Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-05-11, 22:50
  #1
Medlem
Analysers avatar
Hej, Flashback.

Vad tror ni om Google's nya "Cloud" baserade OS Chromebook?

Chromebook

Introducing the Chromebook video


Mod; Borde kanske ligga under Programvara - OS istället.
__________________
Senast redigerad av Analyser 2011-05-11 kl. 23:07.
Citera
2011-05-11, 22:54
  #2
Medlem
jowals avatar
ser säkert fint ut & jada jada, men http://www.youtube.com/watch?v=InFNedaNq6s
Citera
2011-05-11, 23:33
  #3
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jowal
ser säkert fint ut & jada jada, men http://www.youtube.com/watch?v=InFNedaNq6s

Ja, helt uppenbarligen blir man än mer beroende av Google.

Priset är dock svårslaget. Google lanserar det som ett gratis alternativ till Windows och Mac.
En Chromebook kommer tydligen att ligga på runt 350 $.
Citera
2011-05-12, 07:51
  #4
Avstängd
349 till 450 dollar.
http://www.newzglobe.com/sv/artikel/...id-pa-ett-dygn

Batteritid - ett dygn. Marknadsföring så det sjunger om det eller sanning?
Alla program online.

Förmodligen helt värdelös om man inte har tillgång till nät. Vore spännande att veta mer om hur den fungerar att spela med.

Och hur sura Microsoft är...
Citera
2011-05-12, 11:41
  #5
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Köpråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2011-05-12, 12:08
  #6
Medlem
-ELF-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
349 till 450 dollar.
http://www.newzglobe.com/sv/artikel/...id-pa-ett-dygn

Batteritid - ett dygn. Marknadsföring så det sjunger om det eller sanning?
Alla program online.

Förmodligen helt värdelös om man inte har tillgång till nät. Vore spännande att veta mer om hur den fungerar att spela med.

Och hur sura Microsoft är...
Jo, det vore intressant att veta vad man kan göra om om man helt plötsligt inte har en internetförbindelse.

När det kommer till batteritiden så låter det VÄLDIGT mycket. Men samtidigt så kommer den ju att räcka längre än till vanliga laptops då de flesta programmen körs på Googles servrar istället för på din egna dator.
Citera
2011-05-12, 12:20
  #7
Medlem
Analysers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Jo, det vore intressant att veta vad man kan göra om om man helt plötsligt inte har en internetförbindelse.

När det kommer till batteritiden så låter det VÄLDIGT mycket. Men samtidigt så kommer den ju att räcka längre än till vanliga laptops då de flesta programmen körs på Googles servrar istället för på din egna dator.

Ja, det ska tydligen vara någon form av inbyggd 3G som tillval. Men även det nätet har ju sina begränsningar, en chromebook utan uppkoppling blir bara en blinkande skärm.

Batteritider är väl alltid överdrivna? Men rimligtvis borde det vara som så att en chromeebook iaf har längre batteritid än motsvarande Windowsdator.

Hur kommer att funka om man vill ladda hem musik / film och sedan spela upp det? 3:e handsprogram som spotify och vlc kommer väl som jag har förstått inte vara möjligt att använda.
Citera
2013-02-14, 13:30
  #8
Medlem
Bumpar en gammal tråd då denna verkar vara den "officiella" chromebook tråden.

Jag är sugen på att köpa mig den slimmade versionen av Samsungs chromebook series 3, wifi modellen (tror inte det finns 3g ännu). Tyvärr säljs den ju inte i Sverige, men tänkte beställa den från England istället. Det jag har svårt att hitta information om är ifall den kan köra en extern 3g dongel via USBn, läste något på ett engelskt forum om att det ska gå ifall operatören kör open source och inte använder sig utav en programvara för att starta upp modemet.

Finns det någon här som har erfarenhet av detta? Som kan berätta lite hur det fungerar, om det fungerar? Vill inte vara beroende utav WiFi hela tiden.

Edit: Ska även gå med ett MiFi modem, finns detta i Sverige? Om det ändå fanns en lösning för kontanta surfstickor.. Då jag inte är något fan av abonnemang. Men i värsta fall så får jag ju skriva upp mig på något sådant ändå.
__________________
Senast redigerad av Skitsnack 2013-02-14 kl. 13:36.
Citera
2013-03-15, 08:57
  #9
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitsnack
Bumpar en gammal tråd då denna verkar vara den "officiella" chromebook tråden.
Inte mycket till tråd!

Jag köpte en Samsung ($250) på Best Buy för skojs skull. Faktiskt väldigt rolig. Liten och lätt och bra att ha i soffan. Google Apps börjar bli riktigt bra på att konvertera office-dokument så det är ytterst sällan jag känner något behov av en "riktig" dator. Warez och spel och annat kör jag på en desktop som streamar runt saker och ting.

Tror inte den kan köra en dongle men jag kör thetering på 4G så ser inte behovet.

För den som ofta får vara tech support åt gamla eller teknikokunniga släktingar är det något att rekommendera. Det skall mycket till att göra fel i Chromebooks.

Funderar på en Pixel. Känns som en kul och udda leksak.
http://www.google.com.au/intl/en/chr...omebook-pixel/
Citera
2013-04-04, 17:06
  #10
Medlem
Torvpipas avatar
enligt IDG så börjar Chromebooks säljas i Sverige och det är rena ockerpriser, Samsung ARM versionen kostar 1700 kr på Amazon bli inte lurad! Förväntar mig också att en ny version från Samsung att lanseras på Google IO i maj så dessa modeller är redan blase

Citat:
De första modeller som nu börjar säljas hos Elgiganten, Komplett och Dustin är Samsungs Chromebook samt Acer C7 Chromebook. Samsungs modell väger bara 1,1 kilo och är 17,5 millimeter tunn samt klarar batteritider på 6,5 timmar. Den är prissatt till 3 000 kronor medan Acers modell kostar 2 300 kronor. Acer C7 har en skärm på

https://www.idg.se/2.1085/1.500178/n...ljas-i-sverige
Citera
2013-04-04, 20:15
  #11
Medlem
Motvillig 1.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torvpipa
enligt IDG så börjar Chromebooks säljas i Sverige och det är rena ockerpriser, Samsung ARM versionen kostar 1700 kr på Amazon bli inte lurad! Förväntar mig också att en ny version från Samsung att lanseras på Google IO i maj så dessa modeller är redan blase
1700 ar ocker?? $250xSEK6.5=1625. Sen lite extra moms. Tycker det later normal och dessutom ar 1700 smapengar i vilket fall som helst.
Citera
2013-04-04, 20:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig 1.1
1700 ar ocker?? $250xSEK6.5=1625. Sen lite extra moms. Tycker det later normal och dessutom ar 1700 smapengar i vilket fall som helst.

H*n menar nog att det är ocker då den säljs i USA för 1700~ SEK men i Sverige kommer den kosta 3000 SEK.


Kan vara kul att testa och ha som media-maskin om inte annat, 1700 kr är som sagt småpengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback