Citat:
Ursprungligen postat av
Pletheneis
Allt handlar om normer och moral, och om dessa ens har något värde (ex: Dogmatisk skepticism). På den tiden ansågs inte Mohammeds äktenskap med Aisha, eller hans sexuella relation med henne vara pedofili.
Judiska flickor giftes bort vid 12 års åldern, samma fenomen kan återfinnas bland Europas medeltida adelsfamiljer.
Aisha sägs vara allt från 9, 10 eller även 19 år när hon idkade samlag med Mohammed.
Notera även att Aisha var förlovad med en annan man innan hon skrev äktenskapskontraktet med Mohammed. Det var vanligt på den tiden, med så pass tidiga äktenskap.
Misstaget du gör är att du lägger för stor vikt på dagens moraliska synpunkter och tror att du kan jämföra dessa med 600-talets Arabiens moraliska synpunkter. Det är än idag två helt vitt skilda världar.
Skillnaden är att jag vet att IP resonerat för vad som klassas för pedofili idag och jag för givetvis min argumentation för hur vi önskar leva våra liv idag. Jag behöver ingen upplysning om normbildning men jag noterar givetvis ditt inlägg som läsvärt och välformulerat.
Min poäng är att då IP tidigare ansett det (idag) vara lämpligare att fadern i familjen anger vad lämplig ålder för giftermål och kopulerande är än den gräns på 15 år vi har för sex idag samt att barn inte skall bli bortgifta till gubbar de inte känner eller vill dela sitt liv med. Menar du på allvar att vi inte har ett problem med religiösa som lever kvar i primitiva tider vad gäller mycket? Såsom t.ex. homosexualitet, kvinnors rättigheter och mycket annat?
Det är inte min mening att framstå som fientligt inställd till din mening då jag inte motsäger historien, moralisering eller normbildning. Det är däremot så att jag läst hundratals inlägg av denne IP där minst sagt skrämmande åsikter framförts, inte helt olika de som härskade för över 1500 år sedan.
Edit: Det finns givetvis stridande uppgifter om exakt ålder för Aisha när de hade sex första gången men min uppfattning har varit att majoriteten av källorna inte talar för att det ens var i närheten av vad som är lovligt med dagens mått. Hur som haver så giftes hon bort mot sin vilja när hon var otroligt ung. Detta är dessutom något som imamer och vanliga muslimer argumenterar för är ett korrekt sätt att värdera könsmognad och hur flickor skall giftas bort även idag. Sedan kan "no true scotsman" användas till döddagar för att försvara detta, det gör det inte mindre beklämmande.
Vad fint att du är ateist och vetenskapligt intresserad också, jag betvivlar att de egenskaperna sticker ut särskilt här på Flashback eller i samhället i övrigt dock.
/Nocet