2013-08-01, 18:12
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ippskiff

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard-SvP
Stefan Jacobsson hälsar att:
"I mitt tal på första maj, så har jag råkat säga 923 000 000 000 000 dollar, och den korrekta siffran skall vara 92 300 miljarder dollar, som Goldman Sachs hade i tillgångar. Rätt skall vara rätt och jag ber om ursäkt för felsägningen."

Det verkar ha blivit väldigt väldigt fel IGEN hörru.. Se nedan

Citat:
Ursprungligen postat av Magnet83
Ja, det där var ett felsteg som hette duga, varifrån kommer dessa helt vanvettiga siffror? Världens BNP är knappt 72000 miljarder dollar. Sådana där helt orealistiska faktafel ska inte få passera.

Tror det handlar om en sammanblandning av olika begrepp. GS tillgångar uppgår till runt 1000 miljarder dollar (dvs normala banktillgångar).

Sedan så är de väldigt inblandade i världens derivatamarknader. Totala marknaden där uppgår till nånstans mellan 600 000-800 000 miljarder dollar och är koncentrerad till ett fåtal banker i europa och USA.

Det är antagligen GS andel av derivatahandeln som Jacobsson citerar. Exakt hur den portföljen hänger samman med bankens underliggande tillgångar vet jag faktiskt inte

Iallafall ganska fascinerande att en enskild bank har en derivataportfölj större än världens samlade bnp och nästan 100 ggr större än deras tillgångar. Vilka risker det medför kan man ju fråga sig.
Citera
2013-08-02, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ericus

Hade vi lämnat afrika under 1600-1700 talet, alltså under slavhandelsperioden och handlat med dem på samma villkor som med våra europeiska bröder, så skulle Afrika se helt annorlunda ut idag, det är jag helt övertygat om.

"Vi" var inte i Afrika under 1600-1700-talet. Ingen vit man hade satt sin fot i många delar av Afrika under denna period. Den generella europeiska kolonisationen av Afrika inleddes under 1800-talet och i flera fall mot slutet av 1800-talet. Innan det fanns det mest några små handelsfort och liknande på vissa ställen vid kusterna.
Citera
2013-08-02, 13:16
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Tror ni att SvP kommer kunna växa så som SD gjorde och nå riksdagen?
Nej.
Citat:
Kommer de att utvecklas så som SD gjorde, fast sluta gulla med judarna?

Vem fan vet vad dessa idioter kan få för sig? I dagsläget så får man ju dock utgå ifrån att SvP hatar judar.
Citat:
Är det någon ide att rösta på dem i kommande val eller kan man likagärna rösta på kalle anka partiet?

SvP är ett Kalle Ankaparti men enligt mig är det givet att du skall rösta på Kalle Anka som kan få mer gjort än detta skitpartiet.
Citat:
Ursprungligen postat av Uppslagsverk
Önskar att MR GET har rätt, men hmm...

11:45
923 000 000 000 000 dollar...

Matte har ju märkligt nog aldrig varit något som de nationella byfånarna varit duktiga på och det här visar ju lite på partiledningens kunnande.
Citera
2013-08-02, 13:18
Medlem
megapixels avatar
Nej SvP kommer aldrig att nå riksdagen!
Citera
2013-08-02, 14:41
Medlem
positivitizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mihailovic
Nej.
Vem fan vet vad dessa idioter kan få för sig? I dagsläget så får man ju dock utgå ifrån att SvP hatar judar.

Jag kan bara svara för mig själv, hatar inte judar, däremot vill jag inte göra affärer med dom. Oärligt folk som tar till alla medel för att göra vinst även om det är på andras bekostnad. Därför jag inte läser mainstream media som AB, Expressen och DN bland annat då dessa tidningar ägs till majoriteten av judiska bolag.
Citera
2013-08-02, 18:45
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ericus
Kolonisation av afrika

Här är två kartor som visar de delar som som hade kontakt med europa år 1800 respektive 1815.

http://www.heritage-history.com/maps/lhafrica/africa008.jpg
Den första visar de kustområden som portugiser, engelsmän, fransoser och spanjorer koncentrerade sig på. Av dessa områden så är det i praktiken en betydligt mindre del runt handelsstationer som europeerna besökte. Dom handelsstationerna var inte ens alltid under europeisk kontroll utan kontrollerades av de lokala svarta ledarna. T ex Old Calabar som för först blev en del av brittiska imperiet i slutet v 1800-talet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Calabar

Den andra kartan visar europas inflytande 1815.
http://www.heritage-history.com/maps/modeurope/mac009.jpg

Det enda område som utsattes för seriös imperialism innan sent artonhundratal var Sydafrika.

Om man nu ska hänga upp sig på europeiskt inflytande på afrika så kan man ju lika gärna fokusera på att det var europeer som av moraliska skäl stoppade slavhandeln i afrika och övriga världen utanför nord och sydamerika. Utan oss så hade araber och afrikaner fortfarande i stor skala förslavat varandra så som de alltid har sysslat med. På grund av vår inverkan så sker det betydligt mer småskaligt idag men pågår fortfarande lite överallt i dagens afrika.
Citera
2013-08-02, 19:16
Medlem
glimmandes avatar
Kan mycket väl tänka mig att SvP når riksdagen på medellång sikt.

SD har potential att nå 15-20% säg 2018. De är samtidigt ganska begränsade rent ideologiskt då de kompromissar och anpassar sin ideologi för att passa in. Tror säkert att mer radikala SDare som blivit besvikna på SD kan gå över till SvP. Bara det kan ge en-två procent av befolkningen på sikt. Sedan behövs några procent till och det fixas genom att Sverige blir mer och mer ohållbart samtidigt som vi inte kan parera de ekonomiska kriser vi byggt upp, först genom decennier av överskuldsättning och sedan genom ekonomiskt vansinnespolitik i hela västvärlden för att hålla allt flytande sedan första ekonomiska krisen briserade 2008.

Att svenska folket saknar potential att radikaliseras tror jag inte riktigt på. När SD kom in 2010 så skedde det i ett klimat där även många som röstade på dem med stor säkerhet hade gått på medielögnerna om att de var onda nazistrasister. SD fick rösterna ändå för att såpass många är trötta på skiten.
Citera
2013-08-02, 19:44
Medlem
Vikingabalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Kan mycket väl tänka mig att SvP når riksdagen på medellång sikt.

SD har potential att nå 15-20% säg 2018. De är samtidigt ganska begränsade rent ideologiskt då de kompromissar och anpassar sin ideologi för att passa in. Tror säkert att mer radikala SDare som blivit besvikna på SD kan gå över till SvP. Bara det kan ge en-två procent av befolkningen på sikt. Sedan behövs några procent till och det fixas genom att Sverige blir mer och mer ohållbart samtidigt som vi inte kan parera de ekonomiska kriser vi byggt upp, först genom decennier av överskuldsättning och sedan genom ekonomiskt vansinnespolitik i hela västvärlden för att hålla allt flytande sedan första ekonomiska krisen briserade 2008.

Att svenska folket saknar potential att radikaliseras tror jag inte riktigt på. När SD kom in 2010 så skedde det i ett klimat där även många som röstade på dem med stor säkerhet hade gått på medielögnerna om att de var onda nazistrasister. SD fick rösterna ändå för att såpass många är trötta på skiten.

Mycket bra analys.

Jag tror, liksom många andra att när SvP blir känt ute i stugorna samt Sverige börjar falla samman på allvar, kommer det gå väldigt fort. Över 4% i valet 2022 tror jag inte är någon omöjlighet.
Nästa års val tippar jag på 5-10 kommunmandat och runt 10 000 röster i riksdagsvalet. Mycket hänger på valet nästa år känns det som, SvP behöver visa att dom är en kraft att räkna med. Jag tror fler väljer bort SvP pga att dom inte tror dom har någon chans än att de inte sympatiserar med SvP´s politik. Ett professionellt och stenhårt valarbete inför nästa höst kommer att avgöra SvP´s öde.
Citera
2013-08-02, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vikingabalk
Ett professionellt och stenhårt valarbete inför nästa höst kommer att avgöra SvP´s öde.

Håller inte med. SvP är mer än ett politiskt parti, det är en folkrörelse i ordets rätta bemärkelse. Det är en intresseförening för svenskar. En sådan intresseförening kommer att bli aktuellare för fler och fler ju mer vi närmar oss situationen då svenskarna är en minoritet i sitt eget land. SvP:s medlemsantal kommer alltså växa ju mer tiden går. Och förbjuds partiet kommer det återuppstå i ett annat namn.
Senast redigerad av Freddes 2013-08-02 kl. 20:28.
Citera
2013-08-07, 02:39
Medlem
Knugen-Skuks avatar
Vad är troligt att SVP landar på i valet 2014? SD kommer klättra upp mot 10 %, det råder det ingen tvekan som helst om, men vad har ni för prognoser om resultatet för SVP? Hur många SD:are går över till SVP och tvärtom? Är 1 % en önskedröm bland er SVP:are eller ser ni det som ett rimligt mål i riksdagsvalet 2014?

Görs det opinionsundersökningar på småpartier utanför riksdagen?
Senast redigerad av Knugen-Skuk 2013-08-07 kl. 02:47.
Citera
2013-08-07, 10:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Till-marschmusik
Det här är ett parti som till skillnad ifrån sd inte har några logiska luckor eller fumligheter i sina resonemang. Det mesta är glasklart utifrån deras perspektiv. Det ber inte om ursäkt.

Jag är inte svpare. Jag är demokrat. Jag kan inte tänka mig ett samhälle där man deporterar medborgare osv.

Men jag är övertygad om att svp kommer komma in i riksdagen näst nästa val..om sd krackelerar. Man ser redan förändringen här på flashback och annorstädes. Tidigare dominerades flashback av sdare och sd-aktiga argument. Idag har sd få noterbara medlemmar här. Sd är påväg i samma riktning som moderaterna var. Sakta men säkert tynar de bort.

Om svp kommer in i riksdagen tror det kommer bli totalt kaos.

Jag håller med om att det skulle bli totalt kaos. Jag tror tyvärr också att de kommer att göra vissa framsteg, men risken att SVP skulle komma in i riksdagen är trots det mikroskopisk.

För att det skulle kunna hända krävs en situation liknande den i Grekland, dvs. ekonomiskt kaos, massarbetslöshet och problem med att upprätthålla lag och ordning. Det enda scenariot där det skulle kunna inträffa i Sverige är om vi får en eurohärdsmälta följd av en stor depression. Alltså samma förutsättningar som på 1930-talet.

Man ska också komma ihåg att Sverige var ett av de länder där nazismen aldrig lyckades etablera sig ens på 1930-talet. Dock berodde det på att vi hade riksdagspartier med en stark folklig förankring, vilket vi saknar idag.

Om man ska spekulera vidare, så tror jag att redan ett hypotetiskt scenario där nazisterna började få 1-2 % i opinionsundersökningarna skulle leda till starka reaktioner från statsmakten. Helt säkert skulle deras politiker och media punktmarkeras ännu hårdare än idag, och åtalen för HMF och uppvigling skulle stå som spön i backen. Det är inte omöjligt att någon form av partiförbud, som i Tyskland, skulle kunna bli aktuellt.

Detta vore i så fall en tragisk utveckling, eftersom politisk repression skadar demokratin. Men risken för att vi överhuvud taget ska hamna i en sådan situation är alltså än så länge låg.
Citera
2013-08-07, 12:33
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Om man ska spekulera vidare, så tror jag att redan ett hypotetiskt scenario där nazisterna började få 1-2 % i opinionsundersökningarna skulle leda till starka reaktioner från statsmakten. Helt säkert skulle deras politiker och media punktmarkeras ännu hårdare än idag, och åtalen för HMF och uppvigling skulle stå som spön i backen. Det är inte omöjligt att någon form av partiförbud, som i Tyskland, skulle kunna bli aktuellt.

Detta vore i så fall en tragisk utveckling, eftersom politisk repression skadar demokratin. Men risken för att vi överhuvud taget ska hamna i en sådan situation är alltså än så länge låg.

Tror du att en sådant bemötande av SvP (eller liknande parti) skulle stärka eller försvaga dem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in