Citat:
Ursprungligen postat av
Till-marschmusik
Det här är ett parti som till skillnad ifrån sd inte har några logiska luckor eller fumligheter i sina resonemang. Det mesta är glasklart utifrån deras perspektiv. Det ber inte om ursäkt.
Jag är inte svpare. Jag är demokrat. Jag kan inte tänka mig ett samhälle där man deporterar medborgare osv.
Men jag är övertygad om att svp kommer komma in i riksdagen näst nästa val..om sd krackelerar. Man ser redan förändringen här på flashback och annorstädes. Tidigare dominerades flashback av sdare och sd-aktiga argument. Idag har sd få noterbara medlemmar här. Sd är påväg i samma riktning som moderaterna var. Sakta men säkert tynar de bort.
Om svp kommer in i riksdagen tror det kommer bli totalt kaos.
Jag håller med om att det skulle bli totalt kaos. Jag tror tyvärr också att de kommer att göra vissa framsteg, men risken att SVP skulle komma in i riksdagen är trots det mikroskopisk.
För att det skulle kunna hända krävs en situation liknande den i Grekland, dvs. ekonomiskt kaos, massarbetslöshet och problem med att upprätthålla lag och ordning. Det enda scenariot där det skulle kunna inträffa i Sverige är om vi får en eurohärdsmälta följd av en stor depression. Alltså samma förutsättningar som på 1930-talet.
Man ska också komma ihåg att Sverige var ett av de länder där nazismen aldrig lyckades etablera sig ens på 1930-talet. Dock berodde det på att vi hade riksdagspartier med en stark folklig förankring, vilket vi saknar idag.
Om man ska spekulera vidare, så tror jag att redan ett hypotetiskt scenario där nazisterna började få 1-2 % i opinionsundersökningarna skulle leda till starka reaktioner från statsmakten. Helt säkert skulle deras politiker och media punktmarkeras ännu hårdare än idag, och åtalen för HMF och uppvigling skulle stå som spön i backen. Det är inte omöjligt att någon form av partiförbud, som i Tyskland, skulle kunna bli aktuellt.
Detta vore i så fall en tragisk utveckling, eftersom politisk repression skadar demokratin. Men risken för att vi överhuvud taget ska hamna i en sådan situation är alltså än så länge låg.