2013-08-06, 23:22
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
1) Multiversumteorier är på sin höjd pseudovetenskapliga men kanske snarare avancerade fantasier.

2) Det verkar som du inte förstod vad jag menade. Jag menar att teorin förutsätter inte en övernaturlig intelligent designer.
Jag tror att ID-förespråkare är alltför ivriga att dra slutsatsen att den intelligente designern måste vara Gud. Och detta får ju de flesta i det vetenskapliga etablissemanget att se rött. Man bör kunna mer noggrant hålla isär själva teorin (hypotesen) och den tro som man har som privatperson.

3) Dessa personliga slutsatser om en Gud som bakomliggande designer borde man kanske fortsätta hålla utanför publikationer och artiklar. De materialistiska gränser som vetenskapen jobbar och söker svar inom är nog bra och tillräckliga. Om man skall flytta dessa gränser så uppstår ganska svåra problem med gränsdragningen.

stebe2

1. Knappast psuedovetenskapliga
Där har du ID.

2. ID förutsätter en intelligent skapare. Det är själva essensen med idén. ID är ingen hypotes.

Det är inte att religiösa kallar intelligenta skaparen för kristna guden som gör folk arga, faktiskt så är kreationister noga med att inte göra, eftersom det konceptet misslyckades när man kollade på motsägelserna i bibeln.

Det som gör forskare arga är att ID-förespråkare vill få ID att framstå som ett vetenskapligt alternativ till evolutionsteorin när Id inte har legitimerats eller eller är falsifierbart och testbart.

3. Men hur tänker du nu? Det finns bara en skapare att välja mellan när det gäller intelligenta skapare, och Bobby Henderson är hans profet.
Citera
2013-08-06, 23:34
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
1. Knappast psuedovetenskapliga
Där har du ID.

2. ID förutsätter en intelligent skapare. Det är själva essensen med idén. ID är ingen hypotes.

Det är inte att religiösa kallar intelligenta skaparen för kristna guden som gör folk arga, faktiskt så är kreationister noga med att inte göra, eftersom det konceptet misslyckades när man kollade på motsägelserna i bibeln.

Det som gör forskare arga är att ID-förespråkare vill få ID att framstå som ett vetenskapligt alternativ till evolutionsteorin när Id inte har legitimerats eller eller är falsifierbart och testbart.

3. Men hur tänker du nu? Det finns bara en skapare att välja mellan när det gäller intelligenta skapare, och Bobby Henderson är hans profet.

1) Kolla hur man definierar en pseudovetenskaplig teori och jämför med Multiversumteorierna.

2) Jag märker att du inte vet så mycket om ID.
Låna eller köp Fallet Darwin av Phillip Johnson som finns på svenska.
Om du vill fortsätta argumentera mot ID kan det vara bra att ha kvar boken som uppslagsbok.

3) Utgå istället från att den intelligente designern är från en annan planet i universum.
Precis som forskarna på jorden troligen kommer att göra allt de kan för att designa ett liv som klarar av att överleva på Mars är steget inte långt att tänka sig att intelligenser i andra solsystem skulle göra samma sak om de hade kompetensen och möjligheten.

Om man nu kan tänka sig att tro att det finns intelligent liv någon annanstans i universum.

stebe2
Senast redigerad av stebe2 2013-08-06 kl. 23:37. Anledning: missat tillägg
Citera
2013-08-06, 23:45
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gral
Som jag redan skrivit har jag ingen uppfattning om vad evolutionsteorin säger angående skräp-DNA.

Kan du vara snäll och svara på frågan jag ställt ett antal gånger nu och som gäller din ID-modell, den som genererar förutsägelsen att det inte finns skräp-DNA. Eller ska jag tolka det som att det inte finns någon modell att testa?

Jag har gett dig vad jag har utan att behöva leta upp artiklar och leta upp sidor i böcker.

Jag hinner inte detta.

Men jag hoppas att du har uppfattat och förstått hur tankegången är som man grundar förutsägelsen att skräp-DNA har meningsfulla funktioner. Eller är det svårt att förstå det?

Det verkar som du inte hänger med i hur tankegången och förutsägelsen hänger ihop.

För mig verkar sambandet tydligt. Jag vet inte hur jag skall kunna förklara sambandet bättre.

stebe2
Citera
2013-08-07, 00:05
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
1) Kolla hur man definierar en pseudovetenskaplig teori och jämför med Multiversumteorierna.

2) Jag märker att du inte vet så mycket om ID.
Låna eller köp Fallet Darwin av Phillip Johnson som finns på svenska.
Om du vill fortsätta argumentera mot ID kan det vara bra att ha kvar boken som uppslagsbok.

3) Utgå istället från att den intelligente designern är från en annan planet i universum.
Precis som forskarna på jorden troligen kommer att göra allt de kan för att designa ett liv som klarar av att överleva på Mars är steget inte långt att tänka sig att intelligenser i andra solsystem skulle göra samma sak om de hade kompetensen och möjligheten.

Om man nu kan tänka sig att tro att det finns intelligent liv någon annanstans i universum.

stebe2

Du menar aliens som skickat liv till jorden? Det är inte ID.
Citera
2013-08-07, 00:17
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Stebe. Du får gärna följa upp från inlägg 154 till 156 i https://www.flashback.org/t1179262p13 ,i denna tråd där det kanske matchar topic bättre.

Edit: vore även tacksam om du redogjorde för hur din syn på devolution dels är konsistent med det fossila arkivet samt hur det är logiskt kompatibelt med tanke på att det som ger reproduktionsnackdel skulle vara tvunget att få spridning.

Jag svarar i tråden "Vad förmår mutationer att åstadkomma egentligen? "

stebe2
Citera
2013-08-07, 01:13
Medlem
hejsantests avatar
Citat:

Jag hinner inte detta.

Konstigt, med tanke på att du hinner varje dag skriva på flashback...
Citera
2013-08-07, 09:35
Medlem
grals avatar
Citat:
Jag har gett dig vad jag har utan att behöva leta upp artiklar och leta upp sidor i böcker.

Jag hinner inte detta.

stebe2

Och då tror jag att vi ännu en gång har kommit fram till absolut ingenting i frågan om ID och vetenskaplighet. Vi står fortfarande utan en testbar och falsifierbar förklaringsmodell. I det här fallet för att stebe2 inte hinner leta upp den. Ingen har någonsin hunnit leta upp den! Man undrar om den verkligen finns där någonstans bland böcker och artiklar som stebe2 påstår. Visst blir man nyfiken?

För er som är nya i diskussioner med ID-anhängare så är detta exakt hur diskussionerna sett ut i ett par decennier nu. (och innan ID sköttes det av kreationisterna.) Man kan helt enkelt inte få ett svar på de absolut enklaste frågorna! Stebe2 vet precis vad jag frågar efter. Han vet att det är den där förklaringsmodellen som gör specifika förutsägelser, är falsifierbar och som han inte ”hinner leta upp”.

Svaret på detta lilla mysterium är givetvis att varken jag eller stebe2 någonsin sett denna förklaringsmodell. Den finns helt enkelt inte eftersom designhypotesen är kompatibel med alla förutsägelser! Designern kan ju ha gjort precis hur som helst.
Citera
2013-08-07, 09:53
Medlem
Citat:
Då tänker du på nåt sätt att precis i delningsögonblicket så upphör ursprungliga bakterien att existera?
Eller är det när den börjar att kopiera sitt genom och producera dubbla uppsättningar av de organeller som behövs och dela upp dessa som den ursprungliga bakterien upphör att existera?

Låter lite märkligt men det kanske är ett vanligt synsätt som totalt gått mig förbi.
Individen upphör att existera när den delar sig. Då blir det två nya individer.

Citat:
Sexuell reproduktion försöker ju på flera olika sätt att skydda organismen mot mutationer och genetiska förändringar.

Det går inte att jämföra med bakteriers reproduktion och sexuell reproduktion vad det gäller potentiell utvecklingshastighet.

Så du får nog börja fundera över en ny huvudanledning till varför sexuell fortplantning och det komplicerade med meios uppkommit.
Nja. Du har troligen en alltför enkel förståelse för det här. Här rapporteras det om en studie som visar på en fördel med sexuell reproduktion: den gynnar lokala adaptioner i en heterogen miljö. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1461-0248.2012.01814.x/abstract
Citat:
We find that only sex in the presence of gene-flow promotes simultaneous local adaptation to different niches, presumably as this exposes mutations neutrally accrued in alternate niches to selection. This finding aligns with work showing mutation accumulation underlies trade-offs to local adaptation in asexual microbes, and with inferences of divergence in the presence of gene-flow in natural sexual populations. This experiment shows that sex may be of benefit in heterogeneous environments, and thus helps explain why sex has been maintained more generally.

Sen så är det ju så att även vissa bakterier har en process som liknar sexuell reproduktion i vilken de utbyter genetiskt material (nej, jag talar inte om plasmider). Det kan vara så att sexuell reproduktion är en vidareutveckling av den processen.
Citera
2013-08-07, 10:13
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Och då tror jag att vi ännu en gång har kommit fram till absolut ingenting i frågan om ID och vetenskaplighet. Vi står fortfarande utan en testbar och falsifierbar förklaringsmodell. I det här fallet för att stebe2 inte hinner leta upp den. Ingen har någonsin hunnit leta upp den! Man undrar om den verkligen finns där någonstans bland böcker och artiklar som stebe2 påstår. Visst blir man nyfiken?

För er som är nya i diskussioner med ID-anhängare så är detta exakt hur diskussionerna sett ut i ett par decennier nu. (och innan ID sköttes det av kreationisterna.) Man kan helt enkelt inte få ett svar på de absolut enklaste frågorna! Stebe2 vet precis vad jag frågar efter. Han vet att det är den där förklaringsmodellen som gör specifika förutsägelser, är falsifierbar och som han inte ”hinner leta upp”.

Svaret på detta lilla mysterium är givetvis att varken jag eller stebe2 någonsin sett denna förklaringsmodell. Den finns helt enkelt inte eftersom designhypotesen är kompatibel med alla förutsägelser! Designern kan ju ha gjort precis hur som helst.

Men jag säger ju att enligt ID-modellen kan det inte vara hur som helst. Sedan uppgifterna om den stora mängden meningslöst DNA utan någon funktion har ID hela tiden hävdat att detta kan inte stämma om det är en designer som har skapat informationen och DNA.
Evolutionsteorin verkar däremot inte kunna ge någon tydlig förutsägelse om skräp-DNA. Man har först sagt att den stora mängden meningslöst DNA utan funktion är ett bevis för evolutionsteorin. Och då borde följaktligen motsatsen vara ett bevis mot teorin. Men så funkar inte evolutionsteorin. Eftersom evolutionsteorin inte är falsifierbar så kan man bara svänga om och säga att om den största delen av skräp-DNA ändå har funktioner så är detta också ett bevis för evolutionsteorin.

ID är, enligt mig i alla fall, ingen vetenskaplig teori ännu. Det återstår mycket arbete innan ID kan titulera sig som en sådan. Och som jag försökt förklara tidigare så tror jag att man då mycket tydligare måste hålla sig inom de begränsade ramar som naturvetenskapen har för sina hypoteser, förklaringsmodeller och teorier.

Det finns nog i alla fall minst 10 ID-böcker som behandlar frågan om informationen i DNA och skräp-DNA.

Om du betvivlar att de tankegångar och förutsägelser som jag har lagt fram inte finns inom ID så får du kanske leta upp vad man säger och hur man resonerar.

Jag förstår faktiskt inte vad det är du vill ha från mig. Om det är en peer-reviewad artikel så vet du att de inte finns.
Hur skall denna förutsägelse se ut för att vara ok för dig?

Det som är slående är dock att precis det som du anklagar ID för, att teorin skulle vara så flexibel att den inte skulle kunna göra förutsägelser angående skräp-DNA och därför inte falsifierbar, är precis det mönster som evolutionsteorin mycket tydligt visar i precis detta fallet med skräp-DNA. Evolutionsteorin vänder kappan efter vinden och helgarderar och menar att oavsett resultat så blir det ett bevis för evolutionsteorin.

Lite märkligt att du inte kan ge din syn och kommentar till detta, kan man tycka. Medan du är ganska säker på saker om ID som jag inte alls känner igen eller har hört. Fast jag är ganska insatt om ID.

stebe2
Citera
2013-08-07, 10:42
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick.3
Individen upphör att existera när den delar sig. Då blir det två nya individer.

Nja. Du har troligen en alltför enkel förståelse för det här. Här rapporteras det om en studie som visar på en fördel med sexuell reproduktion: den gynnar lokala adaptioner i en heterogen miljö. http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1461-0248.2012.01814.x/abstract

Sen så är det ju så att även vissa bakterier har en process som liknar sexuell reproduktion i vilken de utbyter genetiskt material (nej, jag talar inte om plasmider). Det kan vara så att sexuell reproduktion är en vidareutveckling av den processen.

Vad menar du med en alltför enkel förståelse?

Var något felaktigt som jag beskrev om sexuell reproduktion?

Om det inte stämmer att en genetisk förändring har svårt att få snabb spridning och genomslag i t ex en stor population jämfört med bakterier som snabbt utan filter och kontroll kan tillgodogöra sig alla positiva genetiska förändringar som sker under bakteriens hela existens så får du försöka förklara varför det inte skulle vara så.

Att bakterien upphör att existera gissar jag är din personliga åsikt. Min personliga åsikt är att bakterien fortsätter att existera som två likadana bakterier.
En bakterie upphör att existera först när den dör.

stebe2
Citera
2013-08-07, 12:05
Medlem
grals avatar
Citat:
Men jag säger ju att enligt ID-modellen kan det inte vara hur som helst. Sedan uppgifterna om den stora mängden meningslöst DNA utan någon funktion har ID hela tiden hävdat att detta kan inte stämma om det är en designer som har skapat informationen och DNA.
(min fetstil)

Varför då? Hur kom du fram till det? Varför kan inte en designer ha skapat DNA med en metod som också lämnat skräp-DNA? Det är det jag frågat efter fem gånger nu. Du kan inte fortsätta att säga att du inte förstår vad jag frågar efter. Du säger ju att det jag frågar efter finns, men att du inte hinner leta fram det?! Då vet du ju vad det är jag vill ha. Jag vill veta varför din ID-modell inte kan komma fram till att det finns skräp-DNA! Jag vill inte att du påstår detta utan att du visar varför! Jag vill se modellen!

Om vi försöker så här:
Jag påstår att jag har en modell som beskriver hur föremål faller här på jorden. Bland annat påstår jag att modellen förutsäger att det tar drygt en sekund för ett föremål att falla 7 meter. Detta är bara ett påstående. Jag har inte visat dig någon modell. Jag har gjort ett påstående som vi kan testa, men du har inte fått en modell som du kan falsifiera, eller hur? Mitt påstående kan visa sig vara sant eller falskt men oavsett vad så vet du inte om jag faktiskt har en fungerande modell som kan beskriva hur ett föremål faller. Eller hur?

Min modell består kanske bara av en vild gissning. Min modell är kanske att det finns ett flygande spagettimonster som ”drar ner föremål”. I båda fallen saknar min påstådda modell förklaringsvärde. De är helt värdelösa! Påståendet är inte ett resultat av modellen och därför inte en förutsägelse som kan falsifiera den.

Det är där vi står just nu med din ID-modell. Jag vet fortfarande inte om din modell bara är en vild gissning och därför saknar förklaringsvärde. Alltså ber jag dig att du visar den! Om du gör det så ska jag avslöja min modell.
Citera
2013-08-07, 18:44
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
(min fetstil)

Varför då? Hur kom du fram till det? Varför kan inte en designer ha skapat DNA med en metod som också lämnat skräp-DNA? Det är det jag frågat efter fem gånger nu. Du kan inte fortsätta att säga att du inte förstår vad jag frågar efter. Du säger ju att det jag frågar efter finns, men att du inte hinner leta fram det?! Då vet du ju vad det är jag vill ha. Jag vill veta varför din ID-modell inte kan komma fram till att det finns skräp-DNA! Jag vill inte att du påstår detta utan att du visar varför! Jag vill se modellen!

Om vi försöker så här:
Jag påstår att jag har en modell som beskriver hur föremål faller här på jorden. Bland annat påstår jag att modellen förutsäger att det tar drygt en sekund för ett föremål att falla 7 meter. Detta är bara ett påstående. Jag har inte visat dig någon modell. Jag har gjort ett påstående som vi kan testa, men du har inte fått en modell som du kan falsifiera, eller hur? Mitt påstående kan visa sig vara sant eller falskt men oavsett vad så vet du inte om jag faktiskt har en fungerande modell som kan beskriva hur ett föremål faller. Eller hur?

Min modell består kanske bara av en vild gissning. Min modell är kanske att det finns ett flygande spagettimonster som ”drar ner föremål”. I båda fallen saknar min påstådda modell förklaringsvärde. De är helt värdelösa! Påståendet är inte ett resultat av modellen och därför inte en förutsägelse som kan falsifiera den.

Det är där vi står just nu med din ID-modell. Jag vet fortfarande inte om din modell bara är en vild gissning och därför saknar förklaringsvärde. Alltså ber jag dig att du visar den! Om du gör det så ska jag avslöja min modell.

Gravitationsteorin är ju en ganska bra parallell till ID.
Man kan använda teorin och göra en massa förutsägelser som stämmer utan att egentligen helt förstå vad det egentligen i grund och botten beror på.

Jag är ledsen att jag inte har så mycket mer att ge dig.
Man förutsätter helt enkelt att designern har en viss nivå av kunskap och vissa egenskaper som gör att han/den programmerat DNA och format DNA så att det fungerar så bra som möjligt och så säkert som möjligt. Utifrån detta antagande förutsäger man då att vi kommer att upptäcka att skräp-DNA har funktioner som behövs för att allt ska fungera som det är meningen.

Enligt mig är ID ännu ingen vetenskaplig teori. Och det är inte enkelt att avgränsa en falsifierbar teori.
Evolutionsteorin lider av samma problem.
Men jag har slutat hoppas på att få din respons kring detta.

stebe2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in