Läs mer här:
https://www.flashback.org/p44507382
https://www.flashback.org/t1542005
Jag tycker du ska köra på den. Fast Samsungen skulle jag rekommendera istället för Acern, läs mer i trådarna ovan där jag skrivit rätt mycket. Bland annat på grund av SSD-disken som du annars missar. 16 GB klarar du dig fint på om du i viss mån tar till dig molnfilosofin. Storleken på Samsungen är också underbar, ihopfälld är den inte större än en surfplatta. Jag sitter med den på bussen hela tiden. Först tyckte jag att den var för liten (första gångerna jag såg den), men eftersom min gamla dator (extremt stor laptop) hade så mycket tomt utrymme har jag senare märkt att tangentbordet faktiskt är lika stort, till och med lite större, på Chromebooken. Nu tycker jag istället att andra laptops är stora istället för att min skulle vara liten.
Förklara gärna vad för vettigt användningsområde du finner för en surfplatta, JapanKina? Ingen jag känner har kunnat säga något vettigt om en sådan, enbart saker som att "spela, slösurfa och kolla tv-tablån".
Tro mig, du vill ha ett riktigt tangentbord.
Jag har gett bort min gamla Windowsdator och har inte ångrat mig en dag. Använder bara Chromebook. I mina universitetsstudier har jag stött på problem
en gång, det var i ett grupparbete där vi skulle komma åt en databas som använde Java vilket inte gick - men jag var knappast ensam om att ha problem eftersom detta skedde under den perioden i våras då flera webbföretag blockerat Java pga usel säkerhet. Efter flera timmar fick t.ex. Macarna igång Java och det fick fläkten att gå på högvarv och batteriet att ladda ur dubbelt så snabbt. Chrome OS saknar alltså helt stöd för Java, inte heller fungerar Microsoft Silverlight men Flash går bra. Alltså kommer Viaplay inte att fungera (kör SIlverlight) men Swefilmer, Netflix, TV6Play osv fungerar fint eftersom de kör Flash.
Lite anpassning har krävts från min sida. T.ex. laddar jag inte ner torrents längre utan streamar filmer. Det finns torrentstöd och går att spela upp många format lokalt på Chromebook men fungerar långt ifrån bra just nu.
Men annars använde jag redan tidigare webbmail, webbkalender och gjorde nästan allt i webbläsaren.
"Tror inte jag skulle kunna använda en, finns juh så sjukt mkt program som man använder som inte finns som appar i chrome":
Hehe du förvånar mig när du skriver så

Jag känner nämligen tvärtom, inte ett enda program utöver webbläsaren jag använde. Vad syftar du på?
Att dra in Ubuntu eller annan Linuxdistribution tycker jag låter otroligt dumt. Det förstör syftet bakom Chromebook som är tänkt att vara en lätt, snabb, enkel och smidig dator. Undvik det!