[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Ja, för den som TROR på Gud men inte gör som han säger kommer att straffas. MEN de som INTE TROR på honom ingår inte i detta system. De blir inte straffade.
Verkligen? Är detta din egen teori eller är detta förenligt med vad kristendomen säger?
Citat:
Empatiska människor väljer att inte skada andra MEN de kan ändå begå onda handlingar.
Inte med vilje.
Citat:
Det finns inget som skulle förhindra det.
Jo, deras empati.
Citat:
Som du vet så ingår ilskan som en egenskap hos varje människa. Tar den över kan man göra nästan vad som helst utan att tänka efter. Man kan till och med döda någon bara för att man är ilsken.
Det gäller inte för personer med högt utvecklad empati. Jag kan själv inte berömma mig med en extraordinär empati men jag skulle ändå inte döda någon av ren ilska. Det finns något som heter impulskontroll också. Saknar man den till den grad att man kan ha ihjäl någon så är man nog inte riktigt frisk.
Citat:
När tiden är väl inne så kommer Gud att skicka sin befriare som ska rädda mänskligheten från kollaps.
Vad denna befriare kommer med är lösningen för människans problem. Människorna börjar inse sin svaghet och väljer på så sätt att lära sig från denna befriare. Han kommer att förklara för de hur ett samhälle ska styras, hur man ska behandla andra människor osv. När väl detta tillämpas så försvinner ondskan.
Har inte mänskligheten redan kollapsat genom Adam o evas lilla hyss? Dessutom har det funnits en hel del människor som haft lösningen på problemen. Buddha tex. Gandhi, Gurdijeff, Sadhguru, MLK, Neale Donald Walsh, m.fl. Problemet är att inte tillräckligt många lyssnar.
Citat:
Som sagt, när människan börjar lära sig från befriare om Guds regler och väljer att tillämpa dessa då försvinner ondskan och människor lever i ett paradis.
Guds regler är redan uppenbarade i de religiösa skrifterna. Alla vet att gud fördömer stöld och mord tex men det förekommer ändå.