2013-05-01, 14:47
Medlem
Det finns en stor ådrig tråd om Androidappar men det här med appar till webbläsaren Chrome är ju ganska magert idag; Google aktiverade ett utökat offlinestöd först i februari i år så det är först nu utvecklare KAN bygga bra appar, såna som vi är vana vid till Android. Har man Googledatorn, "Chromebook", är detta givetvis extra viktigt eftersom en sådan dator inte kör några andra "program" än dessa appar - men givetvis är alla välkomna att bidra! I vanliga webbläsaren Chrome är utbudet i stort sett likadant dock att vissa appar kan vara plattformsbundna (i första hand Googles egenutvecklade).

Kan tilläggas att skillnaden mellan apps och extensions är att extensions läggs högst upp i högra hörnet i webbläsaren medan apps hamnar...... se bild: http://oi42.tinypic.com/os4jkh.jpg
Bilden visar Chromebooks placering, på en vanlig Windowsdator hamnar dem just nu (sägs att det kommer att ändras med någon ny Launcher framöver) på Ny Flik-sidan.

Jag återkommer med ett nytt inlägg snart. Finns en del bra. Sen ska också nämnas att det finns många värdelösa som enbart är "länkar" till webbplatser. På min bild är t.ex. Facebook-ikonen bara en länk, men en sådan går inte att skapa själv utan jag behöver en utvecklare som gjort länken till en app. Totalt värdelöst att någon ska kunna tjäna pengar på det! Men detta kommer som sagt ändras det kommande året, tror jag, med ett nytänkande bland utvecklare.
Senast redigerad av sour-appl 2013-05-01 kl. 14:49.
Citera
2013-05-01, 15:01
Medlem
Read Later Fast - sparar webbsidor för offlineläsning. Högerklicka och välj "Read Later" så har du den sparad.

Torrentfiler: JSTorrent. Än så länge relativt dålig, verkar ha problem med att bedöma hur mycket som har laddats ned av större filer.

World Clocks - offlineapp som visar tiden i ett hundratal städer i världen som är sökbara.

SparkChess6 - schackspel.

Webcam Toy - en del roliga effekter för webbkameran.

Pixlr Editor - fullvärdigt alternativ för fotoredigering, många av de vanligaste funktionerna i Photoshop finns.

Facebook, Spotify Web Player, Mysms.com - länkar till webbsidor som dock har gjorts till appar. Använder Mysms.com för att skriva mina sms från datorn, de går iväg via mobilen så den måste vara uppkopplad mot internet också.

NYTimes - offlineläsning av tidningen.

Drive Converter - konverterar filer.

Drivetunes - använder jag istället för Google Music som ännu inte släppts i Sverige, den spelar upp den musik du sparat i Google Drive.
Ljudredigiering: Ej prövat särskilt mycket men Audiotool och UJAM kan man utföra redigering i.

Pixorial Video, WeVideo, Stupeflix Video, tre alternativ för videoredigering som jag ej prövat särskilt mycket. Kopplade till Google Drive.

Gmail Offline - likt Gmailappen i din telefon sparas mailen offline. Du kan även skriva mail offline.
Google Calendars offlineläge är ej en egen app, du går in på webbsidan och aktiverar offlineläget vid kugghjulet för inställningar, sen fungerar den vanliga webbsidan.
Google Drives offlineläge är förvisso en egen app men inte på det sedvanliga sättet, du kan komma åt dokumenten via webbsidan medan filerna görs tillgängliga offline (om man vill) genom en egen filhanterare i Chrome OS.
Citera
2013-05-01, 19:46
Medlem
Pendeks avatar
Jag är faktiskt lite sugen på att skrota min dator och köpa en Chromebook.

Men för att tillföra något till tråden:

Google News: Skönt att slippa läsa igenom 4-5 nättidningar och istället ha allt samlat på samma ställe.

Simplenote: för att ta anteckningar. Syncar med android.
Citera
2013-05-08, 22:36
Medlem
Lustigt, tog PC För Alla och gjorde en artikel på min tråd här?
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506284/15-grymma-appar-for-chrome?showGallery=true&img=1

Citat:
Ursprungligen postat av Pendek
Jag är faktiskt lite sugen på att skrota min dator och köpa en Chromebook.

Men för att tillföra något till tråden:

Google News: Skönt att slippa läsa igenom 4-5 nättidningar och istället ha allt samlat på samma ställe.

Simplenote: för att ta anteckningar. Syncar med android.
Jag hittar ingen (officiell) Google News-app, vilken använder du? Finns det offlinestöd?
Sen vill jag verkligen rekommendera dig att använda Google Keep istället för Simplenote. Alldeles nyss släpptes en Chrome-app med offlineläge för denna, liksom det har funnits till Android innan. Fördelen är att du får allt samlat i ditt Google-konto.

Tror nog att Google kommer arbeta om sina appar den närmaste tiden. Google Keep är byggd på ett helt annat sätt, öppnar du fönstret (om du har valt Pin To Launcher i Chromebooken) så blir det ingen separat ikon längst till höger. Otroligt skönt, hoppas fler appar får denna funktionalitet.
Citera
2013-05-24, 08:41
Medlem
k0styMs avatar
Hejsan!

Har tittat runt på Samsung Chromebook ett tag och har nu bestämt mig för att åka och köpa en idag. Dock har jag en fråga angående styrplattan på datorn, är funktionerna på den lik de funktioner som på t.ex. Macbooks eller är den väldigt undermålig?

Tack på förhand!
Citera
2013-05-24, 08:48
Medlem
Marsovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k0styM
Hejsan!

Har tittat runt på Samsung Chromebook ett tag och har nu bestämt mig för att åka och köpa en idag. Dock har jag en fråga angående styrplattan på datorn, är funktionerna på den lik de funktioner som på t.ex. Macbooks eller är den väldigt undermålig?

Tack på förhand!

Har haft min Samsung Chromebook i ett par månader och är fortfaranda riktigt nöjd. Styrplattan fungerar bra.

Finns både klick-funktion och "touch"-funktion på plattan. Dubbel touch för högerklick. En sak jag gillar är att om man dra med 2 fingrar så skrollar man, likt en mobiltelefon/surfplatta.
Citera
2013-05-24, 17:51
Medlem
k0styMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marsov
Har haft min Samsung Chromebook i ett par månader och är fortfaranda riktigt nöjd. Styrplattan fungerar bra.

Finns både klick-funktion och "touch"-funktion på plattan. Dubbel touch för högerklick. En sak jag gillar är att om man dra med 2 fingrar så skrollar man, likt en mobiltelefon/surfplatta.

Sitter nu här med min nyinköpta Samsung Chromebook och är hitills väldigt nöjd med mitt köp. Billig, lätt och snabb. Ser ut att bli en bra dataupplevelse.

Efter som du då har haft din dator i x antal månader tänkte jag fråga dig om du har några tips/tricks och bra förslag på appar man bör ha, förutom de som finns skrivna i den här tråden.

Tack på förhand!
Citera
2013-06-02, 20:26
Medlem
Pendeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sour-appl
Lustigt, tog PC För Alla och gjorde en artikel på min tråd här?
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.506284/15-grymma-appar-for-chrome?showGallery=true&img=1

Jag hittar ingen (officiell) Google News-app, vilken använder du? Finns det offlinestöd?
Sen vill jag verkligen rekommendera dig att använda Google Keep istället för Simplenote. Alldeles nyss släpptes en Chrome-app med offlineläge för denna, liksom det har funnits till Android innan. Fördelen är att du får allt samlat i ditt Google-konto.

Tror nog att Google kommer arbeta om sina appar den närmaste tiden. Google Keep är byggd på ett helt annat sätt, öppnar du fönstret (om du har valt Pin To Launcher i Chromebooken) så blir det ingen separat ikon längst till höger. Otroligt skönt, hoppas fler appar får denna funktionalitet.
Keep fungerade inte för mig när du skrev inlägget. Nu testade jag appen igen och det fungerar kanon. Nu har jag även någon "Google Chrome App Launcher" på Win7. Väldigt bra faktiskt.

Dessutom hittade jag en väldigt bra IDE som syncar med Dropbox som heter SourceKit. Jag har ersatt Notepad++ med den. Det tar någon sekund extra att synca mina förändringar, men det är det värt. väldigt stilren app. Synd att appen än så länge inte har stöd för Google Drive, men det kommer nog senare.
https://chrome.google.com/webstore/detail/sourcekit/iieeldjdihkpoapgipfkeoddjckopgjg

Angående Google News så använde jag denna app.
https://chrome.google.com/webstore/detail/google-news/dllkocilcinkggkchnjgegijklcililc
Citera
2013-07-28, 03:29
Medlem
Kan fortsätta tråden..

Google+ Photos fungerar lite som Galleri-appen på en Android-telefon. Den sparar miniatyrbilder av dina foton som kan visas offline. Egentligen bara släppt för "touchskärms"-Pixel men den fungerar fint att använda och ladda ner på vilken Chromebook som helst.

Google Play Böcker har en app numera eftersom tjänsten nyligen släpptes i Sverige.
Innan använde jag tredjepartsappar för Spotify och Facebook, nu finns det officiella sådana släppta.

Men att kalla dessa för "appar" är egentligen skrattretande då det bara är genvägar till webbsidor. På tal om det så kanske ni känner till den förändringen som varit på väg ett tag nu och såvitt jag förstår snart ligger i stable releasen; det är en förändring av Web Store där fokus flyttas ifrån extensions och themes. Alla dagens appar blir omdöpta till "webbsidor" (helt ny kategori) och man får en ny fräsch start där bara nya "riktiga" appar går under den beteckningen.
Samtidigt har det hänt en del saker med Chromes notifikationscenter. S.k. "rika notifikationer" med bilder och knappar möjligt att inbaka.
Jag förväntar mig att samtliga Googles tjänster (Gmail, Drive, Calendar, Google Music, kanske även Hangouts) blir omarbetade till den här nya apptypen och fungerar helt och hållet offline.

Slutligen en extension som heter Keep Awake som sägs låta dig kontrollera om datorn ska kunna stänga av skärmen eller stänga av sig om du varit inaktiv för länge. Bygger på ett nytt API som i framtiden ska kunna inbakas i t.ex. helskärmstjänster och andra tjänster såsom video- och musikuppspelning där datorn används aktivt utan att man nödvändigtvis rör vid tangentbord och mus.
https://chrome.google.com/webstore/detail/keep-awake/bijihlabcfdnabacffofojgmehjdielb
Senast redigerad av sour-appl 2013-07-28 kl. 03:32.
Citera
2013-12-11, 23:22
Bannlyst
Finns det en chrome app eller ett chrome tillägg som gör att jag kan bevaka en sida för uppdateringar utan att vara inloggad på sidan eller ha den som öppen flik. Tex hotmail.com eller facebook eller flashback.
Citera
2014-03-26, 11:07
Medlem
KTKs avatar
Tja! En enkel men ändå svårhittad lösning för mig windows 8.0.

Avser "google chrome free apps offline" påstås vara appar som man tankar ner för att kunna köra på windows ouppkopplad. Tyvärr stämmer det inte till mer än hälften av fallen att vara offline men dessvärre är det svårt att hitta dom "hämtade filer" eller söka på dom apparna. Vars ligger dom på HD??

https://chrome.google.com/webstore/category/collection/offline_enabled

Svar: Oj hoppsan det vad ju enkelt , hittade dom "startprogramm för appar " och flikarna under, måste byta glasögon. Iaf så kan man ju undra varför dom påstås vara offline många appar fast domj inte är det??
Senast redigerad av KTK 2014-03-26 kl. 11:14.
Citera
2014-09-15, 01:30
Medlem
devilzeuss avatar
Vet nån om det finns någon bra lösning i appformat (eller liknande) som gör autocorrect till tvåspråkig (svenska engelska) i chrome?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in