshorisonten är långsiktig men med tanke på att jag är student vill jag ha möjlighet att plocka ut viss del vid tillexempel bilköp om ungefär 4 år. 14/15 i aktier 1/15 på bankkonto (kommer sätta mer i akter efter sommaren)
Senast redigerad av ErikVinner 2013-08-03 kl. 18:07.
Citera
2013-08-04, 10:16
Medlem
coxis avatar
Min norska portfölj:

Avocet Mining - 20 % Guldgruva i Västafrika. Har man tro på ett högre guldpris framöver borde aktien kunna göra ett rejält skutt från nuvarande nivåer.

Eitzen Chemical - 80 % Verksam inom kemikalie frakt och har, i kölvattnet av finanskrisen 2008-2009, ett par tuffa år bakom sig. Nu ser det ut som om vändningen är påväg och efterfrågan liksom skeppsvärdena har börjat stiga igen. Många spår samma utveckling som med AMSC och AKPS.

Som ni ser gillar jag hög risk med chans till stor avkastning. Sparar självklart på ett ISK och än så länge med gott resultat!
Citera
2013-08-05, 10:41
Medlem
Traveas A 56%
Starbreeze 26%
G5 Entertainment 13%
Caucasus Oil 5%
Citera
2013-08-07, 09:48
Medlem
ErikVinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikVinner
VP Konto (30% skatt på vinst)

SCA B 27% - Avkastning på 155% så kommer inte trots hög värdering idag
Sandvik 9% - Avkastning på 55% och hög uppsida så behåller denna trots risk

ISK

Sampo A 16% - Hög värdering idag?
Ratos Pref 13% - Låg risk med säker avkastning, behåller som alternativ till bankkonto
Industrivärden C 9% - Borde kanske sälja då jag redan äger SCA och Sandvik?
TeliaSonera 9% - Ganska låg nersida men hög utdelning och lågt P/E
Fortum 8% - Konjunktur okännsligt och bra utdelning, risk i ryssland?
Swedbank 8% - Mycket hög utdelning med dagens värdering, dock osäker på denna, kanske ryker om jag hittar någon kandidat som kan ta dess plats.

Investeringshorisonten är långsiktig men med tanke på att jag är student vill jag ha möjlighet att plocka ut viss del vid tillexempel bilköp om ungefär 4 år. 14/15 i aktier 1/15 på bankkonto (kommer sätta mer i akter efter sommaren)
Tror jag behåller Sampo ett tag till! Combined ratio på 86,7% säger jag inte nej till.
Citera
2013-08-07, 13:31
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SeptemberRain
88 % i Starbreeze
7 % Fonder (Avanza Zero etc)
4 % Obligationer
1% Likvida medel

Hur mycket pengar har du investerat? Jag skulle aldrig våga ha 88% i Starbreeze om jag hade någon/några årslöner i min depå.
Citera
2013-08-08, 13:40
Medlem
Betongbarns avatar
Jag tänkte börja spara i aktier och börja med att göra mig en portfölj, jag börjar med 10.500 kronor och fyller på med 500 kronor per månad. Vad tycker ni om det här som nybörjarportfölj?, riskspridning?, val av bolag?...

Jag har sedan tidigare ett månadssparande i Spiltan Investmentfond ā 500kr / månad, därför har jag inga investeringsbolag i min egen portfölj.

Starbucks 15% 1500:- / Restaurangbranschen
Höganäs 15% 1500:- / Industri
Facebook 15% 1500:- / IT-socialamedier
Norwegian 15% 1500:- / Resebranschen
Bettsson 15% 1500:- / IT-gambling
PEAB 15% 1500:- / Bygg

Detta utgör 90% av min portfölj, jag tänkte även försöka gå in i ett högriskbolag med resterande 10%, t.ex. StarBreeze. Dvs något som inte är alls lika säkert (med det menar jag inte att jag väljer just StarBreeze).

Tacksam för svar.

Mvh BB
Citera
2013-08-08, 14:08
Medlem
AnaheimDuckss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Jag tänkte börja spara i aktier och börja med att göra mig en portfölj, jag börjar med 10.500 kronor och fyller på med 500 kronor per månad. Vad tycker ni om det här som nybörjarportfölj?, riskspridning?, val av bolag?...

Jag har sedan tidigare ett månadssparande i Spiltan Investmentfond ā 500kr / månad, därför har jag inga investeringsbolag i min egen portfölj.

Starbucks 15% 1500:- / Restaurangbranschen
Höganäs 15% 1500:- / Industri
Facebook 15% 1500:- / IT-socialamedier
Norwegian 15% 1500:- / Resebranschen
Bettsson 15% 1500:- / IT-gambling
PEAB 15% 1500:- / Bygg

Detta utgör 90% av min portfölj, jag tänkte även försöka gå in i ett högriskbolag med resterande 10%, t.ex. StarBreeze. Dvs något som inte är alls lika säkert (med det menar jag inte att jag väljer just StarBreeze).

Tacksam för svar.

Mvh BB

Tycker att det är en intressant portfölj du knåpat ihop, men courtage kommer bli på tok för högt. Inte minst om du enbart ska månadsspara 500 kr. Vet inte exakta priser, men tror det kostar runt hundralappen att köpa amerikanska bolag och ska du då enbart lägga in en femhundring så uppgår courtage för den affären till 20%. Lägger du in 10.500 i 6 olika bolag så kommer courtaget överstiga 3,6% redan vid första köp.

Kör på Avanza Zero, väldigt mycket gratis och bra sätt att månadsspara.
Citera
2013-08-08, 14:27
Medlem
Betongbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnaheimDucks
Tycker att det är en intressant portfölj du knåpat ihop, men courtage kommer bli på tok för högt. Inte minst om du enbart ska månadsspara 500 kr. Vet inte exakta priser, men tror det kostar runt hundralappen att köpa amerikanska bolag och ska du då enbart lägga in en femhundring så uppgår courtage för den affären till 20%. Lägger du in 10.500 i 6 olika bolag så kommer courtaget överstiga 3,6% redan vid första köp.

Kör på Avanza Zero, väldigt mycket gratis och bra sätt att månadsspara.

Tack för ditt svar!
Jag har helt missförstått courtaget, jag har skaffat Avanza Mini och trodde därför att courtaget var 7-9kr per köp men jag förstår nu att detta inte gäller utländska aktier.

Jag kör vidare på Avanza Mini och arbetar om min portfölj så den endast innehåller svenska bolag. Jag tror detta är ett bättre sätt för mig att "lära mig" än att bara gå rakt in i en fond. 50% av portföljen bestod även av Svenska aktier så om jag fortsätter leta kan jag nog hitta en annan kombination som jag känner mig nöjd med.

Mvh BB
Citera
2013-08-08, 19:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbarn
Tack för ditt svar!
Jag har helt missförstått courtaget, jag har skaffat Avanza Mini och trodde därför att courtaget var 7-9kr per köp men jag förstår nu att detta inte gäller utländska aktier.

Jag kör vidare på Avanza Mini och arbetar om min portfölj så den endast innehåller svenska bolag. Jag tror detta är ett bättre sätt för mig att "lära mig" än att bara gå rakt in i en fond. 50% av portföljen bestod även av Svenska aktier så om jag fortsätter leta kan jag nog hitta en annan kombination som jag känner mig nöjd med.

Mvh BB

En bra grej är annars att lägga undan femhundringar tills du har en pott och då investera en större summa. Kanske en gång per kvartal/halvår beroende på hur mycket du sparar.

Tänk på att investestmentbolag ger direktavkastning, samt att de itne tar ut förvaltningsavgift. Båda dessa ryker i en fond. Dock är Spiltan billig, men endå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in