2013-08-09, 09:06
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Bra inlägg. Det är som att journalisterna är hypnotiserade, och de påminner om de
svenska maoisterna på 70-talet. Samma galna sektmentalitet med rituell mobbing
och huvudbankning med Maos röda bok. Men nu är det förstås mångkulturen istället
för maoismen.
Citera
2013-08-09, 10:36
Medlem
Känns som att i framtiden kommer tidningarna gå under. Jag menar hur många personer i 20-30 års åkdern könner ni som prenumererar på tidningar i pappersform?
Det är väl mest pensionärer och folk som inte kan använda en dator som betalar för skiten.
Citera
2013-08-09, 11:13
Medlem
Min prenumeration på GP är nu uppsagt. Orkade inte med PK-dravel och journalistik som bygger på lögner, förvrängningar och utelämnande av fakta.
Vill inte läsa artiklar (och betala för) av charlataner som Henrik Arnstad och andra så kallade världsförbättrare.

Detta är synd för jag skulle gärna vilja ha en nyhetstidning som täcker Göteborg och Västra Götaland med riktiga nyheter men den tidningen finns inte längre.
Det får bli alternativ media på nätet, forum och bloggar i stället, tyvärr.

Jag förmodar att tidningsledningen anser att det är fel på mig…
Citera
2013-08-09, 11:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White Christmas
Även nystartade papperstidningar har det svårt.

Ekonomiska problem tvingar Dispatch International att upphöra med pappersutgivningen för att istället bara komma ut på internet. ”Vi tänker återuppta utgivningen så fort det finns ekonomiska möjligheter för det”, skriver redaktionen i ett meddelande till prenumeranterna.

Inte förvånande. Jag tyckte det verkade orealistiskt från början att idag starta en papperstidning. Dom som ligger bakom DI hör nog till samma generation som dom anställda på våra större tidningar även om den bakomliggande politiska agendan är annorlunda.
Citera
2013-08-09, 11:38
Medlem
Gyrks avatar
Mmm....bra och intressant tråd. Har mer och mer börjat fundera över hur man ska hjälpa tidningsdöden på traven, en plan, metod, en sista knuff utför den mediala ättestupan. En sak tror jag, och det är att flashback har haft(har) stor betydelse i detta fenomen. Över 700000 användare som kan uttrycka sig någorlunda fritt, alla åldrar, hela landet, kort sagt ett kraftfullt alternativ till etablerade media. Vi vet att många journalister, politiker, poliser läser här inne, men dom skulle aldrig erkänna det. Flashback är ett hot, och ska då definieras som en "hatsajt" där de bedrivs " näthat" som ju bara är en viss form av yttrandefihet.

Såå, då skulle ju teoretiskt sätt denna yttrandefrihet kunna stjälpa mediahusens dominans genom att levera en bättre produkt.

Nån som har en bra ide om hur vi skulle kunna utdela dödsstöten?
Citera
2013-08-09, 12:01
Medlem
Klimatflyktings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyrk

Nån som har en bra ide om hur vi skulle kunna utdela dödsstöten?

Propagera för fria medier och mot fulmedia i bekantskapspressen. I förrgår avvärjde jag en ny SvD-prenumeration.

Om en tiondel av flashbackläsarna som har dagstidning slutar prenumerera kommer det att slå hårt. Kan dessutom 20% av oss övertala 2 personer att inte prenumerera eller köpa lösnummer innebär detta totalt ett bortfall med 330000 tidningar per dag. Det motsvarar hela upplagan för Expressen, GT och Kvällsposten.

Nu behöver man ju långt ifrån få bort alla läsare, redan en tioprocentig nedgång kommer att slå hårt, eftersom tidningarna har stora fasta kostnader. En sådan nedgång kommer också att påverka annonspriserna.
Citera
2013-08-09, 12:30
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 'DAGGER[X
'|44689793]Inte förvånande. Jag tyckte det verkade orealistiskt från början att idag starta en papperstidning. Dom som ligger bakom DI hör nog till samma generation som dom anställda på våra större tidningar även om den bakomliggande politiska agendan är annorlunda.
Det där är inte generellt sant. Vi har ju samtidigt Nya Tider som en regimkritisk, vecklig nyhetstidning på papper. Den siktar på att få presstöd. Redaktören Vavra Suk redigerade tidigare Nationell Idag som ju fick presstöd. Nya Tider ges ännu ut och jag fick just nr 30 i brevlådan.

För övrigt frågades nyss i tråden hur vi ska sänka MSM. Då säger jag: länka aldrig direkt dit, använd unvis.it. Det görs genom att ha webbadressen à la http://unvis.it/www.svd.se/nyheter/inrikes/en-ruggig-helg-vantar_8411294.svd och så vidare.

På så vis ger vi lögnmedia inga klick. För övrigt (förutom tips givna i tråden, som att påverka sina vänner att skippa skiten) ska MSM bara ignoreras. Det värsta en medial aktör vet är att tigas ihjäl. Man ska inte som regimkritiker sitta och vänta på nästa drag från MSM. Man ska inte starta trådar här om senaste dumt i MSM. Istället ska måttot vara: "Just say no to MSM."
Senast redigerad av lampros 2013-08-09 kl. 12:45.
Citera
2013-08-09, 12:33
Medlem
UT64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klimatflykting
Propagera för fria medier och mot fulmedia i bekantskapspressen. I förrgår avvärjde jag en ny SvD-prenumeration.
En bra idé. Jag berättar för alla som vill höra på att jag för flera år sedan slutade
att prenumerera på papperstidning. Brukar också rekommendera andra att göra
samma sak. Och givetvis tipsa om bra nätsidor.

När det gäller Flashback så är det rätt fantastiskt att en tråd i Kriminalhistoria,
den om Da Costa-mordet har haft ca. en tiondel av landets befolkning som läsare.
Vad kan värdelösa gammelmedia sätta emot där?
Citera
2013-08-09, 12:35
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagring
Jag förmodar att tidningsledningen anser att det är fel på mig…

Högst troligen, för någon förändring lär inte komma.

På tal om frilansare, här är en intressant artikel:

http://www.linkedin.com/today/post/article/20130808135707-7374576-half-of-us-may-soon-be-freelancers-6-compelling-reasons-why?trk=tod-home-art- large_0

"Where newspapers and magazines once provided stable, salaried jobs for reporters, writers and editors, they now largely shun fixed costs for an employment model that relies on an increasing percentage of freelancers."

" I witnessed dozens of friends lose jobs at newspapers and magazines, only to become freelancers to the same newspapers and magazines."

Bland kommentarerna finns en hel del intressant också.
Citera
2013-08-09, 15:47
Bannlyst
Följande kanske inte är så intressant men det är beträffande ens läsvanor och attityd.

Nog konsumerar jag tidningar alltid men inte i vidare hög grad.

Den enda papperstidning jag läser, det är Metro. Jag bläddrar snabbt genom tidningen, tar cirka 45 sekunder. Jag lägger märke till något inlägg som vänsterfeministen har skrivit, igen, men hoppar över vad hon vill ha sagt. Ögnar snabbt genom för att se om något exceptionellt har hänt ute i världen. Det har det inte gjort. Sport och TV hoppas över och ibland avslutar jag med att riva sönder hela tidningen därför att den inte förtjänar bättre och jag vill få förödmjuka skiten.

Jag läser två usla nät-tidningar. Den ena är di.se och den andra är svd.se. Jag lär mig aldrig någonting av den skit jag läser där men förväntar mig inte att lära mig något heller. Jag kan mer själv än de tomtar som publicerar något där. Vad jag till största del tittar på, det är rubrikerna. Både di och svd har likadana artiklar eller vad man ska kalla dessa för, de är från TT och mycket kan vara ren trams. Idag tex så läste jag på bägge håll att det är brist på strössel till mjukglassar.

Nät-tidningarna har en liten dragningskraft och det är typsnittet istället för innehållet drar.

Slutsatsen är att jag konsumerar skit, gratis dock, och skiten finns tyvärr därför kvar ett tag till. Det var sannerligen bättre förr, för en 20-30 år sedan.
Citera
2013-08-09, 16:49
Medlem
Separatistens avatar
Mertillen, väldigt bra beskrivning av "upplevelsen" man får när man läser dagstidningar, och även många facktidningar tyvärr, samt "nyhetssidor" på nätet.

Man känner sig ganska otillfredsställd, och det är nog inte så bra i längden.
Citera
2013-08-09, 18:02
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
Man känner sig ganska otillfredsställd, och det är nog inte så bra i längden.

Varför läsa skiten alls när ni uppenbarligen inte får ut nått av det. Blockera sidorna så kommer ni inte slösurfa in på dem och kan ägna tiden åt annat istället. Jag rekommenderar Leechblock firefox plugin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in