2013-08-05, 13:50
Medlem
Är det inte vi människor som definierat "godhet" och "ondska"? Gud kan mycket väl se allt han gör som gott i ett universellt sammanhang. Virus och översvämningar förhindrar överbefolkning, finns två sidor av varje mynt.

Mitt första inlägg i en religion-tråd, vet inte vilken kvalitet som förväntas här.
Citera
2013-08-05, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Är det inte vi människor som definierat "godhet" och "ondska"? Gud kan mycket väl se allt han gör som gott i ett universellt sammanhang. Virus och översvämningar förhindrar överbefolkning, finns två sidor av varje mynt.

Mitt första inlägg i en religion-tråd, vet inte vilken kvalitet som förväntas här.

Man kan ju i så fall tycka att det är lite smått sadistiskt av Gud att nästintill uteslutande ägna sig åt populationskontroll i den tredje världen.
Citera
2013-08-05, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Man kan ju i så fall tycka att det är lite smått sadistiskt av Gud att nästintill uteslutande ägna sig åt populationskontroll i den tredje världen.
Sadistiskt enligt mänsklig definition av ondska, ja. Om jag ska vara lite extra konspiratorisk än vanligt tycker jag nästan det tyder på en "god" Gud att fler dör i tredje världen. Misslyckade evolutionsförsök, rinse and repeat. Ondskefullt, ja, men förhindrar även att förhållandevis "dåliga" kulturer sprider sig vidare. Vi kan ju knappast klaga på att Gud "väljer" lägga syndafloderna i Bangladesh eller Somalia istället för södra Sverige.

Nu låter jag väl obarmhärtig men lite djävulens advokat har aldrig skadat en diskussion, snarare tvärtom.
Citera
2013-08-05, 14:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag förstår inte analogin. Det verkar som att ditt exempel inte stämmer överens med det exempel som jag gav. I ditt exempel ser man tydligt att den definition som du beskrev om dig bröts. Hur vet vi att Guds definition är bruten?

Hur vet du att MIN definition är bruten? Det kan vara fel på högskoleprovsfacit.

Citat:
Om vi kopplar exemplet med Gud, så ser jag inte analogin är sann. Förutsätter vi att Gud existerar så förutsätter vi att Gud handlar enligt visdom.

Cirkelargumenterande napkinism.

Citat:
Guds handlade kan vara ologisk för dig och mig. Guds val att skapa människan med fri vilja har gjort att ondska och orättvisa sprids över horden.

Finns det fri vilja i himlen?

Citat:
Man kan inte begå onda eller goda handlingar i himmelen. Det finns två typer av synder, stora synder och små synder. En stor synd är mord och äktenskapsbrott. En liten synd är att glömma tacka Gud när man tilldelas något bra. Gud förlåter den syndare som erkänner sina synder för Gud och ber Gud om förlåtelse

Glöm frågan ovan, det finns alltså inte fri vilja i himlen. Låter det som ett lockande efterliv att uppleva FÖR ALLTID?
Citera
2013-08-05, 14:45
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
När tiden är väl inne så kommer Gud att skicka sin befriare som ska rädda mänskligheten från kollaps.
Vad denna befriare kommer med är lösningen för människans problem. Människorna börjar inse sin svaghet och väljer på så sätt att lära sig från denna befriare. Han kommer att förklara för de hur ett samhälle ska styras, hur man ska behandla andra människor osv. När väl detta tillämpas så försvinner ondskan.

Så DET är ditt svar? Seriöst, det där var riktigt pinsamt. Riktigt pinsamt.
Citera
2013-08-05, 15:10
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så DET är ditt svar? Seriöst, det där var riktigt pinsamt. Riktigt pinsamt.
Du frågar hur Gud ingriper i världen för att ta bort ondskan och svaret har du fått. Gud ingriper genom att skicka sin befriare/medlare för att göra slut på ondska. Vad skulle vara så pinsamt med det? Tycker du att svaret inte passar dig, eller?
Citera
2013-08-05, 15:19
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Så jag som icketroende är mao immun mot att hamna i helvetet? Jag lär väl knappast platsa i paradiset heller, så vad är slutdestinationen för mig?
Ja, du som icke-troende är immun mot att hamna i helvetet om du har ärligt sökt efter Gud och inte funnit honom eller inte blivit övertygad att han finns. Du ska dessutom förklara din position på domedagen och komma med goda skäl till varför du inte fann honom eller varför du inte blev övertygad att han inte finns. För det andra så kommer man till helvetet om man VET att Gud finns och aktivt väljer att ignorera honom och bryter mot hans lagar. Det förmodar jag att du inte gör, eller hur?
Citera
2013-08-05, 15:21
Medlem
Citat:
Du frågar hur Gud ingriper i världen för att ta bort ondskan och svaret har du fått. Gud ingriper genom att skicka sin befriare/medlare för att göra slut på ondska. Vad skulle vara så pinsamt med det? Tycker du att svaret inte passar dig, eller?

Har inte gud skickat sin sista medlare enligt er muslimer? Är ondskan borta i dagens samhälle tycker du?
Citera
2013-08-05, 15:35
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Finns det fri vilja i himlen?

P.S. Om änglar är tvungan att lyda är hela affären med satan en smula konstig.....vill du utveckla hur det gick till?
Ja, den fria viljan finns i himlen, men det betyder inte att ondska finns. Där behöver man inte bråka om pengar eller annat materiellt. Allt finns i överflöd och alla är glada och nöjda.
Satan är ingen ängel. Han fanns bland änglarna, men det betyder inte att han är en ängel. Hade han varit en ängel hade han inte varit olydig.
Citat:
Varsågod att förklara.

Nyss behövdes fria viljan för att vi inte ska tvingas till lydnad. NU heter det att det kan finnas fri vilja utan ondska. Ska bli intressant att höra din förklaring.
Du har fått det förklarat.
Citat:
Och du tänker backa upp dessa påståenden när och med vad? Du säger "bort med räntan" men vad vet du om vad som händer utan den?
Varför behöver jag ge belägg för att räntan orsakar fattigdom? Se bara på USA ekonomi. Räntan håller på att ta koll på deras ekonomi. Se hur stor deras skuld blivit. De klarar inte ens betala tillbaka räntan. Mer behöver jag inte säga. Här kan du se hur skulden klättrar: http://www.usdebtclock.org/
Citat:
Jo, åtskilliga gånger genom historien. Du förstår svält var inte direkt ovanligt förr. Men i läge av svält ska man alltså ge bort sin mat till andra som svälter?
Vad är det du vill komma fram till?
Citera
2013-08-05, 15:38
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

Nej, jag tycker det var barnsligt ogenomtänkt nonsens.

"Han kommer skicka nån som berättar hur vi ska göra och då försvinner all ondska".

Ser du inte hur jävla korkat det låter? Inte?

Ok, då tar vi ett exempel. Det enklaste jag kan komma på. Du vet att det t ex finns våldsbenägna psykopater i samhället? Som begår brott p.g.a sjukdomstillstånd? Hur har du tänkt att de ska bli normala bara för att det kommer nån och berättar hur vi ska göra?
Citera
2013-08-05, 15:52
Medlem
kunskap1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handfast
Har inte gud skickat sin sista medlare enligt er muslimer? Är ondskan borta i dagens samhälle tycker du?
Man är väl inte muslim om man tror på en frälsare? Många religioner tror och väntar på en befriare. När frälsaren återvänder, kommer jorden att fyllas med rättvisa och godhet efter att den fyllts med ondska orättvisa.

Tror du att ondskan ska kvarstå på denna jord? Om inte, varför?
Citera
2013-08-05, 15:53
Medlem
proconsuls avatar
[quote]
Citat:
Ja, för den som TROR på Gud men inte gör som han säger kommer att straffas. MEN de som INTE TROR på honom ingår inte i detta system. De blir inte straffade.
Verkligen? Är detta din egen teori eller är detta förenligt med vad kristendomen säger?

Citat:
Empatiska människor väljer att inte skada andra MEN de kan ändå begå onda handlingar.
Inte med vilje.
Citat:
Det finns inget som skulle förhindra det.
Jo, deras empati.
Citat:
Som du vet så ingår ilskan som en egenskap hos varje människa. Tar den över kan man göra nästan vad som helst utan att tänka efter. Man kan till och med döda någon bara för att man är ilsken.
Det gäller inte för personer med högt utvecklad empati. Jag kan själv inte berömma mig med en extraordinär empati men jag skulle ändå inte döda någon av ren ilska. Det finns något som heter impulskontroll också. Saknar man den till den grad att man kan ha ihjäl någon så är man nog inte riktigt frisk.

Citat:
När tiden är väl inne så kommer Gud att skicka sin befriare som ska rädda mänskligheten från kollaps.
Vad denna befriare kommer med är lösningen för människans problem. Människorna börjar inse sin svaghet och väljer på så sätt att lära sig från denna befriare. Han kommer att förklara för de hur ett samhälle ska styras, hur man ska behandla andra människor osv. När väl detta tillämpas så försvinner ondskan.
Har inte mänskligheten redan kollapsat genom Adam o evas lilla hyss? Dessutom har det funnits en hel del människor som haft lösningen på problemen. Buddha tex. Gandhi, Gurdijeff, Sadhguru, MLK, Neale Donald Walsh, m.fl. Problemet är att inte tillräckligt många lyssnar.

Citat:
Som sagt, när människan börjar lära sig från befriare om Guds regler och väljer att tillämpa dessa då försvinner ondskan och människor lever i ett paradis.

Guds regler är redan uppenbarade i de religiösa skrifterna. Alla vet att gud fördömer stöld och mord tex men det förekommer ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in