2013-08-05, 17:21
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Kul att höra en cyklists uttalande så ska inte skriva ner alla 1000 punkter jag har emot er.

Vill bara säga att det såklart är omöjligt att få vägarna säkra med era "fordon" som går nästan lika snabbt som en bil i stadstrafik. Inte särskilt konstigt då era cyklar saknar blinkers, ljus, tut och oftast används av en hjärndöd person som saknar trafikkunskaper. För att kunna samspela med andra måste båda parter kunna kommunicera och även veta vad som gäller. Att ni knappt syns gör det ju inte lättare.

Förstår verkligen inte varför cyklister får vistas på samma vägar som riktiga fordon. Kan ju lika gärna tillåta hästar gå lös på gatorna...
Hur många dödolyckor orsakar cyklister varje år och hur många orsaker bilister? Det är bilar som dödar/skadar folk inte cyklister. Cykelolyckor utan bilar inblandade är mycket sällan allvarliga och dödsolyckor av den typen finns knappt. Samtidigt dödar bilar folk nästan dagligen i rena olyckor plus dödsfall/skador pga föroreningar. Jämför rörelseenergin hos en cykel och hos en bil. Jag förstår inte att bilar tillåts i städer.

Cyklar går oftast inte över 20 i stadsmiljö och extremt sällan över 30 i stadsmiljö, det ska jämföras med bilar som regelbundet kör 30 plus med längre stoppsträcka, och mindre möjlighet att veja undan.

Problemet är att trafiknäten byggdes på 50-talet när folk tyckte att bilen var modern. Folk skulle bo i ett miljonprogramsområde och ta bilen överallt. Hade vi planerat städer så de såg ut som en stad och byggde dem för kollektivtrafik och cykel hade vi sluppit dessa problem. Jämför Stockholm med Amsterdam eller Köpenhamn så ska du se att cykling kan göras mycket effektivare och säkrare.
Citera
2013-08-05, 17:30
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Hur många dödolyckor orsakar cyklister varje år och hur många orsaker bilister? Det är bilar som dödar/skadar folk inte cyklister. Cykelolyckor utan bilar inblandade är mycket sällan allvarliga och dödsolyckor av den typen finns knappt. Samtidigt dödar bilar folk nästan dagligen i rena olyckor plus dödsfall/skador pga föroreningar. Jämför rörelseenergin hos en cykel och hos en bil. Jag förstår inte att bilar tillåts i städer.

Cyklar går oftast inte över 20 i stadsmiljö och extremt sällan över 30 i stadsmiljö, det ska jämföras med bilar som regelbundet kör 30 plus med längre stoppsträcka, och mindre möjlighet att veja undan.

Problemet är att trafiknäten byggdes på 50-talet när folk tyckte att bilen var modern. Folk skulle bo i ett miljonprogramsområde och ta bilen överallt. Hade vi planerat städer så de såg ut som en stad och byggde dem för kollektivtrafik och cykel hade vi sluppit dessa problem. Jämför Stockholm med Amsterdam eller Köpenhamn så ska du se att cykling kan göras mycket effektivare och säkrare.
Du förstod inte mitt inlägg.

Det jag skrev var att fordon som framförs genom trafikregler inte går ihop med cyklister som vilket spädbarn som helst får framföra. Och cyklar kan man inte kommunicera med mer än att flaxa med armarna åt alla jävla håll.

Håller helt med dig om att motorfordon inte borde finnas i städer, hade varit riktigt skönt. Meeeen nu är det inte byggt så.
Citera
2013-08-22, 03:17
Medlem
supertomtens avatar
Nästa gång ska jag svänga av den enfiliga vägen så jag nästan står stilla och bromsa upp bakomvarande bil.

Vänta i bilen på snabbköpsparkeringen tills jag ser någon sätta sig i sin bil och backa precis före så denne blockeras i 15-20 sek.

Små knep som ger en go känsla av överlägsen streetsmarthet.
Citera
2013-08-22, 09:16
Medlem
Fruktlimpas avatar
Hetstomtar på Flashback som verkar tro att ligga 5km under hastighetsbegränsningen gör att man tappar TIMMAR av sitt liv.
Du tappar knappat några minuter på det, är eran tid så dyrbar att ni exploderar så fort ni måste ligga bakom någon som kör 5km för sakta?
Man undrar ju vem som är den större trafikfaran

Annars folk som inte blinkar ut ur en rondell, så många gånger jag har behövt sakta ner och stanna för att jag tror att en stolle inne i rondellen ska fortsätta.
Citera
2013-08-23, 01:02
Medlem
waikikiis avatar
Personer som ligger fem kilometer under hastighetsgränsen samt alla miljoner som inte kan köra i rondeller.
Citera
2013-08-23, 15:07
Medlem
dayweeds avatar
Råkade visst köra ut framför en vit Mercedes skåpbil idag. Han hade inga halvljus på... Nej det var inte därför jag körde ut framför honom. Men han kom väääldigt nära bakom mig, hehe. Han blev nog irriterad Tyckte inte det var såååå farligt men tydligen var det det. Hoppsan.. aldrig kul när folk kör ut framför en, men ja.. Han hade inga halvljus på!!!! Det var nån gammal pundar-Merca från 90-talet.
Citera
2013-08-23, 18:54
Medlem
har nån nämnt cyklister? finns nog inget värre
Citera
2013-08-23, 19:09
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tiptronic
har nån nämnt cyklister? finns nog inget värre
Gissar på att 100sidor innehåller hat mot cyklister
Citera
2013-09-10, 12:32
Medlem
Nördar som tror att grusväg=30km/h.
Citera
2013-09-10, 16:45
Medlem
Lugini3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Gissar på att 100sidor innehåller hat mot cyklister

Finns en anledning till det

För övrigt skulle det var mycket mindre irriterade om jag slapp alla andra bilister. Det hade inte blivit några köer och man kunde sparat in på trafikljus, så andra bilister är nog det som irriterar mig mest.
Citera
2013-09-10, 17:06
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Råkade visst köra ut framför en vit Mercedes skåpbil idag. Han hade inga halvljus på... Nej det var inte därför jag körde ut framför honom. Men han kom väääldigt nära bakom mig, hehe. Han blev nog irriterad Tyckte inte det var såååå farligt men tydligen var det det. Hoppsan.. aldrig kul när folk kör ut framför en, men ja.. Han hade inga halvljus på!!!! Det var nån gammal pundar-Merca från 90-talet.

Jepp och sedan hade det blivit ditt fel om ni hade kolliderat. Om det nu inte var så att du hade företräde.
Citera
2013-09-10, 18:34
Medlem
dayweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jepp och sedan hade det blivit ditt fel om ni hade kolliderat. Om det nu inte var så att du hade företräde.
Jag hade inte företräde. Men han hade inga halvljus heller.
Svårt att se honom då, han kom så tvärt inpå. Ögonen går ju efter ljuskällor och jag stod dessutom kvar och kollade om det var fritt. Boom, så var han i röven på mig. Så jag tycker det var halvt mitt fel som inte kollade tillräckligt noga, men hans fel också att han inte hade halvljus. Det var ingen ny bil så han kan inte skylla på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in