2013-08-02, 10:34
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Det kanske kan vara lite kul faktoid att franska barn inte helt sällan säger t ex attang (attend) runt två-tre års ålder. Så att nasalljuden blev ng i Sverige kan helt enkelt ha med att ovanan att utala nasalljud på något vänster gör det till ett ng-ljud "automagiskt".

Någon som är duktig på lingvistik bör väl kunna avgöra hur tungan ligger i munnen osv, om det är lätt att "slinta"?
Vokal plus ng är ett mycket vanligt sätt att återge nasalvokal på för talare som inte har nasaler i sin fonotax, inte bara på svenska. Också många sydfranska dialekter hanterar ju nasalvokalerna på samma sätt.
Citera
2013-08-02, 10:47
Medlem
SwirlyShirleys avatar
Jag tror det har lite med vilket årtionde du är född på med ett inslag (givetvis) av dialekt. Mina föräldrar uttalar chans som "shangs" för att lägga det fonetiskt. Medans jag själv med samma dialekt inte uttalar det så. Att vi uttalar det med "sh-ljud" är väl antagligen dialektalt, men ovidkommande i frågan.
Citera
2013-08-02, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwirlyShirley
Jag tror det har lite med vilket årtionde du är född på med ett inslag (givetvis) av dialekt. Mina föräldrar uttalar chans som "shangs" för att lägga det fonetiskt. Medans jag själv med samma dialekt inte uttalar det så. Att vi uttalar det med "sh-ljud" är väl antagligen dialektalt, men ovidkommande i frågan.
En tant på Östermalm skulle nog säga shangs medan hennes barnbarn skulle säga "chans".
Citera
2013-08-03, 09:18
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Hur vad?

Trivia: Det står Pater Noster på min kaffekopp.

Citat:
Min farsa har en tendens att prata så

Såsom?
Hur?
På vilket sätt?

Trivia: PaterNoster var redan upptaget.
Citera
2013-08-03, 10:11
Medlem
Hamnkakas avatar
Changs, intressangt. Så fult ju. Skjut dem.
Citera
2013-08-03, 19:35
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
OK? Inte ens i skämtsamma överdrifter typ: Ah du, torra daj om mungen, va!?
Nej, inte ens det. Måste vara nånting du har fått för dig skulle vara vanligt i skåne.
Finns iofs flera olika skånska dialekter i skåne. Jag är från NV-skåne
Citera
2013-08-03, 19:38
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psflax
Kan man ha mer rätt ...
Har flera bekanta med denna olat.
En är född i Lomma, uppvuxen i Klågerup och bor numera i Veberöd.
Har även hört det från österlen och sjöbo/tomelilla.
Känns bara som ett "bonnigare" uttal.

/ En Skåning Till
Här uppe snackar vi inte så iallafall
Citera
2013-08-03, 19:48
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingsoffa
Nej, inte ens det. Måste vara nånting du har fått för dig skulle vara vanligt i skåne.
Jag har inte någonstans skrivit att det är "vanligt". Det måste vara nåt du har fått för dig.
Citat:
Finns iofs flera olika skånska dialekter i skåne. Jag är från NV-skåne
OK. Dålig koll, alltså.
Citera
2013-08-03, 23:08
Medlem
Kycklingsoffas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Jag har inte någonstans skrivit att det är "vanligt". Det måste vara nåt du har fått för dig.

OK. Dålig koll, alltså.
Du får det att låta som om det skulle vara vanligt.

Ja, eller för att det inte är utbrett öht. Kalla det vad du vill.

Skämtsamma överdrifter skulle isåfall vara "Torra daj om monnen!" eller "Hämta in honnen/hunnen!"
Citera
2013-08-04, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Såsom?
Hur?
På vilket sätt?

Trivia: PaterNoster var redan upptaget.
Han uttalar saker som de beskrivs i tråden. Changs, konkurrengs, intressangt etc.
Citera
2013-08-04, 10:57
Medlem
Björn Gustavsson säger t.ex "Egengkligen". Det finns väldigt många exempel på detta. Egengkligen och intressangt är nog de vanligaste.
Citera
2013-08-04, 11:03
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Du får det att låta som om det skulle vara vanligt.
Nej, det gör jag inte. Däremot antyder jag att det är ett ganska välkänt och typiskt skånskt drag. "Typiskt" i bemärkelsen att det inte förekommer i så många andra dialekter. Om ens några.
Citat:
Skämtsamma överdrifter skulle isåfall vara "Torra daj om monnen!" eller "Hämta in honnen/hunnen!"
Du kan naturligtvis formulera det så om du vill. Eller på ett dussintal andra sätt. Det förändrar ju inget i sakfrågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in