2013-08-01, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Nu är jag verkligen inte någon expert, men ska inte den senaste anställningen stå högst upp?

Det har väl blivit lite av en regel. Men så länge man börjar uppifrån eller nerifrån ser inte jag som någon betydelse. Men visst läser man uppifrån först och man vill ju veta först vad som personen gjort senaste tiden och inte för sex år sedan. Många chefer läser 20 sek på en ansökan och sedan slänger den. Någon som skriver först då vad den gjorde för 6 år sedan kan ju slängas i soptunnan. Dock kan en potential bra anställd gå miste då.
Citera
2013-08-01, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 400Ben
Ett helt vanligt CV som alla andra med massa ordbajs om att man är social, tar initiativ, kan jobba i grupp och självständigt osv. Gör din ansökan unik. Skriv i CV vad du hade för arbetsuppgifter, vad du lära dig där och hur du utvecklades som person. Skiter fullständigt i om du kan lite norska och danska. Vem fan som pratar svenska kan inte det? Det försämrar dock inte din ansökan, men tycker inte det förbättrar det heller. Skriv lite kortfattat bara vad du får ut av dina intressen. Försök hitta unika personliga egenskaper som passar jobbet som stämmer in på dig också som inte är de gamla vanliga meningarna. Berätta saker om dig som är intressant, men berätta inte allt. Då kommer rekryteraren vilja träffa dig och ställa dessa frågor. Får ingen direkt intryck av dig. För många klychyer i din ansökan.

Ta dessa tipsen till dig och gör ansökan och posta så kan jag ge lite mer kritik sedan om det behövs.

Okej, MYCKET bra kritik, det där gillades! Ska sätta mig och göra en ny och så får vi se vad du tycker!
Citera
2013-08-01, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riggsson
Okej, MYCKET bra kritik, det där gillades! Ska sätta mig och göra en ny och så får vi se vad du tycker!

Bra!

En annan sak är att du måste anpassa varje ansökan efter det ansvarsområdet. Ska du söka säljarjobb skriver du ett personligt brev, söker du till laget skriver du ett annat personligt brev osv. Nu behöver inte ansökningarna se helt olika ut, men man måste ändra visa delar i sin ansökan för olika jobb. Den ansökan du har skrivit kan du skicka till vilket jobb som helst. En rekryterare ser det direkt. Man vill ha en ansökan där man ser att personen skrivit det till just detta företaget. Därför när jag söker jobb har jag ett standard PM, sedan ändrar jag det lite för varje jobb. Är inte mycket, men kanske sitter så där 20 min och ändrar så att en ansökan till Maxi och till Klas Ivarssons bar inte ser exakt lika dan ut. Skriv även något om företaget. T. ex att du såg att baren hade band som Kizz och Iron Maiden som spelade där 2006 och det är precis din musiksmak och du ser gärna sådana band på baren i framtiden. Sådant blir jag imponerad av. Sedan hur du kan utveckla företaget. Vad kan du bidra med? Är det på maxi kan du bidra med bra stämning till kunderna i kassan så de kommer tillbaka, är det en bar/resturang kan du säga att du kollat igenom deras menyer och har lite förslag på förbättringar. Var dock noga med att inte kränka på menyerna t. ex då, utan säg att de är bra, men du har några småidéer som skulle kunna funka.

Jag ska ge exempel:

Till Maxi: Skriv att du gillar kundkontakt, att sitta i kassan/plocka upp varor passar dig (Hur passar det dig) osv.

Till ett barjobb: Gillar att blanda drinkar, gillar att jobba kvällstid, gillar miljön osv.

Sedan en viktig sak till är att du ska övertala de att du ska ha jobbet. Detta gör du genom att plocka fram dina bästa egenskaper som passar för jobbet! Du ska alltså sälja ut dig till de.

Glöm heller inte att ta med en negativ sak om dig som kan ses som rätt positiv. Det beror vad det är för jobb, men du kommer nog på något
Senast redigerad av 400Ben 2013-08-01 kl. 07:56.
Citera
2013-08-01, 07:57
Medlem
provocative77s avatar
Dina personliga egenskaper är det jag är mest negativ mot.
Det du skriver där kan man läsa på elva Cv av tio möjliga.

Att framhäva sig själv är bra. Men gå inte till överdrift.

I övrigt kan jag bara hålla med flertalet. Känns som ett Cv/personligt brev i mängden.
Citera
2013-08-01, 07:57
Medlem
provocative77s avatar
Dina personliga egenskaper är det jag är mest negativ mot.
Det du skriver där kan man läsa på elva Cv av tio möjliga.

Att framhäva sig själv är bra. Men gå inte till överdrift.

I övrigt kan jag bara hålla med flertalet. Känns som ett Cv/personligt brev i mängden.
Citera
2013-08-01, 11:18
Medlem
JanneHallonkvists avatar
Jobba i grupp som självständig.
- rätta till den meningen
posetiv
välidgt
- stavfel
Citera
2013-08-01, 12:13
Medlem
bentebent22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoeglund
Nu är jag verkligen inte någon expert, men ska inte den senaste anställningen stå högst upp?
Alltså typ:
2013
2012
2011
2010
osv

Kanske är en skitsak och jag kan ha fel, men jag har för mig det är någon "regel".

Sen tänkte jag på "Mitt namn är xxxx 25 år och hoppas kunna ha det ni söker"

Nej, du hoppas inte att ha det dom söker, du har det dom söker.

Helt korrekt angående kronologin.
Citera
2013-08-01, 12:21
Medlem
RingInteSnutens avatar
Ta bort:

Citat:
INTRESSEN
Mina intressen är resor, fiske och sport, Jag spelar fotboll i Sorkz och tränar även på gym emellanåt.

PERSONLIGA EGENSKAPER
Jag är punktlig, ordningsam och trivs att arbeta i team men även indivuellt.
Är en person som älskar utmaningar och strävar alltid efter bra resultat oavsett vad.

Fullstandingt ointressant.
Att du ar punktlig etc hor hemma i ditt personlia brev inte i ditt CV.

Samt att ditt personliga brev ar aldeles for langt och svamligt.
Det ska vara ett kort kraftfullt brev som forklarar varfor just du ska anstallas inget annat.
Citera
2013-08-01, 12:58
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Du behöver även ha 3-4 referenspersoner som kan kontaktas. Tidigare chefer, kollegor eller någon i föreningen som kan berätta hur du är som person. Men välj bara folk som ger en positiv bild av dig och fråga dem först så det är OK.
Citera
2013-08-01, 14:52
Medlem
Tänk utanför boxen när det kommer till layout. De flesta CV ser likvärdiga ut för arbetsgivare och det lilla extra som gör att ditt sticker ut (på ett positivt sätt) kan vara avgörande.

Här finns lite exempel på olika CV som inte följer standardmallen och som säkert drar blickarna till sig bland andra (även om vissa är lite väl extrema): http://theultralinx.com/2012/03/amazing-examples-cool-creative-resumes-cv.html
Citera
2013-08-06, 21:30
Avslutad
När jag ska lämna cv till någon butik där intresse för jobb finns, hur gå till väga?

Alltså jag menar butiker där de inte uttalat högt att de söker någon knegare, men tanken att de har fler alternativ med mitt cv hos dem finns där. Ska jag bara gå in och fråga efter chefen, eller lämna cv till de som jobbar där i kassan? Vem tar jag kontakt med? Det är tänkt att jag ska söka en del butiksjobb, men som skrivet, de har inte lagt någon annons om ledigt jobb... vill prova min lycka och se ifall de hör av sig iaf så småningom. Det skadar ju inte
Citera
2013-08-07, 09:25
Medlem
Kyotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
När jag ska lämna cv till någon butik där intresse för jobb finns, hur gå till väga?

Alltså jag menar butiker där de inte uttalat högt att de söker någon knegare, men tanken att de har fler alternativ med mitt cv hos dem finns där. Ska jag bara gå in och fråga efter chefen, eller lämna cv till de som jobbar där i kassan? Vem tar jag kontakt med? Det är tänkt att jag ska söka en del butiksjobb, men som skrivet, de har inte lagt någon annons om ledigt jobb... vill prova min lycka och se ifall de hör av sig iaf så småningom. Det skadar ju inte

Bäst att lämna till chef eller personalansvarig. Man vet aldrig var som händer med CV:t annat, den anställda kan lika gärna slänga den i soptunnan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in