Körde lite mockarecond idag och lyckade givetvis kladda ner ett par skoblock med pigmenterad mockasprej. Går det att tvätta bort och hur gör man enklast?
Lyckas du inte få bort det kan du ju betsa blocken i någon frän färg. Rekommenderar i så fall någon alkoholbaserad bets som inte blöder och missfärgar insidan av en fuktig sko.
Lyckas du inte få bort det kan du ju betsa blocken i någon frän färg. Rekommenderar i så fall någon alkoholbaserad bets som inte blöder och missfärgar insidan av en fuktig sko.
Finns inte risken att uppsugningsförmågan försämras i så fall?
Träet suger ju åt sig sprayen, så tror inte det hjälper med att försöka tvätta bort det. Du kan ju prova med ett fint sandpapper och se om du kan slipa bort den yta som dragit åt sig färg. Annars leva med att de är lite färgskadade.
Ja, det är ju inte hela världen egentligen. Nu på morgonen har färgskiftningarna även lagt sig något och det är väl ingen annan än jag som kommer att tänka på det. Skorna blev snygga i varje fall!
Träet suger ju åt sig sprayen, så tror inte det hjälper med att försöka tvätta bort det. Du kan ju prova med ett fint sandpapper och se om du kan slipa bort den yta som dragit åt sig färg. Annars leva med att de är lite färgskadade.
Man ska väl dock vara lite försiktig med sandpapper och liknande om det är i rött cederträ, har hört att det är inte är helt bra för hälsan.
Man ska väl dock vara lite försiktig med sandpapper och liknande om det är i rött cederträ, har hört att det är inte är helt bra för hälsan.
Jag har inga direkta allergier mot något, men kunde ändå tycka att jag fick tendenser till utslag den gången jag sandpapprade lite. Man har väl också varnat för att bygga altaner eller liknande med röd ceder som material, just för att det är ett relativt allergent träslag.
Att söka efter skomakare i den här tråden gick ju sådär, så är lat och tar en fråga här istället. Kort och gott, vad finns det för bra skomakare i Stockholm? Har tidigare varit hos davidsson i uppsala men blir ju lite besvärligt att åka dit när man flyttat.
Att söka efter skomakare i den här tråden gick ju sådär, så är lat och tar en fråga här istället. Kort och gott, vad finns det för bra skomakare i Stockholm? Har tidigare varit hos davidsson i uppsala men blir ju lite besvärligt att åka dit när man flyttat.
Utan att vara säker skulle jag kunna tänka mig att de båda är snarlika i färgen, möjligen är Meermin något ljusare, av egen erfarenhet är Loake DB väldigt mörk.
Om man ska detaljgranska modellerna kan vi börja med lästerna, jag har bara personlig erfarenhet av Capital-lästen fr Loake, vilken är rymlig och tån är något "kantig", Hiro har jag förstått som något tightare än Capital och har en rundare tå. Något jag stör mig på hos Meermin snörskor är att det ser ut att vara relativt långt mellan snörhålen, det ser mindre bra ut enl mig men det är ju smaksak. Sömmen närmast snörningen skiljer mellan Meermin och Loake som du ser, så som sömmen ser ut på Meermin ser det även ut på plain cap toes oxford modeller hos t.ex. AS Armfield och EG Chelsea, detta är en snyggare söm och detalj än hos Loake imo.
Det är kul att du har fått upp intresset för kvalitetsskor och vad jag förstått är detta ditt första köp? Många har börjat i instegssortimentet Meermin/Loake 1880 mfl i 2k-klassen, jag skulle dock föreslå dig att vänta en månad och lägga undan en tusenlapp och slå till på ett par CJ för SH el Carmina direkt, när man väl kommit in i karusellen och köpt på sig 4-6 lågskor kommer man verkligen uppskatta CJ BG över Loake 1880, om det är ett stort kliv fr Ecco till Meermin/Loake 1880 är det näst intill lika stort kliv från Meermin/Loake 1880 till Carmina/CJ BG. Det är främst skillnad på ovanläder och sula, konstruktionen är densamma.
En sko som ger mycket valuta för pengarna är CJ Connaught för SH, detta är alltså samma sko som säljs i svenska butiker för 4,4k, här får du dem för mindre än 3k m frakt.
Herring Gosforth II inkl skoblock med koden HSAB för ca 2k är en helt ok köp, har dem själv faktiskt.
Glöm inte skovård så kommer dina skor hålla många, många år.
Fy fan va snygga dessa var! Nu fick du mig att tänka om, verkligen. Connaught har man ju haft span på såklart men de har känts som några nivåer högre än vad jag tänkt mig, i prisklass då. Priset på Fitzroy Brown Calf var inte så dumt faktiskt. Får man fråga om det är någon skillnad på dem och C&J Connaught, förutom priset?
Det stämmer att detta kommer bli mitt första köp. Jag har sparat pengar ett bra tag nu utan att riktigt veta vad jag ska använda dem till, fram tills nu. Däremot så måste man ju kontrollera hur hård smäll plånboken skall få. Jag hade tänkt köpa 3 par direkt, behöver inte vara samma märke.
Jag är inne på ett par bruna, dem som du länkade.
Ett par mörkbruna, kanske till och med lite åt oxblod-hållet.
Ett par chukkas / boots. Herring Gosforth II känns lite för mörka, tror jag.
Jag plöjde igenom cirka 100 sidor i styleforums Meermintråd idag på jobbet och de flesta verkar väldigt nöjda med sina köp.
Jag är villig att satsa någon nivå över "budget budget" men C&J, Carmina och Vass (?) känns som att ta vatten över huvudet för en novis som jag.
Varför skulle det vara vatten över huvudet att köpa skor över Meermins kvalitet för en nybörjare? Enligt mig behöver man inte börja från "botten", det är ju inte en idrott :-)
Jag skulle råda dig att köpa de skor du behöver och inte köpa billigt för att bygga skogarderoben snabbare. Det kommer att bli dyrare i längden.
Mina tre första par var CJ och det ångrar jag inte. Carmina kostar ca 3400 kr på Skoaktiebolaget och CJ ungefär detsamma om du köper från någon närbutik.
För övrigt suger det med nageltrång. Har fått gå i skräpskor i två veckor nu.
De gör inga dåliga skor heller, Linea Maestro är mkt skor för pengarna. Har aldrig sett något från Classiclinjen men eftersom jag gillar kängor och mocka så säger jag köp!