Citat:
Ursprungligen postat av
riggsson
Okej, MYCKET bra kritik, det där gillades! Ska sätta mig och göra en ny och så får vi se vad du tycker!

Bra!
En annan sak är att du måste anpassa varje ansökan efter det ansvarsområdet. Ska du söka säljarjobb skriver du ett personligt brev, söker du till laget skriver du ett annat personligt brev osv. Nu behöver inte ansökningarna se helt olika ut, men man måste ändra visa delar i sin ansökan för olika jobb. Den ansökan du har skrivit kan du skicka till vilket jobb som helst. En rekryterare ser det direkt. Man vill ha en ansökan där man ser att personen skrivit det till just detta företaget. Därför när jag söker jobb har jag ett standard PM, sedan ändrar jag det lite för varje jobb. Är inte mycket, men kanske sitter så där 20 min och ändrar så att en ansökan till Maxi och till Klas Ivarssons bar inte ser exakt lika dan ut. Skriv även något om företaget. T. ex att du såg att baren hade band som Kizz och Iron Maiden som spelade där 2006 och det är precis din musiksmak och du ser gärna sådana band på baren i framtiden. Sådant blir jag imponerad av. Sedan hur du kan utveckla företaget. Vad kan du bidra med? Är det på maxi kan du bidra med bra stämning till kunderna i kassan så de kommer tillbaka, är det en bar/resturang kan du säga att du kollat igenom deras menyer och har lite förslag på förbättringar. Var dock noga med att inte kränka på menyerna t. ex då, utan säg att de är bra, men du har några småidéer som skulle kunna funka.
Jag ska ge exempel:
Till Maxi: Skriv att du gillar kundkontakt, att sitta i kassan/plocka upp varor passar dig (Hur passar det dig) osv.
Till ett barjobb: Gillar att blanda drinkar, gillar att jobba kvällstid, gillar miljön osv.
Sedan en viktig sak till är att du ska övertala de att du ska ha jobbet. Detta gör du genom att plocka fram dina bästa egenskaper som passar för jobbet! Du ska alltså sälja ut dig till de.
Glöm heller inte att ta med en negativ sak om dig som kan ses som rätt positiv. Det beror vad det är för jobb, men du kommer nog på något