Allting som innebär en överraskning och som visar att man har tänkt på sin partner är ju alltid uppskattat
Exempel på det kan vara att skicka ett kärleksbrev per post (om man inte bor ihop), skriva en dikt eller sång, måla en tavla, tälja en skulptur eller annat skapande beroende på talang.
Att planera någonting som man vet att partnern skulle tycka vara roligt, till exempel så hade jag pratat om en viss plats som jag gärna ville åka och titta på någon gång och en dag så sa min pojkvän bara åt mig att packa ner badkläder och han hade packat picknick-korg (utan att visa den för mig) och han satte mig i bilen och körde dit oss, som en överraskning. Jag blev jätteglad, för det visade att han hade lyssnat på mig och kommit ihåg, trots att det var väldigt länge sedan jag hade sagt det. Det kan också vara att laga viss mat, köpa hem någonting, skaffa fram en film eller skiva - vad det nu kan vara som visar att man lyssnar och bryr sig.
Klassisk romantik ska aldrig underskattas. Ostron, champagne och rosor i solnedgången kan liksom inte slå fel. Men det kan också vara att bara uppmärksamma det vackra omkring en. Att stanna upp, ta honom/henne i armen och peka mot stjärnhimlen, att jaga solnedgången, lukta på jasminen i månskenet, osv. Tända ljus och ha massage-kväll, dansa på en strand, bada nakna mitt i natten, rista in sina namn i ett vackert träd, ge sig ut till okända och vackra platser och bara umgås.