2013-08-07, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zero73
Ok,

Fler intresserade av lite amatörutredning på plats i Boden Tisdag den 13/8? PM'a mig.
skitkul!! man ur huse!! gör upp eld och dricker lite kaffe när vi diskuterar strategier i letningen! KUL och spännande!!
Citera
2013-08-07, 09:32
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Hade hon en Iphone så loggades väl allt, både i telefoner samt i alla datorer hon synkat telefonen mot.

http://radar.oreilly.com/2011/04/apple-location-tracking.html

Någon som vet eller kan ta reda på vad VB hade för telefon och vilken operatör hon hade abonnemang hos?

Någon sa att det var en Samsung Galaxy.
Citera
2013-08-07, 09:37
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemlunda2000
Vad är det som gör det så graverande att överklagan måste överklagas? Har det kommit fram bevis som talar för KJ:s oskuld?
Bevisligen så tycker tingsrätten att den bevisbörda och framställande som skett och sker i kommande häktesförhandling räcker gör fortsatt häktning.

Bara för att vi inte får ta del av bevis och material betyder det inte att åklagaren inte har på fötterna inför ett kommande åtal. De kan mkt väl ha mer än vad de säger och vill ska komma ut i media. Media kan påverka ev vittnesmål och det vill man kanske förhindra.
Misstänkt GM nekar till allt och det kan betyda att han är oskylig men också att han håller fast vid sin ståndpunkt no matter what. Inte ovanligt då det handlar om autismspektrum störning.
Vad jag vet så har inte advokaten gått ut till media på senaste tiden och bedyrat sin klients oskuld eller sitt missnöje över att han inte får ta del av uppgifter eller att klienten är fortsatt häktad. I början av utredningen var detta advokaten starkt vände sig emot. Varför inte nu?

Sedan så är det ju så att den som med 100% vet vem som mördade VB är ju den eller ev de som begick brottet. Att KJ säger att han var den sista som såg VB betyder inte med säkerhet att han mördade henne utan i sitt tankesätt mer bokstavligt att han såg henne sista gången.
Men visst kan det också vara att han är GM och att talar om detta utan att för den skull behöva avslöja brottet och att han är GM. Allt handlar om en tolkningafråga.

Ja, men nu handlade den överklagan jag diskuterade inte om något annat än Luleå tingsrätts avslag på KJ:s pappas begäran om en till advokat. Målet som det var då, är inte detsamma som målet idag. Därför menar jag att pappan borde ansöka på nytt om ytterligare en advokat. Överklaga kan han inte eftersom tidsfristen löpte ut för länge sen. (Tack Q, jag läste fel dokument).
Två åklagare mot en överbelastad advokat som hålls utanför med hjälp av yppandeförbud och nära noll insyn.
Den juridiska slagsidan i detta mål är inte bra, vill jag nog påstå.
Citera
2013-08-07, 10:15
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Hade hon en Iphone så loggades väl allt, både i telefoner samt i alla datorer hon synkat telefonen mot.

http://radar.oreilly.com/2011/04/apple-location-tracking.html

Någon som vet eller kan ta reda på vad VB hade för telefon och vilken operatör hon hade abonnemang hos?

Intressant film i länken, den tackar vi för. En Iphone som registrerat 100 geografiska positioneringar per dag under ca ett års tid sparade i en datafil. Det är data som säger långt mer än uppkopplingar mot mobilmaster. I filmen sägs att domstolar (i USA) kan begära ut datafilen.

Jag kastade in frågan om GPS-data i mobiltelefoner - inte med tanke på VB:s mobil - utan med tanke på att åklagaren säger att KJ håller fast vid sin berättelse. Kan åklagaren sitta på GPS-data som KJ inte haft ringaste aning om?

(Men jag tror mig förstått att detta med dold GPS tracking även gäller androider och att vi mobil användare klickar permission (tillåtelse) till både den ena och andra applikationen som i slutändan kan leda till att våra mobiler lokaliseras geografiskt varje gång vi slår på dem, skickar ett SMS/samtal etc.)
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-07 kl. 10:28.
Citera
2013-08-07, 10:41
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Njae. Jag tycker det är ganska illa om KJ´s enda försvarare inte gör något, annat än att sitta med vid några förhör. Fallet är komplicerat och omfattande enligt åklagarna, och det har väl ingen någon anledning att ifrågasätta. Forssberg borde ha häcken full - det brinner i knutarna!
Och har Forssberg ens tillräcklig erfarenhet av liknande mål? Har han förmåga att få ut förundersökningen? Snart väcks åtal och då får han ju tillgång till hela förundersökningen. Tills dess, och sedan löpande, borde också en annan advokat hinna sätta sig in i detta omfattande och komplicerade fall.

Nu finns det inte något absolut samband mellan att en utredning är komplicerad att genomföra och upprätta och att den är komplicerad att sätta sig in i när den väl är klar. I vissa utredningar kan det säkert förekomma en mängd förhör och tekniska undersökningar som till stor del handlar om att kontrollera saker som sen inte får någon relevans i själva åtalet. I andra - det torde inte minst gälla sådant som ekonomisk brottslighet - kommer däremot själva gärningsbeskrivningen i sig och omständigheter och bevisning runtomkring den att vara synnerligen komplex även att sätta sig in i när den väl är klar.

Detta gäller all utredningsverksamhet. 100 timmars arbete kan lika gärna resultera i en rapport på 3 sidor som en rapport på 30. Rent generellt kan jag dock utan tvekan säga att det är ett mycket mer komplicerat arbete att genomföra en utredning än att sätta sig in i resultatet.

Sen är det också så att ingen av oss kan avgöra om åklagaren har skälig anledning att neka försvaret tillgång till FU-materialet i detta läge. Vi kan bara konstatera att saken överprövats rättsligt och att domstolen gått på åklagarens linje. Jag antar att alla förstår att bestämmelserna om att rätten att få se materialet bara gäller om det inte är till men för utredningen finns där av goda skäl: Många brottsutredningar skulle i praktiken försvåras eller helt förstöras om den misstänkte och hans advokat fick chansen att själva gå igenom allt material innan ordentliga förhör hållits. Inte minst i indiciemål som detta verkar bli så torde det vara viktigt: Om KJ får titta igenom allt som finns så kan han ju i lugn och ro tänka ut en historia som stämmer så bra som det bara går med vad som är känt. Får han inte detta så blir det svårare och motsägelser, orimligheter och bevisade, rena lögner från den åtalade blir då en del i en eventuell indiciekedja. Men när vi (förhoppningsvis) får ta del av FU:n här via uppladdning så kan var och en bilda sig en egen uppfattning om åklagarna handlat rätt eller inte.
Citera
2013-08-07, 10:58
Medlem
Funderat på en grej..

Det stod för ett tag sedan att VB höll på med körkortet här i tråden.Vet inte om det är så men det öppnar för en teori:

Löfte om körning efter vägar där inte länsman vanligtvis huserar.Det kan vara anledning till "pluggandet" och anledningen till att VB följde med MTGM.
Tror att det redan stått något om det i tråden.
Varför hänger man kvar vid ett kryss när relationen avslutades för flera år sedan..Kanske för utnyttjning/skjuts/övningskörning..? Inget elakt menat om BO men en möjlig teori,och kanske "välvilja" från MTGM för att uppehålla kontakten då inte känslorna falnat utan eldats på i en nedåtgående destruktiv spiral.Vilket stressat honom och kanske någon annan som haft ansvar/omsorg/släktskap/kompisskap med MTGM.Nu tror jag inte på det senare utan på att MTGM har hela ansvaret,helt sonika har han gjort en "Dexter".

Kopplingen till körkortet:

Dessa "Länsmansfria" vägar kan vara som exempel -
Hedenbasen.
Centralvägen med kringanslutningar.
Vändträsk och infarten mot centralvägen och alla kringelkrokar.
Centralvägen upp och förbi Vändträsk ån - Alträsk ån..
Runt centralv. och upp mot Alträsket.
Alla småvägar runt p49/Aldersjön.
Fru Bergdals väg,om den var körbar - tvivlar på det..
Södra Bredåker,vägen över långsjön mot vändträsk.
Ut mot Vittjärv och Kusträsk övningsområde.

Alla dessa vägar ryms inom en möjlig tidsrymd på låt oss säga 2-3 timmar,inklusive mordet och tillfälligt gömmande av kroppen.Således ett enormt område att söka igenom,omöjligt skulle jag vilja säga.Utr. måste spräcka alibit,de var inte i lägenheten alternativt,det var där mordet skedde.
Hemska tanke,VB låg i lägenheten när Länsman knackade på - så fruktansvärt fel kan det väl ändå inte vara?

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Om det finns ett uns logik i ovanstående om "körning",så är inte Highfives scenario om matbehov att förakta.Mat,kan inköpas lite överallt och det syns på eventuella kontokort.Mackar har väl också övervakningssystem har jag för mig..
Mackarnas videofilmer kanske kan fylla i de luckor som saknas.Har de tu använt MTGM:S bil eller har det skett ett bilbyte för att stärka alibit att de tu var på flottiljvägen till 21:00?
Har MTGM:S bil stått på parkeringen utanför flottiljv. 4 Maj mellan 16:00-21:00,ja det vet vi inte.

Ingen verkar heller veta/sett vilket fordon MTGM hämtade upp VB med.Om det nu är fastställt att MTGM hämtade VB utanför hennes bostad..
Långsökt,kanske hämtades hon upp på Shell Lulevägen där man kan handla mat och tanka..Ett stenkast från VB:s bostad..
Citera
2013-08-07, 11:21
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Funderat på en grej..

Det stod för ett tag sedan att VB höll på med körkortet här i tråden.Vet inte om det är så men det öppnar för en teori:

Löfte om körning efter vägar där inte länsman vanligtvis huserar.Det kan vara anledning till "pluggandet" och anledningen till att VB följde med MTGM.
Varför hänger man kvar vid ett kryss när relationen avslutades för flera år sedan..Kanske för utnyttjning/skjuts/övningskörning..? Inget elakt menat om BO men en möjlig teori,och kanske "välvilja" från MTGM för att uppehålla kontakten då inte känslorna falnat utan eldats på i en nedåtgående destruktiv spiral.Vilket stressat honom och kanske någon annan som haft ansvar/omsorg/släktskap/kompisskap med MTGM.Nu tror jag inte på det senare utan på att MTGM har hela ansvaret,helt sonika har han gjort en "Dexter".

Hedenbasen.

Alla dessa vägar ryms inom en möjlig tidsrymd på låt oss säga 2-3 timmar,inklusive mordet och tillfälligt gömmande av kroppen.Således ett enormt område att söka igenom,omöjligt skulle jag vilja säga.Utr. måste spräcka alibit,de var inte i lägenheten alternativt,det var där mordet skedde.
Hemska tanke,VB låg i lägenheten när Länsman knackade på - så fruktansvärt fel kan det väl ändå inte vara?

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Om det finns ett uns logik i ovanstående om "körning",så är inte Highfives scenario om matbehov att förakta.Mat,kan inköpas lite överallt och det syns på eventuella kontokort.Mackar har väl också övervakningssystem har jag för mig..
Mackarnas videofilmer kanske kan fylla i de luckor som saknas.Har de tu använt MTGM:S bil eller har det skett ett bilbyte för att stärka alibit att de tu var på flottiljvägen till 21:00?
Har MTGM:S bil stått på parkeringen utanför flottiljv. 4 Maj mellan 16:00-21:00,ja det vet vi inte.

Ingen verkar heller veta/sett vilket fordon MTGM hämtade upp VB med.Om det nu är fastställt att MTGM hämtade VB utanför hennes bostad..
Långsökt,kanske hämtades hon upp på Shell Lulevägen där man kan handla mat och tanka..Ett stenkast från VB:s bostad..

Nu minns jag inte riktigt hur det var, kanske någon annan gör det, men hade inte någon sett KJ i en bil på en bensinstation med en mörkhårig person?
Citera
2013-08-07, 11:26
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bodenforever
Funderat på en grej..

Hedenbasen.

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Detta med övningskörning kändes spontant som ett vettigt alternativ när det dök upp i tråden för några dagar sen. Stämmer med VBs inlägg om pluggandet. Tidigare hade hon övningskört med Yngv@, cirka 65-70 år. Kanske ville hon övningsköra med någon yngre som tagit körkort de senaste åren. Dessutom fritidskläder med vita träningsskor passar in med övningskörning. För mig känns detta spår trovärdigt. Att övningskörningar kan leda till dispyter är heller inte ovanligt.
Senast redigerad av highfive 2013-08-07 kl. 11:44.
Citera
2013-08-07, 11:40
Medlem
highfives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Popcorn76
Nu minns jag inte riktigt hur det var, kanske någon annan gör det, men hade inte någon sett KJ i en bil på en bensinstation med en mörkhårig person?

Med all säkerhet skedde den eventuella övningskörningen på ett lågtrafikerat område. Skjutfältet passar bra in och även detta med att Sävastmasten fångade in den sista signalen. Kanske tog de tu en paus, gjorde upp en eld och åt av den medtagna maten.

Har läst tigare i tråden att det pågick skjutövningar på delar av skjutfältet denna lördag den 4/5. Dessa områden kan då uteslutas, även vägar som inte var farbara i början av maj.

Kanske närheten av en större körplan där det finns någon form av grillplats kan vara en tänkbar brottsplats? Denna Yngv@ kanske visste vad VB behövde träna på när det gällde bilkörning?
Senast redigerad av highfive 2013-08-07 kl. 11:45.
Citera
2013-08-07, 12:00
Medlem
highfives avatar
Området kring Aldersjön känns inte fel när det gäller både övningskörning och grillplats. Några hundra meter från badtjärnen finns ett sk körfält. Platsen ligger inte långt från dammen och är nog närmaste körfältet från KJs bostad.

Frågan är om det var någon mer person i bilen som hämtades upp på vägen? Någon som i så fall kan detta med bilkörning. Finns en snubbe som i stort sett är vän med alla våra namngivna misstänkta på fejjan och som kör taxi.

Troligtvis var det bara KJ och VB i bilen, men men.
Citera
2013-08-07, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Intressant film i länken, den tackar vi för. En Iphone som registrerat 100 geografiska positioneringar per dag under ca ett års tid sparade i en datafil. Det är data som säger långt mer än uppkopplingar mot mobilmaster. I filmen sägs att domstolar (i USA) kan begära ut datafilen.

Jag kastade in frågan om GPS-data i mobiltelefoner - inte med tanke på VB:s mobil - utan med tanke på att åklagaren säger att KJ håller fast vid sin berättelse. Kan åklagaren sitta på GPS-data som KJ inte haft ringaste aning om?

(Men jag tror mig förstått att detta med dold GPS tracking även gäller androider och att vi mobil användare klickar permission (tillåtelse) till både den ena och andra applikationen som i slutändan kan leda till att våra mobiler lokaliseras geografiskt varje gång vi slår på dem, skickar ett SMS/samtal etc.)

Spinner vidare på samma tema. Polisen bör (om de inte redan har gjort det) kontrollera upp vart de i tråden misstänktas mobiltelefoner har varit mellan 3 och 22 maj.
Citera
2013-08-07, 12:14
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highfive
Området kring Aldersjön känns inte fel när det gäller både övningskörning och grillplats. Några hundra meter från badtjärnen finns ett sk körfält. Platsen ligger inte långt från dammen och är nog närmaste körfältet från KJs bostad.

Frågan är om det var någon mer person i bilen som hämtades upp på vägen? Någon som i så fall kan detta med bilkörning. Finns en snubbe som i stort sett är vän med alla våra namngivna misstänkta på fejjan och som kör taxi.

Troligtvis var det bara KJ och VB i bilen, men men.

Om det stämmer det hon skrev att hon skulle hem till kompis och plugga, och denne person var KJ, kan vi ju nästan utesluta att det rörde sig om skolarbete (tentan). Varför skulle hon göra det hos honom? Då ligger det ju närmare till hands att de skulle plugga körkort. Jag tror inte att hon skriver "plugga" om hon ska övningsköra. Däremot kan de ha först ha pluggat teori och sedan givit sig ut för att övningsköra. Undrar om böckerna hon hade med sig var skolböcker eller teoriböcker för körkort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in