2013-08-04, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genuinezu
Björn Gustavsson säger t.ex "Egengkligen". Det finns väldigt många exempel på detta. Egengkligen och intressangt är nog de vanligaste.
Bara så att vi kan reda ut detta en gång för alla. Uttalen egenkligen och intressangt har inget med varandra att göra och har helt olika ursprung. Ejenkligen, med ett ng-ljud, är en uttalslättnad som är ett resultat av hur vi uppfattar stavelser i svenskan. Intressant (changs, elegangs osv.) är ett gammalt uttal som kommer ifrån ett försök att efterlikna franskans nasala a-ljud eftersom det är franska lånord. Detta uttal är det traditionella uttalet som används i bildade kretsar, främst av äldre personer. Blanda nu inte ihop dessa uttal i fortsättningen.
Citera
2013-08-04, 13:27
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
En tant på Östermalm skulle nog säga shangs medan hennes barnbarn skulle säga "chans".
Just tant är väl för övrigt ett bra exempel på ett ord som blivit så inarbetat i svenskan att uttalsförfranskning inte längre är möjlig? Ett annat är fantastisk.

Tvivlar på att någon (utom möjligtvis Arne Weisse) skulle säga Tangten är fangtastisk.
Citera
2013-08-04, 22:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Separatisten
http://www.svt.se/barnkanalen/fiska-med-anders/

Intressant ("intressangt?") att du nämner Anders. Han pratar som man kan höra äldre farbröder göra i Linköping. För oss som kommer från trakten är det uppenbart att han "goofar" lite när han pratar. Att han överdriver en sån sak som "intressangt" är ju del av det.

Personligen tror jag att människor över lag blivit lite mer skriftspråkrsinfluerade ju mer vi kommit ifrån våra dialekter. Jag pratar ganska ordentlig östgötska men säger "intressant" i stället för "intressangt". Det kanske jag inte hade gjort om jag varit 20-30 år äldre?
Citera
2013-08-06, 19:51
Medlem
PeterNosters avatar
Pendyl uttalas pangdyl. Franskt.
Citera
2013-08-07, 18:42
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Brandkård
Gått i tur

För er som inte hittar några fel finns lösningen i spoilern.

Är det också det franska originaluttalet, som så ivrigt försvaras av alla gamla träbockar i tråden? Ingen nämnd, ingen glömd. Eller är detta månne dialekt eller talfel? Van har det men ng:ande att göra, frågar ni kanske? Jo, frågan var om alla överklassens talfel och lyten kan försvaras med att det är den franska originalversionen som vi äckliga arbetare inte förstår oss på?

Att ng:ande härstammar från franskans uttal är ju rent löjeväckande. Var finns bevisen? Jag hävdar att det rör sig om okunskap och inte härstamning från fin familj när man säger exempelvis "stimulangs". Så det så!
Citera
2013-08-07, 19:02
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Brandkård
Gått i tur

För er som inte hittar några fel finns lösningen i spoilern.

Är det också det franska originaluttalet, som så ivrigt försvaras av alla gamla träbockar i tråden? Ingen nämnd, ingen glömd. Eller är detta månne dialekt eller talfel? Van har det men ng:ande att göra, frågar ni kanske? Jo, frågan var om alla överklassens talfel och lyten kan försvaras med att det är den franska originalversionen som vi äckliga arbetare inte förstår oss på?

Att ng:ande härstammar från franskans uttal är ju rent löjeväckande. Var finns bevisen? Jag hävdar att det rör sig om okunskap och inte härstamning från fin familj när man säger exempelvis "stimulangs". Så det så!
Ok.
Citera
2013-08-07, 19:08
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Ok.
Då har vi redan en som svängt 180 grader, och nu håller med mig och lever efter mina lingvistiska teorier och principer!

Hamilkar, In-Fredel och MauroPucko, nu väntar vi på er. Börjar ni också darra på manschetten när the French connection kommer på tal? Är det inte dags att ni också erkänner att ni förhastade er i era slutsatser? Ni kan ta det via PM om ni vill.
Citera
2013-08-07, 19:16
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Det kan ju ha sitt ursprung i franskan utan att varje enskild talare som uttalar så medvetet anknyter till franskan. Jag tycker att Lars-Gunnar Andersson reder ut det hela effektivt på ett par minuter i det avsnitt av Språket som du själv länkade till ovan (från 18:20). Det han säger på slutet om att uttalsvariationen inte är socialt viktig har dock motbevisats av denna tråd. http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=411&artikel=1727952
Citera
2013-08-07, 19:56
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Att ng:ande härstammar från franskans uttal är ju rent löjeväckande. Var finns bevisen?
Hur vill du annars förklara att det helt och hållet rör sig uteslutande om franska lånord som får det uttalet?
Citera
2013-08-08, 16:27
Medlem
PeterNosters avatar
Uteslutangde?
Citera
2013-08-09, 09:11
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Uteslutangde?
Angtreprenör.

Det ska väl i så fall uttalas åååå-treprenör om man ska tro trådens frankofilers uttolkning av uttalet?
Citera
2013-08-09, 11:06
Medlem
PeterNosters avatar
Det finns ju en skröna om detta med svenskfranska. Franska drottningen var på besök och färdades genom Sverige. Bönderna efter färdvägen uppmanades att ropa "Vi vill ha regn", ( Vive la reine).

Någon fransk drottning som färdats på svenska landsbygden har ännu inte identifierats.

Edit: efter lite efterforskning skulle det ha varit Carl Johan Bernadottes fru Desiré´som avsetts.
Senast redigerad av PeterNoster 2013-08-09 kl. 11:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in