Jag hittade den här försäljningen av en liknade Butterfly-kniv:
http://www.kupindo.com/Nozevi-i-seciva/13755453_Leptir-noz
Bosnien, Serbien, Balkan.
Kniven är ett nummer mindre än den som användes i Linköping, men utseendemässigt tycker jag den liknar. ”Stainlees Steel” stämplingen ser identisk ut, även början på slipningen av bladet.
Vad kan det betyd om mordkniven är tillverkad i Balkan-området och inte är en China-kopia.
Lite tankar runt det:
1. Att det blir mycket svårare för en 14-17-åring svensk att få tag i en liknande kniv ifrån Balkan istället för China.
2. Dom billiga kopiorna som finns att köpa i Sverige kommer väl uteslutande från Kina?
3. Att GM kan komma ifrån Balkan-området, typ mannen som mördade Anna Lindh.
4. Det kan vara förklaringen till att ingen har sett någon ”flasha” omkring med kniven i Linköping.
5. När det väl begav sig i Balkan-krigen med etnisk rensningar o.s.v. var Muslimer och Serber (kommunister) värre än katt och råtta, det var ingen lek.
6. Kan det vara som så att pappan blåste någon Serb eller liknande och som fick spelet?
7. Kniven kan ju även komma ifrån familjen Mohammed via omvägar.
8. Vad tror ni om kniven?
Jag har mejlat mannen med kniven för att höra med honom varifrån kniven kommer, jag återkommer om jag får något svar ifrån han.
O.B.S!
Det är bara en teori så ta den inte allt för seriöst, men knivens ursprung kan ha en avgörande roll i dubbelmordet!