Citat:
Ursprungligen postat av
gral
Förutsägelsen faller väl ut ur en modell du/ni har? Det är väl inte bara ett godtyckligt tyckande från din sida att skräp-DNA egentligen har viktiga funktioner? Det finns väl en förklaringsmodell utifrån vilken detta är en förutsägelse, ett måste, och som kanske till och med kan falsifiera modellen? Eller har jag fel?
Så kan du beskriva modellen (eller ge en precis referens till den) som ger förutsägelsen att det inte kan finnas skräp-DNA?
Egentligen ska jag ju inte komma med påståenden som jag inte är beredd att försöka minnas var uppgifterna finns och se till att ha tid att leta reda på dessa källor.
Men kanske kan du själv också googla och se om du får träffar. Jag har läst det i åtminstone ett par böcker men minns inte i vilka.
Om man ska beskriva förklaringmodellen är det väl att om en designer har lagt in informationen så borde den största delen av DNA ha någon betydelse under någon del av individen liv från befruktning, embryo-utveckling till födsel, växt till död. Delar av DNA kan ju ha epigenetiska roller där vissa delar alltså skulle kunna aktiveras och få betydelsen under vissa omständigheter i den omgivande miljön.
En del av DNA skulle givetvis vara förstört av mutationer och utan funktion eller bara meningslösa kvävebaser som tillkommit genom mutation som saknar betydelse och funktion.
Själv fantiserar jag om att det skulle kunna finnas en kvävebaskombinations-bank där kvävebaser som vid behov skulle kunna dupliceras och kombineras ihop till olika funktionella proteiner i ett kontrollerat system. Ungefär som immunförsvaret.
Men det är bara helt egna spekulationer.
Jag tror dock att om evolutionsteorin skall överleva så behövs det nog något mer kontrollerat system som styr mutationer och dupliceringen så att meningsfull information kan uppkomma.
stebe2