2013-08-05, 21:22
Medlem
Chutotoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rob1234
Någon som har en sharpmaker i GBG att låna mig (eller som kan tänka sig att slipa) för att fixa mitt tandade leatherman-blad)? Det börjar bli löjligt slött...
Jag föredrar ju vattenstenar, men de funkar inte så bra på tänderna

Tackar!

Jag har en du kan få låna Jag har dessutom semester en vecka nu. Skicka pm om du är intresserad. De vita stavarna är dock borta.
Citera
2013-08-05, 22:11
Medlem
Inte riktigt en knivfråga men nästan iaf..

Vilken mandolin ska man köpa? Har kollat på kyocera och Benriner och Benriner är väl den som lockar messt av dom två men det kanske finns någon annan som jag helt har förbisett..
Citera
2013-08-05, 22:16
Medlem
vet inte om det här är offtopic, men kniveliten är ju helt klart samlad i den här tråden så jag hoppas att jag inte stör.

varför får man inte skära i mjukplast med en kniv? jag fattar att man inte ska maskindiska den eftersom medlet lär vara aggressivt mot eggen, men mjuk plast kan väl inte göra någon skada? har jag missförstått?
Citera
2013-08-05, 22:18
Medlem
Dragonauts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonko
Inte riktigt en knivfråga men nästan iaf..

Vilken mandolin ska man köpa? Har kollat på kyocera och Benriner och Benriner är väl den som lockar messt av dom två men det kanske finns någon annan som jag helt har förbisett..
Min röst faller på Benriner av den enkla anledningen att den har stålblad vilket du kan slipa själv utan problem. Gillar även grejer man kan skruva ihop och isär. För rengöring och liknande.
Citera
2013-08-05, 22:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettkontobara
vet inte om det här är offtopic, men kniveliten är ju helt klart samlad i den här tråden så jag hoppas att jag inte stör.

varför får man inte skära i mjukplast med en kniv? jag fattar att man inte ska maskindiska den eftersom medlet lär vara aggressivt mot eggen, men mjuk plast kan väl inte göra någon skada? har jag missförstått?
Visst får du skära i mjukplast. Det gäller dock att välja en kniv som klarar jobbet. Plast frestar på bladets slitstyrka med också på dess slagseghet. Av den anledningen bör man välja ett stål därefter. De mest populära stålsorterna i sammanhanget är därför D2, M2, M4, O1, 52100.

Det gäller dessutom att anpassa eggvinkeln. En typisk amerikansk egg på runt 40 g sammanlagd vinkel och primär, samt sekundäregg är tämligen värdelös i sammanhanget. Det gäller att komma ned i vinklarna och därför ställs stora krav på eggens förmåga att acceptera snäva eggar utan att deformeras.

Med andra ord. När man får rekommendationer att inte skära plast med en specifik kniv så är förmodligen stålet inte av allra högsta kvalitet .

~Paul~
Citera
2013-08-06, 08:37
Medlem
Om det nu pratas om mandolin, så tänkte jag fråga om det finns potatisskalare av kvalitet där ute? Eller är allt, även det vanliga Jonas, gjort på billigt kinastål? Det kanske är så att en skalare funkar bäst med stora eggvinklar och att det då inte spelar någon större roll med stålkvalitet? Visserligen funkar det att slipa skalaren med S-maker, men eggen tenderar ändå att chippas och nötas "lagom" fort.
Citera
2013-08-06, 08:42
Medlem
Gregurtdenstores avatar
jag använder en Gerber LMF II, detta fungerar ypperligt. Alltid.
Citera
2013-08-06, 09:40
Medlem
http://www.obhnordica.se/köksknivar-61.aspx?ProductID=1908

Denna. OBH Nordica är bra grejer!
Citera
2013-08-06, 09:55
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johndoe67
Om det nu pratas om mandolin, så tänkte jag fråga om det finns potatisskalare av kvalitet där ute? Eller är allt, även det vanliga Jonas, gjort på billigt kinastål? Det kanske är så att en skalare funkar bäst med stora eggvinklar och att det då inte spelar någon större roll med stålkvalitet? Visserligen funkar det att slipa skalaren med S-maker, men eggen tenderar ändå att chippas och nötas "lagom" fort.
Kyocera tillverkar en keramisk skalare som håller skärpan väl. Det går dessutom att ställa in olika vinklar på "bladet".

Kyocera potato peeler: https://www.google.se/search?q=Kyocera+CP-20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4asAUvbOCMS74AS--4HgAg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=787

~Paul~
Citera
2013-08-06, 09:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
http://www.obhnordica.se/köksknivar-61.aspx?ProductID=1908

Denna. OBH Nordica är bra grejer!
Rätt bra ergonomi men ytterst mediokert tyskt Thyssen/Krupp-stål, dvs det så vanliga Wf Nr 1.4116: http://www.metallograf.de/start-eng.htm?werkstoffkartei-eng/4116/4116.htm

Med tanke på priset så finns det avsevärt bättre alternativ.

~Paul~
Citera
2013-08-06, 10:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregurtdenstore
jag använder en Gerber LMF II, detta fungerar ypperligt. Alltid.
Förutom att kniven är värdelös i köket så är den dessvärre lika värdelös till de arbetsuppgifter som den designats för, nämligen uteliv/överlevnad (vad det nu innebär) och allmänna camping-göromål.

Den här kniven tillverkades under två år mellan 2006 - 2007 i det svenska Sandvik 12C27. Av denna anledning bör man därför leta upp denna utgåva om man trots allt vill köpa kniven. Därefter tillverkades den i ca 4 månader i AISI 440A och därefter i 420HC.

Både 440A och 420HC befinner sig på den lägre skalan när det gäller stålkvalitet.

Återigen. Med tanke på materialvalet och den övergripande designen så är kniven obscent dyr. Ett stort skämt är vad den är .

~Paul~
Citera
2013-08-06, 12:27
Medlem
DartFrogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kyocera tillverkar en keramisk skalare som håller skärpan väl. Det går dessutom att ställa in olika vinklar på "bladet".

Kyocera potato peeler: https://www.google.se/search?q=Kyocera+CP-20&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=4asAUvbOCMS74AS--4HgAg&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1600&bih=787

~Paul~

Jag kör med den, tyckte den var lite hög till o börja med men efter jag vant mig så eren perfekt,
skulle jag bli av med den skulle jag köpa en ny likadan direkt!

Kör med Kyoceras mandolig oxo, lite plastig men utmärkt till småjobb, i ett hemmakök duger den utmärkt till o fixa potgrat mm, i restaurangkök eren ok till småjobb.

Benriners mandolin e dock stadigare o finare, en supervass stålegg e ju aldrig fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in