Citat:
Ursprungligen postat av
Tinuviel
Kriteriet för pedofili är persisterande sexuell attraktion till ett barn.
Upplevde Muhammed det? Det kan vi aldrig veta. Således kan vi inte uttala oss säkert om Muhammed var pedofil eller ej. Men vi vet att han sannolikt ingick ett äktenskap med ett barn.
Men folk härinne är tvärsäkra på sin sak. De är tvärsäkra på att Mohammed var en pedofil. Det är det jag opponerar mig emot.
Citat:
Om den handlingen ska ursäktas med att "alla gjorde så på den tiden" så visst, men då måste vi nöja oss där.
Det är ett faktum att det var en norm på den tiden. Av den anledningen vore det felaktigt att med all säkerhet stämpla Mohammed som pedofil.
Citat:
Det är också en av anledningarna till att muslimska länder vägrat skriva på internationella konventioner om barnäktenskap.
Men det gäller väl knappast alla muslimska länder?
Citat:
Det är också anledningen till att Saudiarabien tillåter äktenskap med nioåringar.
Har aldrig hört talats om detta?
Källa?
Inte för att jag misstror dig. Tycker bara att det är märkligt, att man med dagens kunskap och förståelse, fortfarande anser att det är okej att ingå i ett äktenskap med så pass unga
barn.
Citat:
Därvidlag är Muhammed och hans eventuella pedofila böjelser inte irrelevanta. Ej heller om barnäktenskap var ett accepterat fenomen då - så länge det påverkar vår nutid måste det kunna diskuteras OCH kritiseras.
Ja, absolut. Men att tvärsäkert likt många högt uppsatta politiker (oftast högerextremister), men även kristna präster etc, stämpla Mohammed som en Pedofil, och vara tvärsäkra på att han var en pedofil, det är felaktigt.
Det är egentligen detta jag opponerar mig emot.
Edit: som någon annan nämnde så är detta off-topic. Vidare diskussioner bör tas i en annan tråd där detta redan diskuteras. Detta för att undvika onödiga varningar från mods.
Edit: förde över mitt inlägg här:
https://www.flashback.org/showthread.php?p=44652777&posted=1#p44652777