2013-08-07, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej det löser inte ondskans problem. Vet du ens vad det hela går ut på? Allt det där var rent nonsens.
Jo, det löser ondskans problem. Vi har en fri vilja och kan tänka självständigt. Därför står det också skrivet:

Se, endast detta har jag funnit att Gud skapade människorna rättsinniga. Men sedan har de tänkt ut många onda planer. Pred 7:30

Så länge har "visa" män funderat över detta uppenbara problem men inte velat komma till insikt om den lika uppenbara sanningen. Gud erkänner att han har skapat oss, men han har aldrig gett nån rätt att synda.

Dessutom gör du som så många oseriösa debattörer: kommer med påståenden och anklagelser utan att ange varför du tycker så. Så förklara nu för alla varför du anser att det jag skriver är nonsens. Om du inte kan det är du alltså svarslös.
Senast redigerad av Bassiehof 2013-08-07 kl. 11:57.
Citera
2013-08-07, 12:01
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Utmärkt exempel. En som skådar ett mord och inte ingriper räknas som medbrottsling. Enligt vårt rättsväsende så skall medbrottslingen dömas med ett visst straff. När straffet löpt har medbrottslingen tjänat sitt straff. Nu drar vi en parallellen till Gud. Gud skådar ett mord och stoppar inte mordet. Enligt lag är nu Gud en medbrottsling och skall enligt vårt rättsväsende straffas. Vilket straff tror du domstolen ska ge Gud? om domstolen inte klarar av att behandla ärendet likt övriga ärenden, vilken slutsats kan vi då dra?

Precis. Våra liv blir likt änglarnas liv. Vi förlorar möjligheten att välja annat än Guds väg. Vi belönas inte för vårt motstånd mot frestelsen, med andra ord så har vi ingen förmåga att klättra i de spirituella nivåerna.

Jag påstår inte att Gud är passiv tills domedagen. Gud stoppar inte alla synder kontinuerligt och är passiv i den meningen. Gud har förmågan att frälsa människor att inte följa Satans viskningar och är aktiv i denna form av vägledning. Ingen mördare kommer undan Guds rättsvisa. Ingen som begått illdåd kommer undan. En mördare kan få en mild dom på jorden för sina illdåd. Mördaren kanske kommer undan med flera brott som domstolen inte har kännedom om. Den skyldige kan inte rymma från rättvisan. I slutet måste döden komma, och livet efter döden kommer ingen undan ifrån. Livet efter döden är en svår period för de som valt att avlägsnas från denna sanning. Makten tillhör Gud under den tid då själarna rese sig från gravarna. Må vi alltid vara vid Guds sida och minnas Honom så att Gud minns oss under domedagen.

Ärade vän, Gud är allvetande och Gud är allsmäktig. Livet regisseras delvis av oss och delvis av Gud. föreställ dig följande: om du ställer dig upp och lyfter ditt ena ben. När du har ena benet i luften, har du förmåga att lyfta ditt andra ben samtidigt som ditt ena ben är i luften? På samma sätt har vi förmåga att styra våra liv. Vårt liv är inte fullständigt bestämt, och det är heller inte fullståndigt obestämt. Gud vet vilka var vi kommer göra i framtiden och Gud ser hur dessa val förändras in i vår framtid. Inget är statiskt, våra öden förändras kontinuerligt och Gud ser dessa förändringar i framtiden. Därför är varje människa unik i sina val. En människa som förnekar Gud och uttrycker hat mot Gud betyder inte att denne individ kommer att bestraffas med elden. Gud kan frälsa denna människa. Då gäller det att människan öppnar sitt hjärta för Guds välsignelser och accepterar Gud i sitt liv. Detta är ett ytterst svårt steg om man inte har tränat sitt hjärta att vara ödmjukt. Jag upplever att du har ett ödmjukt hjärta. Många här saknar den utstrålning som du visar. Man kan inte se Gud med ögonen, med hjärtat ser man Gud. Det är svårt att förklara. Det är en övertygelse som uppnås, ett tredje öga som vaknar. Det är lite filosofiskt, men det blir en sanning när den upplevs.

Om Gud bestämmer hur vi sak handla, då har Gud inte rätt att bestraffa oss för de synder vi begår. Detta är en motstridighet. Gud har inte bestämt hur vi ska agera. Det är vi som är ansvariga för vårt agerande och vi döms av Gud för vårt agerande. Håller du med?
Kan säga så här då, att där du blandar in gud som part, där brukar det snabbt uppstå problem, jag vågar gisa att inblandningen av gud änglar demoner och bibelverser som varande reellt konkret verkligt "medagerande" I SIG, orsakat många många förvecklingar.

Inte minst den moralism som följer varenda människa i taget, som låter saker skjutas ifrån den, men ändå tolka - det är själva tolkningen som bildar blockering/hinder och väldigt ibland fatala följder, eftersom bibeln är grundlös att ha som referens.

Det är som att ta en valfri fantasy bok eller valfri fantasyfilm att seriöst ha som "part" i nutida förvecklingar.

Jag förstår ännu inte att så många inte ens förstår det fatalistiska, att leka så med människoliv, det är inte så få katastrofer som skett och sker p.g.a koranen/bibeln bagda eller vilken s.k trosurkund som helst, ger sig in i avgörande vetenskaplig objektivitet.

Tänk att ha en valfri nturstams ritualisering som seriös bas/system för viktiga beslut... jisses.
Citera
2013-08-07, 12:07
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jo, det löser ondskans problem. Vi har en fri vilja och kan tänka självständigt. Därför står det också skrivet:

Se, endast detta har jag funnit att Gud skapade människorna rättsinniga. Men sedan har de tänkt ut många onda planer. Pred 7:30

Så länge har "visa" män funderat över detta uppenbara problem men inte velat komma till insikt om den lika uppenbara sanningen. Gud erkänner att han har skapat oss, men han har aldrig gett nån rätt att synda.

Dessutom gör du som så många oseriösa debattörer: kommer med påståenden och anklagelser utan att ange varför du tycker så. Så förklara nu för alla varför du anser att det jag skriver är nonsens. Om du inte kan det är du alltså svarslös.

HAHA tro mig jag kan svara. Det är så mycket som är fel med din förklaring att det enda som är svårt är att veta var man ska börja.

1. För det första så innefattar din förklaring att gud inte är allvetande. Redan där faller det, för då är han inte längre gud.

2. För det andra: Om gud inte känner till ondska så skulle han inte kunna skapa människan med ondska i sig, eftersom man inte kan skapa något man inte känner till. Där föll det igen.

3. För det tredje så innebär det att våra onda tankar skulle följa med upp till himlen och där ska det inte finnas ondska. Där föll det igen.

4. För det fjärde innebär förklaringen att gud ser på när vi gör onda handlingar men KAN inte stoppa oss för att han inte förstår oss. Då är han inte omnipotent och således inte gud.

Om du vill kan jag fortsätta.....
Citera
2013-08-07, 12:14
Medlem
Kan Gud veta, innan jag ens är född, svaret på mitt kommande livs respons på frälsning?
Dvs om jag accepterar eller förkastar Jesus på min kommande dödsdag i framtiden.

En hyperenkel, klockren ja eller nej fråga vars svar innebär stora följdkonsekvenser.

Kan sanning05, kunskap1, islampeace eller någon annan teist svara ja eller nej på detta utan cop-outs?

Min förutsägelse är att de inte kan detta.....
Citera
2013-08-07, 12:32
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
1. Om Gud kan förutse våra val upplever vi att vi har fri vilja, när allt faktiskt ÄR förutbestämt.
Kära vän, om jag har kännedom om din framtid så har jag inte bestämt dina val. Det är du som har bestämt din EGEN framtid med dina EGNA val. Det är inte jag som gör det. Det är väl inte så svårt att förstå?

Citat:
Tidlinje: [------------------A-------X--------B------------]

Tidpunkt A. Gud ser in i framtiden och ser att jag kommer att äta en pirog vid tiden B. Jag har vid tidpunkt A bestämt mig för det.

Tidpunkt X: Jag bestämmer mig, efter att Gud förutsätt vad jag ska äta, att ta en hamburgare istället. Med hjälp av min fria vilja.

Tidpunkt B: Jag bestämmer mig för att ta en hamburgare istället för en pirog. Jag använder min fria vilja, och ändrar mig efter att Gud förutsett den enda framtiden. Gud hade fel.
Jag tyckte att din tidslinje var bra därför lånar jag den en liten stund:
Tidslinje: [------------------A-------X--------B------------]

Låt oss anta att jag har kännedom om din HELA framtid, från början och till slutet på tidslinjen.

1. Vid punkt A har du bestämt dig att för att äta en pirog vid tidpunkt B. Detta ha JAG kännedom om eftersom jag vet din framtid.

2. Vid punkt X ändrar du dig och väljer istället att äta en hamburgare vid tidpunkten B. Din ändring har jag även kännedom om.

3. Vid punkt B så äter du hamburgaren. Detta har jag kännedom om.

Nu spolar vi tillbaka bandet INNAN tidpunkt A. Jag har kännedom om din framtid, glöm inte det.

1. Du vet INTE vad du kommer att bestämma vid tidpunkten A, men det VET jag.

2. Du vet INTE att du kommer att ändra dig vid punkt X, men det VET jag.

3. Du vet INTE vad du kommer att äta vid punkten B, men det vet jag.

Alltså, jag har kännedom om hela din framtid inklusive de ändringar du gjort på vägen.
Hänger du med så långt? Gör du inte det så läs igen.
Citat:
2.

Gud har vid flera tillfällen ingripit och inskränkt våran fria vilja. Han beordrar människor att göra saker för honom, skickar ner sin son för att indoktrinera folk och skickar en syndaflod ner på oss. Syndafloden speciellt, då han gjorde det just för våra synder/vår ondska, som ju är en del av den fria viljan. Menar du att synder inte är en del av den fria viljan och att Gud hade rätt att skicka ner vågen på oss?
När Gud skickar sin medlare så hotar det inte våra fria vilja eftersom vi kan antingen VÄLJA att lyssna eller inte göra det.

Att vi kan synda ingår i den fria viljan, eftersom vi har valmöjligheten att synda. När Gud skickade syndafloden så var det riktat mot de som inte lyssnade på Noak och som gjorde narr av honom.

Citat:
3.
I beg to differ...

Varför 99.99999999999999999999...osv % obeboeligt universum?
Varför är människan så bristfällig?
Varför så mycket hormoner och reptilhjärna?
Varför ca 90% odrickbart saltvatten?
Varför jordbävningar?

etcetera etcetera...
Det finns svar på dina frågor. Google is your friend.

Citat:
4.

4a. JO! Om Gud förutser framtiden, är framtiden den han förutser! Enkel, enkel logik. Okej?

4b. Han bestämmer sig vid punk A för att inte tända den, men vid punkt B ändrar han sig. Kan han förutse att han kommer ändra sig har han ingen fri vilja.
Jag tror att jag vet vad du gör för fel. Du antar att Gud finns vid en viss tidpunkt men inte finns vid någon annan. Om du antar det, så har du fel. Gud finns vid alla tidpunkter, och inte bara vid en. Han är inte bunden till tid som vi människor är. För Gud är framtiden och nuet samma.

Citat:
5.

Om fri vilja finns, och alltså inte är en illusion, kan Gud inte se in i framtiden, då det skulle bryta mot den fria viljan. Kan han se in framtiden kan han förutse vad som kommer att hända. Därmed har vi inte fri vilja att bestämma vad som kommer hända.
Nej, han bryter inte mot vår fria vilja bara för att han tittar in i framtiden. Hur skulle någon som tittar in i framtiden ändra den? Jag förstår inte?

Citat:
6.

Men då har han INTE fri vilja. Det är slutsatsen som följer, okunskap1.
Visst har han en fria vilja på samma sätt som vi.

Citat:
7.

Få religioner definierar Godhet på något vettigt sätt. Att mörda barn, tillåta slaveri, tillåta stening, tillåta homofobi och rasism, att tillåta massakrer, är inom kristendomen gott, då Gud, som är allsgod, tillåter det. Godhet inom religion är inte samma sak som godhet i allmänhet.
Återigen, alla religioner dyrkar inte en Gud som är ond för då skulle de bort från religionen. Gud tillåter varken stening, rasism eller mord. Då har du missförstått.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-07 kl. 12:42.
Citera
2013-08-07, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
HAHA tro mig jag kan svara. Det är så mycket som är fel med din förklaring att det enda som är svårt är att veta var man ska börja.

1. För det första så innefattar din förklaring att gud inte är allvetande. Redan där faller det, för då är han inte längre gud.

2. För det andra: Om gud inte känner till ondska så skulle han inte kunna skapa människan med ondska i sig, eftersom man inte kan skapa något man inte känner till. Där föll det igen.

3. För det tredje så innebär det att våra onda tankar skulle följa med upp till himlen och där ska det inte finnas ondska. Där föll det igen.

4. För det fjärde innebär förklaringen att gud ser på när vi gör onda handlingar men KAN inte stoppa oss för att han inte förstår oss. Då är han inte omnipotent och således inte gud.

Om du vill kan jag fortsätta.....
Är ondska förutsägbar? Som sagt, det kan låta naivt, men om man själv aldrig har tänkt onda tankar blir det svårt att föreställa sig att nån kan göra det onda, även om man vet att möjligheten existerar.

2. Du har inte läst vad Predikaren skrev. Gud har inte skapat oss som onda varelser, inte ens djävulen, för då hade han varit ansvarig för alla våra handlingar. Det är dina förutfattade mening innebär nämligen att spädbarn är onda, trots att de inte gjort någonting, varken ont eller gott. Bisarr tanke.

3. Du förstår alltså inte hur det fungerar. Många av våra onda tankar är sprungna ur köttet, och vi kommer inte ha en jordisk kropp (kött) utan en himmelsk kropp (ande) i himlen. Köttet tynger nämligen sinnet med alla dess begär, och för att tillfredsställa dessa begär...nöden har ingen lag menar vissa. Därför våldtar och dödar vissa sina medmänniskor.

4. Gud vill inte att nån ska dö, han vill att vi ska sluta göra varansdra illa. Därför har han bestämt en dag då han ska döma hela världen. Tills dess gäller den som är utan synd kastar den första stenen. Därför ingriper inte Gud i konflikten i Syrien, när nu båda sidor ber honom om divine intervention.
Citera
2013-08-07, 12:39
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirIsaac
Kan Gud veta, innan jag ens är född, svaret på mitt kommande livs respons på frälsning?
Dvs om jag accepterar eller förkastar Jesus på min kommande dödsdag i framtiden.

Hej!

Enligt vad jag har läst så vet Gud vad som kommer att hända med dig i framtiden.
Citera
2013-08-07, 12:41
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Kan säga så här då, att där du blandar in gud som part, där brukar det snabbt uppstå problem, jag vågar gisa att inblandningen av gud änglar demoner och bibelverser som varande reellt konkret verkligt "medagerande" I SIG, orsakat många många förvecklingar.

Inte minst den moralism som följer varenda människa i taget, som låter saker skjutas ifrån den, men ändå tolka - det är själva tolkningen som bildar blockering/hinder och väldigt ibland fatala följder, eftersom bibeln är grundlös att ha som referens.

Det är som att ta en valfri fantasy bok eller valfri fantasyfilm att seriöst ha som "part" i nutida förvecklingar.

Jag förstår ännu inte att så många inte ens förstår det fatalistiska, att leka så med människoliv, det är inte så få katastrofer som skett och sker p.g.a koranen/bibeln bagda eller vilken s.k trosurkund som helst, ger sig in i avgörande vetenskaplig objektivitet.

Tänk att ha en valfri nturstams ritualisering som seriös bas/system för viktiga beslut... jisses.

Hej!

Jag hoppas att allt är bra med dig. Det var lite svårt att hänga med, enligt det jag har förstått av det som du har skrivit så jag håller med dig.

Ha en fortsatt solig dag
Citera
2013-08-07, 12:46
Medlem
Citat:
Hej!

Enligt vad jag har läst så vet Gud vad som kommer att hända med dig i framtiden.

Ett klockrent "ja" från dig på mitt framställda problem.
Bra så!

Vad säger kunskap1 då?
Citera
2013-08-07, 12:48
Medlem
BlackJewels avatar
[quote=Bassiehof|44660345]
Citat:
Är ondska förutsägbar? Som sagt, det kan låta naivt, men om man själv aldrig har tänkt onda tankar blir det svårt att föreställa sig att nån kan göra det onda, även om man vet att möjligheten existerar.
Klart att det är, om du bygger en bil och låter bli att skruva åt skruvar på de mer vitala komponenterna, då vet du att ondska kommer att utlösas vid en viss tidspunkt, beroende hur noggrannn du är med att vilja ont.

Du kan t.ex tiga, låta bli att lämna information, då är du också bärare av ond att vilja ha ifrån dig på annan eller andra.

Du kan gömma dig, det vanligaste.

Du kan vädja, som de gjorde i nurnberg, blev de hörda, jajamensan.. de fick fortsätta.

Citat:
2. Du har inte läst vad Predikaren skrev. Gud har inte skapat oss som onda varelser, inte ens djävulen, för då hade han varit ansvarig för alla våra handlingar. Det är dina förutfattade mening innebär nämligen att spädbarn är onda, trots att de inte gjort någonting, varken ont eller gott. Bisarr tanke.
Predikaren har läst fram och baklänges in och ut, finns knappast behov för kyrkodoktriner från förra århundrandet, ägnade sig inte luther åt det redan? Varför vill el behöver man upprepningar?

Skralt med bevis? eller folk har det dåligt med fattningsförmåga vad som sker när man står och gömmer sig vid skeenden som kostar många livet?

uppenbart, lever kanske alla i hämningskedjeförloppet... verkar faktiskt inte bättre.

tycker bara synd om de ofödda, människan som kosmisk varelse är ju på ap-nivå, drar i spakar och väntar slött på coins att trilla i handflatan så den kan springa iväg och handla mat hus med mera.. oc h klia sig i huvudet och tänka på varför gud inte ger mer...

så då läser apan mannualen istället, för tusende gången, samma verser.. ja ja.
men okej, det är väl örterna

Citat:
3. Du förstår alltså inte hur det fungerar. Många av våra onda tankar är sprungna ur köttet, och vi kommer inte ha en jordisk kropp (kött) utan en himmelsk kropp (ande) i himlen. Köttet tynger nämligen sinnet med alla dess begär,
Så jordiska varelser är guds marionetter?
Citat:
och för att tillfredsställa dessa begär...nöden har ingen lag menar vissa. Därför våldtar och dödar vissa sina medmänniskor.
något gud skulle tycka var bra för då lär man sig något?

då nu bibelkramarna säger : läs och lär

...man ska alltså lära sig av de gamle, men jag tror nog det handlar om annat, folk vill ha service.. återskapa riken.. väääääldigt intelligent indeed.

Citat:
4. Gud vill inte att nån ska dö, han vill att vi ska sluta göra varansdra illa. Därför har han bestämt en dag då han ska döma hela världen. Tills dess gäller den som är utan synd kastar den första stenen. Därför ingriper inte Gud i konflikten i Syrien, när nu båda sidor ber honom om divine intervention.
du vill inte dö, sådant är upp till var och en att avgöra. Därför dör också folk, de borde inte men gör det.
Citera
2013-08-07, 12:51
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Hej!

Jag hoppas att allt är bra med dig. Det var lite svårt att hänga med, enligt det jag har förstått av det som du har skrivit så jag håller med dig.

Ha en fortsatt solig dag
hej, låter ju trevligt.

och då visste du att jag tänkte på barn va?

...tycker små är väldigt bra utgångsläge, då de sällan är mentalt anfäktade av bibliska urkundshämdbegär. fast läsa in kan man alltid. böcker finns för att vi skriver, inte det..
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
hej, låter ju trevligt.

och då visste du att jag tänkte på barn va?

...tycker små är väldigt bra utgångsläge, då de sällan är mentalt anfäktade av bibliska urkundshämdbegär. fast läsa in kan man alltid. böcker finns för att vi skriver, inte det..

Hej!

Oj, nej det visste jag faktiskt inte att du tänkte på barn. Men jag håller med dig faktiskt. Barn är väldigt gulliga. Förresten, jag kom på en sak om barn. Varför är barnen gulliga? Inte bara människans avkomma, jag tänker på små ungar i djurriket. Alla ungar är gulliga, det kanske är för att mamman ska ta hand om barnet och upplever en belöning när denna gulliga och underbara varelse underhålls (se bilden ). Här ser vi hur mamman kramar sin kattunge (bild).

Fantastiskt system, håller du inte med?
Senast redigerad av sanning05 2013-08-07 kl. 13:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in