Citat:
Ursprungligen postat av
solopoetry.
Allt du räknar upp låter ju väldigt vackert, men för att det ska bli SANN romantik så är det inte fel att understryka att allt det där ska kännas genuint från alla håll. Det är vanligt att killar känner sig tvungna att uttrycka sin kärlek på ett mer klassiskt sätt bara för att det ska gå fram, att deras naturliga sätt att vara på och uttrycka sig inte räcker för att tjejen ska uppfatta deras känslor. De måste spela en roll som gör och säger massa saker som egentligen inte har något med deras egna känslor att göra, annars ses de som oromantiska, otillräckliga och saknar kärlek för tjejen. Jobbig känsla, visst?
Det betyder inte att killar inte skulle kunna tycka om det som du räknade upp, det tror jag även mister karamazow skulle njuta av så länge han kände att det var naturligt och behagligt. Tanken på att varje dag måste se ut sådär och att det ligger på honom att fixa det, även de dagar då han inte alls är sugen på jasmin, det är frånstötande. Du har inte uttryckt krav på det, men många killar påminns om stunder då de kände för en viss tjej men hans sätt att visa det på inte var tillräckligt eftersom det inte följde klassisk Harlequinstandard. Därav uppstod diskussionen.
Det som är fint och romantiskt är det som flyter fram ur känslor som man har och uttrycks genom den man är, oavsett vad det sedan visar sig vara i handling. Ostron eller McDonalds. Känslorna och genuiniteten är det allra viktigaste.
Ja, du har helt rätt i att det viktigaste i sann romantik är att det är genuint, otvunget och det är i känslan som romantiken skapas. Jag har känt det på McDonalds också, och hemma i tv-soffan, vid köksbordet över en tallrik spaghetti och så vidare. Jag är dock av den personliga åsikten att allt blir vackrare med en vacker inramning, estet och skönhetsälskande som jag är. Jag tycker att natur och konst förhöjer känslan av kärlek oss emellan till extatiska nivåer och ger oförglömliga minnen på ett annat sätt än vad ett besök på donken, oavsett hur kärleksfullt, relationsstärkande, roligt, mysigt och känslosprakande det än är. Det betyder verkligen inte att man ska äta ostron på bergstoppar i solnedgången varje dag. Jag trodde att vi talade om lite extra fina saker man kan göra tillsammans. Livet har utrymme för både vardag och fest.
Det jag störde mig på var att Karamazov inte tycks tro på att män inte kan uppskatta skönhet och romantik de också, utan tror att det alltid är någonting som de bara utstår och underkastar sig för tjejens skull. Det tror jag helt enkelt inte på.
Forcerad romantik är dock, enligt mig, inte romantik över huvud taget. Så för hans del så stämmer det säkert att han inte gillar det. Han har det kanske inte i sig och känner sig därför tvingad och kan därför inte förstå. Eftersom han inte förstår så vill han förlöjliga. Tråkigt, tycker jag.