2013-08-07, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
Det räcker med en kofot till "A-brunnar", enkelt och snabbt gjort. Brunnar med galler är inte heller svåröppnade med kofot.

Jag har inte förnekat att det går att öppna brunnslock med andra verktug, men...

...det skulle knappast finnas en marknad för specialverktyg om det alltid var busenkelt att öppna dem.
Citera
2013-08-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grotrocken
Lite bilder från Göta Älv/Kanalen och dess närhet tagna idag för att de som inte känner till området skall få en bättre uppfattning om hur det ser ut. Polisen har varit i detta område idag och sökt med hundar både på land och med båt i vattnet. Ingen aning om sökningen gav resultat.
På kartan finns ringar med nummer för att hitta vad bilderna visar.
Bild 1: https://anonfiles.com/file/528b215116fae28cfcdbed70b19f79e6
Bild 2: https://anonfiles.com/file/09e5ac6dbafc73b784bbff07381d5f43
Bild 3: https://anonfiles.com/file/fda1d405280933a91f55eaee725c394f
Bild 4: https://anonfiles.com/file/c701394324527da216654deb1cb1aa10
Bild 5: https://anonfiles.com/file/06fccbfdcbf25ddf9f0df33ee3ee3451
Bild 6: https://anonfiles.com/file/8811ba9adfe2861d476223b4792d7cd5
Bild 7: https://anonfiles.com/file/1e78fa7eec86fddbff82143d98390a07
Bild 8: https://anonfiles.com/file/ac8b1edf3d0d1b5bc53f2d9b4f22500a
Karta: https://anonfiles.com/file/ee8f4922d4a7ebf9091c20c2e85686c4

Hoppas att det fungerar.
Det som talar emot kanalen i mina ögon är utbudet av platser. Väljer man att åka ner till hamnen och någon skulle befinna sig i närheten så får man ju vända fort vilket skulle verka väldigt misstänksamt. Det blir även svårt att hitta någon annan för tillfället "bra" plats i närområdet.

Det var ju ändå natten mot Söndag, så att fulla människor rör sig längs cykelbanan som går hela vägen fram till kajen eller på Knorren tvärs över älven är inget konstigt. Kör man mot Hunneberg, Åsaka eller Grästorp så finns det väldigt mycket platser att välja mellan. Skulle det stå någon bil där man först tänkt stanna så är det lättare att bara fortsätta förbi till nästa ställe utan att det väcker någon större misstänksamhet. Tror inte heller att folk som bor längs allmänna vägar sitter och antecknar bilar som kör förbi på nätterna.

Hamnen däremot är ju en återvändsgränd och folk skulle nog kunna ge ett bra signalement om dom såg någon vända i panik just där. Sen skulle ju även folk som befinner sig på Knorren kunna se en eventuell dumpning utan att gärningsmännen är medvetna om detta.

Men visst är det möjligt, jag har aldrig varit i en sådan situation så det är ju omöjligt att sätta sig in i hur dom tänkte.

Någon som vet ifall det har hänt tidigare att någon sänkt en kropp i kanalen med tyngder? Uppväxt i THN och kan faktiskt inte minnas annat än drunkningsolyckor och självmord.
Citera
2013-08-07, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Jag har inte förnekat att det går att öppna brunnslock med andra verktug, men...

...det skulle knappast finnas en marknad för specialverktyg om det alltid var busenkelt att öppna dem.

Sidan du länkade till visade ergonomiska specialverktyg. Tror inte att de brydde sig om ergonomin om de öppnade brunnslock mitt i natten.
Citera
2013-08-07, 00:49
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorErikMarklund
Om nån i "gänget" har en insider på Alloys går det att bli av med en kropp helt spårlöst. Och smältverket är i drift dygnet runt, året runt...

Någon som känner P*trik Johan*son (vän med FH på fb) och vet om han är kvar på Alloys? Fler vänner till DB, FH och AJ som jobbar där? Hur lång tid tar det att köra till Vargön från BP?
Citera
2013-08-07, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hotnutmix
Det som talar emot kanalen i mina ögon är utbudet av platser. Väljer man att åka ner till hamnen och någon skulle befinna sig i närheten så får man ju vända fort vilket skulle verka väldigt misstänksamt. Det blir även svårt att hitta någon annan för tillfället "bra" plats i närområdet.

Det var ju ändå natten mot Söndag, så att fulla människor rör sig längs cykelbanan som går hela vägen fram till kajen eller på Knorren tvärs över älven är inget konstigt. Kör man mot Hunneberg, Åsaka eller Grästorp så finns det väldigt mycket platser att välja mellan. Skulle det stå någon bil där man först tänkt stanna så är det lättare att bara fortsätta förbi till nästa ställe utan att det väcker någon större misstänksamhet. Tror inte heller att folk som bor längs allmänna vägar sitter och antecknar bilar som kör förbi på nätterna.

Hamnen däremot är ju en återvändsgränd och folk skulle nog kunna ge ett bra signalement om dom såg någon vända i panik just där. Sen skulle ju även folk som befinner sig på Knorren kunna se en eventuell dumpning utan att gärningsmännen är medvetna om detta.

Men visst är det möjligt, jag har aldrig varit i en sådan situation så det är ju omöjligt att sätta sig in i hur dom tänkte.

Någon som vet ifall det har hänt tidigare att någon sänkt en kropp i kanalen med tyngder? Uppväxt i THN och kan faktiskt inte minnas annat än drunkningsolyckor och självmord.

Detta borde vara väldigt ovanligt om mordet inte är planerat. Om jag skulle handla i panik så skulle jag nog gjort mig av med kroppen fortast möjligt. Var hittar du bra tyngder mitt i natten när det är bråttom?
Citera
2013-08-07, 00:53
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Stänkskyddet på bilden är till S40/V40 årsmodell fram till -05.

Citat:
http://www.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=204&pc1=117&vc %255B0%255D=204121101&vcx=5070&pc%255B0%255D=11710 2103

Här är stänkskyddet som hittades. Från vänstersidan på en S40.

Citat:
Volvo 850 producerades 92-97 och hade samma kaross hela tiden. Kan inte tänka mig att stänkskydden ändrades, har ej tillgång till Volvos program nu och kan söka och se om så är fallet.

På artikelnumret kan du aldrig se när detaljen är tillverkad. Det kan du med hjälp av prickarna.

Om det blir kvalitetsproblem så kanske de får kontrollera/kassera en månads produktion av stänkskydd. Med ditt resonemang får de kontrollera/kassera allt tillverkat mellan 92-01-01 och 93-03-31.

Det visar sej så småningom, lite för många olika bud från dej för att vara helt trovärdig
enligt min uppfattning, dock ingenting som måste klargöras under natten, ej akut läge..
Mysteriet med prickarna kvarstår för min del.
Finns ju heller ingenting i dagsläget som kan bekräfta eller dementera om just detta
fynd överhuvudtaget har med utredningen att göra.
Citera
2013-08-07, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Någon som känner P*trik Johan*son (vän med FH på fb) och vet om han är kvar på Alloys? Fler vänner till DB, FH och AJ som jobbar där? Hur lång tid tar det att köra till Vargön från BP?
Tror inte flera är inblandade i detta, dem är tre, vilket är två för mycket.
Citera
2013-08-07, 00:56
Medlem
Citat:
Sidan du länkade till visade ergonomiska specialverktyg. Tror inte att de brydde sig om ergonomin om de öppnade brunnslock mitt i natten.

Nackdelen med dumpning i A-brunnar är risken för igensättning. Stopp. Då kommer gatukontorets gubbar med fiberoptiken.

Det skulle f.ö. vara kul att få veta hur pass många gatubrunnar du har öppnat med kobenet, utan att stöta på problem.
Citera
2013-08-07, 01:05
Medlem
papi.fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerEva
Träffat honom några gånger, han har antagligen inget med det här o göra, snubben har inte psyke till sådant.
Citera
2013-08-07, 01:09
Medlem
Citat:
Detta borde vara väldigt ovanligt om mordet inte är planerat. Om jag skulle handla i panik så skulle jag nog gjort mig av med kroppen fortast möjligt. Var hittar du bra tyngder mitt i natten när det är bråttom?
Kanske missförstår dig nu (trött) men hela mitt inlägg gick ju ut på att jag inte håller det som troligt att dom sänkt henne i kanalen. Det du har fetat var ju en fråga om någon visste ifall det har skett tidigare i THN.

Om jag ändå skall svara på din fråga så finns det mycket skrot i området. Men som sagt, jag tror inte att dom åkte till hamnen.
Citera
2013-08-07, 01:10
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kirugumi
Brädorna kan mycket väl vara från huset. De ser ut att vara målade med Herrgårdsgul plastfärg som var populär på 70-talet. Sån panel brukar man byta ut eftersom färgen inte släpper ut fukt, den lossar i stora sjok som man kan dra av. Precis som det ser ut på den " pilade" bilden.
De kan helt enkelt varit där förut o slängt av byggskräp. Fanns det bild på brädorna vid dammen också?
Eller så har det legat en hög med brädor på kärran när de helt plötsligt behövde den. Upp till Hunneberg, vräka av ett lass brädor för att lägga kroppen i botten och på med brädorna igen. Förutom några som inte får plats / glöms i all hast. Möjligheterna är oändliga...

Edit: Men de som har undersökt brädorna noggrannare kanske har vänt på någon och sett hur marken ser ut under. Är det gråsuggor och annat där kan nog brädorna avfärdas från den här händelsen.

Edit2: Såg just de senaste bilderna, det har ju bildats ett helt kulturlager ovanpå de understa brädorna så de har nog legat där en stund ja.
Senast redigerad av ab12 2013-08-07 kl. 01:17.
Citera
2013-08-07, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Det visar sej så småningom, lite för många olika bud från dej för att vara helt trovärdig
enligt min uppfattning, dock ingenting som måste klargöras under natten, ej akut läge..
Mysteriet med prickarna kvarstår för min del.
Finns ju heller ingenting i dagsläget som kan bekräfta eller dementera om just detta
fynd överhuvudtaget har med utredningen att göra.

Jag erkänner att jag tog fel på stänkskyddet, kollade från mobilen på en för otydlig bild.

Förmodligen har stänkskyddet inget med försvinnandet att göra så detta är nog off-topic nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in