2013-08-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Du har tidigare i tråden lämnat den här länken till ett internetbaserat företag i Florida, USA, som säljer en identisk kniv med den i Linköping:
http://www.uniqueblade.com/products/9_Butterfly_knife_Chrome-39-37.html

Lagstiftningen på knivområdet är olika i olika länder. En del länder tillåter farliga knivar om de inte är alltför stora. Skulle tro att länken du har från Balkan är en kniv av typ butterfly med beskedliga mått som den lagen förskriver för att få försäljas till turister.
Jag ber om ursäkt för den länken, orsaken var att jag inte var lika varm i fallet då.
Den kniven som länken visar saknar "stainless steel" på bladet.
"Stainless steel" stämpeln är som ett fingeravtryck, måste stämma exakt.

På polisens bild på mordvapnet tycker jag "Stainless steel" ser ut att vara lite "hand gjord ut", det behöver inte betyda att kniven är av dålig kvalité snarare tvärtom. Drömmen vore att få analysera mordkniven i detalj för att se om det är en kopia eller inte, att få det bestämt var den är tillverkad.

Jag tror att under Balkan krigen hade vapentillverkarna fria händer att tillverka vapen.
Men som sagt, ta inte mina inlägg seriöst.
Senast redigerad av sovvandring 2013-08-05 kl. 14:23.
Citera
2013-08-05, 14:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Jag ber om ursäkt för den länken, orsaken var att jag inte var lika varm i fallet då.

På polisens bild på mordvapnet tycker jag "Stainless steel" ser ut att vara lite "hand gjord ut", det behöver inte betyda att kniven är av dålig kvalité snarare tvärtom. Drömmen vore att få analysera mordkniven i detalj för att se om det är en kopia eller inte, att få det bestämt var den är tillverkad.

Jag tror att under Balkan krigen hade vapentillverkarna fria händer att tillverka vapen.

Den ursprungliga länken är inte alls fel. Det hade varit lätt att kopiera kniven. Jag har varit inne på att mordvapnet kan ha gjorts i ett garage i Sverige - likaväl som i fabrik i Kina - av någon som har en fräs stående och köpt knivbladet "Stainless steel" från någon tillverkare.
Citera
2013-08-05, 14:46
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Du har tidigare i tråden lämnat den här länken till ett internetbaserat företag i Florida, USA, som säljer en identisk kniv med den i Linköping:
http://www.uniqueblade.com/products/9_Butterfly_knife_Chrome-39-37.html

Lagstiftningen på knivområdet är olika i olika länder. En del länder tillåter farliga knivar om de inte är alltför stora. Skulle tro att länken du har från Balkan är en kniv av typ butterfly med beskedliga mått som den lagen förskriver för att få försäljas till turister.

Citat:

Men som sagt, ta inte mina inlägg seriöst.

Den där länken är fantastisk bra dock! Då den påstår att den typen av kniv förekommer i filmen "The Punisher" från 2004. Filmens handling är som följer "Special agent Frank Castle had it all: A loving family, a great life, and an adventurous job. But when his life is taken away from him by a ruthless criminal and his associates, Frank has become reborn. Now serving as judge, jury, and executioner, he's a new kind of vigilante out to wage a one man war against those who have done him wrong."

http://www.imdb.com/title/tt0330793/
Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=hzBs4hqnmyY

Ehm, nån som blivit inspirerad måntro?

I slutet på trailern är kniven med!
Senast redigerad av LeonVance 2013-08-05 kl. 14:50.
Citera
2013-08-05, 15:14
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Den där länken är fantastisk bra dock! Då den påstår att den typen av kniv förekommer i filmen "The Punisher" från 2004. Filmens handling är som följer "Special agent Frank Castle had it all: A loving family, a great life, and an adventurous job. But when his life is taken away from him by a ruthless criminal and his associates, Frank has become reborn. Now serving as judge, jury, and executioner, he's a new kind of vigilante out to wage a one man war against those who have done him wrong."

Tack för länken. Intressant film som kom redan 1989 med Rolph Lundgren i en av rollerna.

"Om inte samhället straffar de skyldiga gör han det", från trailern 1989. Enligt trailern 2004 har en affärsman ödelagt hans familj och det är inte hämnd utan straffet han utkräver.

Ptja, kanske dubbelmordet i Linköping haft inspiration från filmens värld.
Citera
2013-08-08, 20:21
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Vad kan det betyd om mordkniven är tillverkad i Balkan-området och inte är en China-kopia.

Lite tankar runt det:
1. Att det blir mycket svårare för en 14-17-åring svensk att få tag i en liknande kniv ifrån Balkan istället för China.
2. Dom billiga kopiorna som finns att köpa i Sverige kommer väl uteslutande från Kina?
3. Att GM kan komma ifrån Balkan-området, typ mannen som mördade Anna Lindh.
4. Det kan vara förklaringen till att ingen har sett någon ”flasha” omkring med kniven i Linköping.
5. När det väl begav sig i Balkan-krigen med etnisk rensningar o.s.v. var Muslimer och Serber (kommunister) värre än katt och råtta, det var ingen lek.
6. Kan det vara som så att pappan blåste någon Serb eller liknande och som fick spelet?
7. Kniven kan ju även komma ifrån familjen Mohammed via omvägar.
8. Vad tror ni om kniven?

Jag har mejlat mannen med kniven för att höra med honom varifrån kniven kommer, jag återkommer om jag får något svar ifrån han.

O.B.S!
Det är bara en teori så ta den inte allt för seriöst, men knivens ursprung kan ha en avgörande roll i dubbelmordet!

Vi vet att GM är nordeuropè...

Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Skojar du ? Hur kopplar du samman filmens handling med morden, för att folk dör i den, för att "the punisher" avväpnar en kille som har en butterfly?
När jag var i tonåren hade i princip alla killar ägt en butterfly någongång. Ni är ute och cyklar rejält.
Citera
2013-08-09, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Vi vet att GM är nordeuropè...

Vi vet också att han bodde i Linköping, inte långt ifrån Brottsplatsen.
Vi vet också att han är 14-17 år och sprang omkring och "flashade" med en relativt ny Butterfly-kniv made in China.
Allt enligt Leif GW Persson.
Citera
2013-08-09, 09:55
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Vi vet också att han är 14-17 år och sprang omkring och "flashade" med en relativt ny Butterfly-kniv made in China.

Professorn lämnade en på vetenskapliga grunder (statistik) gm-beskrivning utifrån vad som då var känt i fallet. Men det finns ju undantag i den statistiska normalkurvan.

edit: att gm:s DNA visar nordeuropeiskt ursprung säger inget om vilket land individen är hemmahörande i.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-09 kl. 09:58.
Citera
2013-08-09, 13:22
Medlem
langaocbs avatar
Citat:

Sluta tramsa, det är DNA-bevis som säger att GM är nordisk.

Citat:
Professorn lämnade en på vetenskapliga grunder (statistik) gm-beskrivning utifrån vad som då var känt i fallet. Men det finns ju undantag i den statistiska normalkurvan.

edit: att gm:s DNA visar nordeuropeiskt ursprung säger inget om vilket land individen är hemmahörande i.

Det är klart som fan att det gör. Chansen att GM är från balkan är ytterst osannolik. Skärp er!
Citera
2013-08-09, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Sluta tramsa, det är DNA-bevis som säger att GM är nordisk.

Det är klart som fan att det gör. Chansen att GM är från balkan är ytterst osannolik. Skärp er!

Man får nog utgå från att GM är från Linköping, men området kring brottsplatsen verkar tveksamt, borde åkt fast då tycker man ju.
Citera
2013-08-10, 03:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mackeeee
Man får nog utgå från att GM är från Linköping, men området kring brottsplatsen verkar tveksamt, borde åkt fast då tycker man ju.
Det är 100% säkert att GM kommer från Linköping!
Citera
2013-08-10, 08:42
Medlem
Citat:
Det är 100% säkert att GM kommer från Linköping!

90%. Nej men troligast måste väl ändå vara att han är från Linköping och känner till kvarteren. Att GM skulle bo i området har ja dock väldigt svårt att tro. Om GM kom en bra bit från Linköping så lär han inte åkt på morgonen och utfört morden. Det var tidigt på morgonen så man får väl anta att han uppehållit sig ett tag i Linköping.
Citera
2013-08-11, 01:33
Medlem
barnets avatar
Om GM bodde i lkpg, varför blev han då inte topsad? Allt talar för att han inte bodde i lkpg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in