Kan fortsätta tråden..
Google+ Photos fungerar lite som Galleri-appen på en Android-telefon. Den sparar miniatyrbilder av dina foton som kan visas offline. Egentligen bara släppt för "touchskärms"-Pixel men den fungerar fint att använda och ladda ner på vilken Chromebook som helst.
Google Play Böcker har en app numera eftersom tjänsten nyligen släpptes i Sverige.
Innan använde jag tredjepartsappar för
Spotify och Facebook, nu finns det officiella sådana släppta.
Men att kalla dessa för "appar" är egentligen skrattretande då det bara är genvägar till webbsidor. På tal om det så kanske ni känner till den förändringen som varit på väg ett tag nu och såvitt jag förstår snart ligger i stable releasen; det är en förändring av Web Store där fokus flyttas ifrån extensions och themes. Alla dagens appar blir omdöpta till "webbsidor" (helt ny kategori) och man får en ny fräsch start där bara nya "riktiga" appar går under den beteckningen.
Samtidigt har det hänt en del saker med Chromes notifikationscenter. S.k. "rika notifikationer" med bilder och knappar möjligt att inbaka.
Jag förväntar mig att samtliga Googles tjänster (Gmail, Drive, Calendar, Google Music, kanske även Hangouts) blir omarbetade till den här nya apptypen och fungerar helt och hållet offline.
Slutligen en extension som heter
Keep Awake som sägs låta dig kontrollera om datorn ska kunna stänga av skärmen eller stänga av sig om du varit inaktiv för länge. Bygger på ett nytt API som i framtiden ska kunna inbakas i t.ex. helskärmstjänster och andra tjänster såsom video- och musikuppspelning där datorn används aktivt utan att man nödvändigtvis rör vid tangentbord och mus.
https://chrome.google.com/webstore/detail/keep-awake/bijihlabcfdnabacffofojgmehjdielb