2013-08-06, 20:14
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nocet
Men Mohammed var ju pedofil då han gifte sig med Aisha när hon var sex och våldtog henne när hon var nio?

Allt handlar om normer och moral, och om dessa ens har något värde (ex: Dogmatisk skepticism). På den tiden ansågs inte Mohammeds äktenskap med Aisha, eller hans sexuella relation med henne vara pedofili.

Judiska flickor giftes bort vid 12 års åldern, samma fenomen kan återfinnas bland Europas medeltida adelsfamiljer.

Aisha sägs vara allt från 9, 10 eller även 19 år när hon idkade samlag med Mohammed.

Notera även att Aisha var förlovad med en annan man innan hon skrev äktenskapskontraktet med Mohammed. Det var vanligt på den tiden, med så pass tidiga äktenskap.

Misstaget du gör är att du lägger för stor vikt på dagens moraliska synpunkter och tror att du kan jämföra dessa med 600-talets Arabiens moraliska synpunkter.

Notis: Är ateist men är objektiv nog att kunna analysera saker och ting på utifrån ett vetenskapligt perspektiv.
Senast redigerad av Pletheneis 2013-08-06 kl. 20:19.
Citera
2013-08-06, 20:18
Medlem
BlackJewels avatar
Men ip lille, om man viger en tioåring som brud åt en annan att redan ha pangsat henne, vad är det.. är det social ingenjörskonst på sekulär mark?

10-åringar är för det första inte särskilt sexuella om man hr barnets bästa för ögonen, men kan vara i starkt traditionella kretsar, då är ju isf en 20-åring färdig för döden om hon inte har kandidater på rad?

Är det vad äkta trogen gudstro handlar om? Att gifta sig laga mat sova äta dricka juice och sedan föda barn som gör exakt likadant som den gudomliga modern? So väl naturligtvis absolut inte kan vilja känna vinden i håret.. för då sexar hon väl sig för gud och gud är väl asexuell också?

Eller hänger gud på riktigt med under täcket även för de små att anvisa hur man gör barn på korrekt vis?

Ip du måste förstå att nekandet av utbildning för barn, inte är helt förenligt med mänskliga behov, de flesta ser flickor som människor och inte avelsdjur att behöva gå undan för att en pojke känner åtrå. Det finns bra och duglig utformning av skolsystem för sådant, att det nu blev konstigt under 90-talet p.g.a de krig som bröt ut i Europa, och att det är obehagligt med plötsliga räder.. kan jag iofs förstå plus den nynazism som började skalda frihetliga rättigheter "åt alla" dvs inkl extremister, jag minns när "fuck islam" stod på varje dörr... på varje vägg och varje lilla yta, men det har med politik och okunskp att göra, många politiker räknar politik 10% och personligt konto 90% och de bevakar noga tidsgränsen för kommande pension också, samt glöm inte tt barnbarnen också måste tillgodoses, det kan bli så mkt som enbart 5% kvar åt politiken och resten åt svågrarna.

Så jag förstår att "en muslim" upplevde det som obehagligt, av att behöva födas mörk och sluskig med skäggväxten okynnesväxande, det betyder ju att hen är översexuell?

Hår på benen är också lite väl sexuellt. Vilken tur att det nuför tiden finns färdigt vax att köpa, det är dessutom billigt jämfört med vad en oxfilé kostar. Iaf om man är politiker!
Citera
2013-08-06, 20:30
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pletheneis
Allt handlar om normer och moral, och om dessa ens har något värde (ex: Dogmatisk skepticism). På den tiden ansågs inte Mohammeds äktenskap med Aisha, eller hans sexuella relation med henne vara pedofili.

Judiska flickor giftes bort vid 12 års åldern, samma fenomen kan återfinnas bland Europas medeltida adelsfamiljer.

Aisha sägs vara allt från 9, 10 eller även 19 år när hon idkade samlag med Mohammed.

Notera även att Aisha var förlovad med en annan man innan hon skrev äktenskapskontraktet med Mohammed. Det var vanligt på den tiden, med så pass tidiga äktenskap.

Misstaget du gör är att du lägger för stor vikt på dagens moraliska synpunkter och tror att du kan jämföra dessa med 600-talets Arabiens moraliska synpunkter. Det är än idag två helt vitt skilda världar.

Skillnaden är att jag vet att IP resonerat för vad som klassas för pedofili idag och jag för givetvis min argumentation för hur vi önskar leva våra liv idag. Jag behöver ingen upplysning om normbildning men jag noterar givetvis ditt inlägg som läsvärt och välformulerat.

Min poäng är att då IP tidigare ansett det (idag) vara lämpligare att fadern i familjen anger vad lämplig ålder för giftermål och kopulerande är än den gräns på 15 år vi har för sex idag samt att barn inte skall bli bortgifta till gubbar de inte känner eller vill dela sitt liv med. Menar du på allvar att vi inte har ett problem med religiösa som lever kvar i primitiva tider vad gäller mycket? Såsom t.ex. homosexualitet, kvinnors rättigheter och mycket annat?

Det är inte min mening att framstå som fientligt inställd till din mening då jag inte motsäger historien, moralisering eller normbildning. Det är däremot så att jag läst hundratals inlägg av denne IP där minst sagt skrämmande åsikter framförts, inte helt olika de som härskade för över 1500 år sedan.

Edit: Det finns givetvis stridande uppgifter om exakt ålder för Aisha när de hade sex första gången men min uppfattning har varit att majoriteten av källorna inte talar för att det ens var i närheten av vad som är lovligt med dagens mått. Hur som haver så giftes hon bort mot sin vilja när hon var otroligt ung. Detta är dessutom något som imamer och vanliga muslimer argumenterar för är ett korrekt sätt att värdera könsmognad och hur flickor skall giftas bort även idag. Sedan kan "no true scotsman" användas till döddagar för att försvara detta, det gör det inte mindre beklämmande.

Vad fint att du är ateist och vetenskapligt intresserad också, jag betvivlar att de egenskaperna sticker ut särskilt här på Flashback eller i samhället i övrigt dock.

/Nocet
Senast redigerad av Nocet 2013-08-06 kl. 20:39.
Citera
2013-08-06, 20:34
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:

Hon skrev? Skämtar du? Hon skrev knappast på något själv av egen vilja. Hon blev bortgift med en gammal äcklig gubbe
Citera
2013-08-06, 20:42
Medlem
Nocets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hon skrev? Skämtar du? Hon skrev knappast på något själv av egen vilja. Hon blev bortgift med en gammal äcklig gubbe

Efter en objektiv och vetenskaplig analys så slöt han sig till att Aisha med största sannolikhet hade väldigt mycket att säga till om när hon valde sin make vid 6 års ålder, efter en tids förlovning med en annan av hennes stora kärlekar. Profeten klockade väl in på höga trettio när de gifte sig?

/Nocet
Citera
2013-08-06, 20:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:

Misstaget du gör är att du lägger för stor vikt på dagens moraliska synpunkter och tror att du kan jämföra dessa med 600-talets Arabiens moraliska synpunkter.

Notis: Är ateist men är objektiv nog att kunna analysera saker och ting på utifrån ett vetenskapligt perspektiv.

Menar du att något blir ok för att omvärlden anser ett visst beteende vara acceptabelt? Gäller det även stening av folk som arbetade på sabbaten? Inkaindianer som slaktade tusentals besegrade fiender? Nutida muslimer som stenar avhoppare från islam?

Är det själva tiden mellan då och nu som gör det acceptabelt, eller storleken på kulturen eller vad? Jag förstår inte.
Citera
2013-08-06, 20:53
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Hon skrev? Skämtar du? Hon skrev knappast på något själv av egen vilja.

Jag opponerar mig mot föreställningen att Mohammed ska ha varit pedofil, eller att han associeras med pedofili.

Hon var förlovad med en annan man innan hon istället förlovades till Mohammed.

Citat:
Hon blev bortgift med en gammal äcklig gubbe

Det gör honom inte till en pedofil.
Citera
2013-08-06, 21:02
Medlem
JacquesCartiers avatar
Citat:
Och på samma sätt borde kanske den andra sidan fundera på vilken vikt man ska lägga på dåtidens moraliska synpunkter när man diskuterar dagens samhälle?
Citera
2013-08-06, 21:03
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Menar du att något blir ok för att omvärlden anser ett visst beteende vara acceptabelt? Gäller det även stening av folk som arbetade på sabbaten? Inkaindianer som slaktade tusentals besegrade fiender? Nutida muslimer som stenar avhoppare från islam?

Är det själva tiden mellan då och nu som gör det acceptabelt, eller storleken på kulturen eller vad? Jag förstår inte.

Ålderskulturen då och nu skiljer sig åt. Är det så svårt att begripa detta?

12 årliga flickor giftes bort i Europa. Det ansågs inte som Pedofili. Varför ska Mohammeds äktenskap med Aisha vara unikt i det här fallet?

Aisha var förövrigt förlovad med en annan man innan hon blev "bortgift" med Mohammed.

Jag förstår dock att det är svårt att acceptera att ålderskulturerna sett så olika ut genom historiens gång.

En tankeställare
Det finns idag 15 åringar som ser ut som 20 åringar. Dessa har större bröst och kurvigare former än vissa medelålderskvinnor.

Men om du som vuxen man med kraftig skäggutväxt för en sekund råkar sätta på dessa, då kommer du få stämpeln "pedofil" intryckt i pannan av din omgivning.

Är detta en rättvis bedömning?
Senast redigerad av Pletheneis 2013-08-06 kl. 21:06.
Citera
2013-08-06, 21:09
Medlem
Pletheneiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JacquesCartier
Och på samma sätt borde kanske den andra sidan fundera på vilken vikt man ska lägga på dåtidens moraliska synpunkter när man diskuterar dagens samhälle?

Ja, det kan man tycka.
Citera
2013-08-06, 21:26
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ålderskulturen då och nu skiljer sig åt. Är det så svårt att begripa detta?

Nä, men jag anser det vara irrelevant.

Citat:
12 årliga flickor giftes bort i Europa. Det ansågs inte som Pedofili. Varför ska Mohammeds äktenskap med Aisha vara unikt i det här fallet?

Det är du som säger det. Jag anser det vara absurt att sätta på en tolvåring.

Citat:
Aisha var förövrigt förlovad med en annan man innan hon blev "bortgift" med Mohammed.

Vad har det med saken att göra? Menar du att det vore ok att dra över en sexåring som blev våldtagen som spädbarn? Om man levde för 1500 år sedan?

Citat:
Jag förstår dock att det är svårt att acceptera att ålderskulturerna sett så olika ut genom historiens gång.

Inte alls.

Citat:
En tankeställare
Det finns idag 15 åringar som ser ut som 20 åringar. Dessa har större bröst och kurvigare former än vissa medelålderskvinnor.

Men om du som vuxen man med kraftig skäggutväxt för en sekund råkar sätta på dessa, då kommer du få stämpeln "pedofil" intryckt i pannan av din omgivning.

Är detta en rättvis bedömning?

En 15-åring som ser ut som en 20-åring? Jag ser inget problem där.
Citera
2013-08-06, 21:36
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Är homosexualitet vanligt bland djuren? Om så är fallet vad finns det för bevis?

Google and you shall find!

Det här är inte kontroversiellt. Finns en hel del material. Enkelt att finna.
Ok, så homosexualitet existerar bland djuren MEN betyder det att människan också ska göra samma sak bara för att djuren gör det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in