Citat:
Ursprungligen postat av
Bro-cat
Cdi boxen reglerar ström osv.
Cdi-enheten har inget med strömreglering att göra, det brukar skötas av spänningsregulator om fordonet är utrustat med det.
Citat:
Ursprungligen postat av
xtoaox
Cdi boxen är en simplare styrenhet som reglerar i praktiskt taget allt på en moped.
CDI står för Capacitive Discharge Ignition och den styr är tändningen.
Citat:
Aprilias värsting kan man modda med en special kabel och ett gameboy för att reglera insprutningen på de som har det och på så sätt trimma dem.
Det som modifieras är inställningarna i ECU'n(engine control unit), googla på aprilia ditech ecu.
Citat:
Vet inte hur det ser ut på kina mopeder men säkert sjukt basic teknik och billiga saker eller program som är lätta att kolla. med tex mobilen...
Ecu är väldigt ovanligt på mopeder, vad jag känner till används det bara på mopeder med insprutning och nästan alla mopeder som säljs är utrustade med förgasare.
Citat:
Ursprungligen postat av
distrex1
Först när ja började köra så kändes det som att den "hackade" fram lite på fullgas, inget mer med det, bytte tändstift osv.
Hur hackade den?
Citat:
Men för någon vecka sedan så la ja märke till en liten slang som hängde under mopeden som jag tror har något med förgasaren att göra, för den luktade bensin.
Det kan va dräneringsslang som bensin ska rinna ut genom om förgasaren fylls upp för mycket, kan bl.a hända om det kommit in skräp så att flottörnålen inte tätar mot flottörnålsätet, att flottören är trasig eller att flottören inte kan röra sig fritt.
Citat:
Den tappade jag när ja parkerade mopeden och den har sedan började bluddra, får inte upp någon fart och varvar som attan, har den slangen något med detta o göra?
Låter mer som kopplings eller transmissionsfel om motorn varvar som "attan" men du ändå inte får upp nån fart, plockat v-ringen?
Citat:
Gjorde även rent förgasaren för några veckor sedan och då fungerade den i 2 dagar innan ja tappade slangen under, känns som den får förmycket bensin
Gör rent igen, blås rent alla kanaler med ex: wd-40/5-56/silikonspray och kolla så flottörnålen och flottörnålssätet ser bra ut.
Ps, lita inte på h-mätarn, väldigt vanligt att de visar för mycket.