Citat:
Ursprungligen postat av
ettkontobara
vet inte om det här är offtopic, men kniveliten är ju helt klart samlad i den här tråden så jag hoppas att jag inte stör.
varför får man inte skära i mjukplast med en kniv? jag fattar att man inte ska maskindiska den eftersom medlet lär vara aggressivt mot eggen, men mjuk plast kan väl inte göra någon skada? har jag missförstått?
Visst får du skära i mjukplast. Det gäller dock att välja en kniv som klarar jobbet. Plast frestar på bladets slitstyrka med också på dess slagseghet. Av den anledningen bör man välja ett stål därefter. De mest populära stålsorterna i sammanhanget är därför D2, M2, M4, O1, 52100.
Det gäller dessutom att anpassa eggvinkeln. En typisk amerikansk egg på runt 40 g sammanlagd vinkel och primär, samt sekundäregg är tämligen värdelös i sammanhanget. Det gäller att komma ned i vinklarna och därför ställs stora krav på eggens förmåga att acceptera snäva eggar utan att deformeras.
Med andra ord. När man får rekommendationer att inte skära plast med en specifik kniv så är förmodligen stålet inte av allra högsta kvalitet

.
~Paul~