2013-08-04, 11:36
Medlem
SpiritusSanctis avatar
Fast man kan snart inte ens säga att Svenskan är ett eget språk eftersom vi "lånar" ord från Engelskan hela tiden.

Exempel (Är inte hundra om vissa av de orden är såna ord som Engelskan lånat, men de är lika iaf.)

Conservative = Konservativ

Hey = Hej

Hello = Hallå

System = System

Commercial = Kommersiell

Red = Röd

Juice = Juice

Tea = Té

Coffee = Kaffe

Piano = Piano

Guitar = Gitarr

Saxophone = Saxofon

Harp = Harpa

Sex = Sex
Citera
2013-08-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti
Fast man kan snart inte ens säga att Svenskan är ett eget språk eftersom vi "lånar" ord från Engelskan hela tiden.

Exempel (Är inte hundra om vissa av de orden är såna ord som Engelskan lånat, men de är lika iaf.)

Hey = Hej

Hello = Hallå

System = System

Commercial = Kommersiell

Red = Röd

Juice = Juice

Tea = Té

Coffee = Kaffe

Piano = Piano

Guitar = Gitarr

Saxophone = Saxofon

Harp = Harpa

Sex = Sex
Inte ett enda av dessa ord har svenskan lånat från engelskan. Majoriteten av dem har däremot engelskan lånat från franskan (eller indirekt latinet och grekiskan).
Citera
2013-08-04, 11:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritusSancti

...

Sex = Sex
Senast redigerad av U-Fig 2013-08-04 kl. 11:44.
Citera
2013-08-04, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Jag ser att det finns tre uppslagsord för sex i SAOB. Ett för räkneordet, men sedan ett för sex i betydelsen kön som kommer från franskans sexe och det tredje är i betydelse sexualliv m.m. som kommer från engelskans sex. Så sex är då ett fornsvenskt ord eller franskt eller engelskt låneord beroende på vad man menar.
Citera
2013-08-04, 12:48
Medlem
Att kalla engelska för ett skitspråk bara för att du ogillar engelskans relation mellan stavning och uttal är att gå för långt tycker jag... men jag kan hålla med om att det är lite irriterande att uttalet följer stavningen mindre än i svenskan.

Sen ogillar jag att engelskan ofta överanvänder lånord från latin/grekiska/franska trots att det ibland finns lika goda ärvda synonymer.
Citera
2013-08-04, 13:01
Medlem
Personligen tycker jag engelska är mycket bättre än svenska, men så har jag dyslexi som gör att jag missar alla dubbelkonsonanter.

Engelskan har ungefär lika många ord som svenskan MEN! i svenskan har vi sammansatta ord, kan man själv fundera på vilket språk som har fler ord.

Sen förstår jag inte vad du har för problem med "fire", i brittisk engelska uttalas det ju exakt som det stavas?
Citera
2013-08-04, 13:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag ser att det finns tre uppslagsord för sex i SAOB. Ett för räkneordet, men sedan ett för sex i betydelsen kön som kommer från franskans sexe och det tredje är i betydelse sexualliv m.m. som kommer från engelskans sex. Så sex är då ett fornsvenskt ord eller franskt eller engelskt låneord beroende på vad man menar.
Nej, det kommer snarare från latinets sexus, som i sin tur kan ha sitt ursprung i secare vilket betyder dela; man och kvinna är de två delarna av sexuallivet. Det jag motsatte mig var inte sex = sex utan hela inlägget då skribenten uppvisade en bristande förståelse för hur språk fungerar.
Citera
2013-08-04, 13:14
Medlem
Kanske har engelskan fler synonymer för varje enskild sak, men i övrigt så tycker jag inte att svenskan på något sätt känns begränsande. Vi har ett mycket flexibelt språk och kan oftast hantera det mesta vi ser och tänker med konkreta ord utan att behöva plugga in orden. Vårt språk uttalas mycket som det skrivs, det byggs upp med en struktur som är lätt att förstå och nya ord sitter där nästintill direkt.

Dessutom vi svenskar kan engelska + givetvis även andra språk, men allt sammantaget gör att vi svenskar har en oerhörd stor och flexibel fördel när vi ska förstå världen och dess förändringar. Det garanterar att vi ständigt kommer att ligga i topp.

Jag tror att svenskan är ett utav de få språk som kommer att finnas kvar om 100-200 år, vilket givetvis även engelskan gör. Men många andra länder kommer att märka att allt färre förstår deras lokala språk.
Citera
2013-08-04, 13:30
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kissekotten4
Sen förstår jag inte vad du har för problem med "fire", i brittisk engelska uttalas det ju exakt som det stavas?

Ja, uttalet [aɪə] stavas exakt <ire> i just det här fallet.
Citera
2013-08-04, 13:36
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belog
Om vi bortser från stavning och uttal så är min spontana känsla att engelska innehåller fler ord. Tycker det är mycket lättare att skriva på engelska då man har flera synonymer och därmed kan välja att ge en mer nyanserad bild av det man vill berätta.
Vilken sorts engelska tänker du på då? Den samlade ordskatten i de olika iriska, nyzeeländska, sydafrikanska, indiska etc. varieteterna av engelska, eller kanske bara en viss typ av engelska i ett visst land? I så fall vilken sorts engelska är det som är så kolossalt mycket rikare på synonymer än svenskan?
Citera
2013-08-04, 13:53
Medlem
Ostrobothnias avatar
Hmm en kul trådstart på sitt sätt.

Även om det ur rättstavningssynpunkt kanske är svårare med engelskan än andra språk, när ljudbilden vandrat iväg en del från ett konservativt skriftspråk kan jag tycka det är charmigt med vad man skulle kunnna kalla bakåtkompabilitet. Många akademiker drev väl också den linjen i Sverige före stavningsreformen 1906, där de många ord tidigare såg mera ut som sina engelska motsvarigheter.

Det där med att engelska skulle ha många ord kan det komma från att man lånat in många parallellformen från latinska (språk) samtidigt som det också ofta finns motsvarande germanska ordstammar.'

edit: bild 4 i den här panelen kan vara av intresse sammanhanget http://www.språkförsvaret.se/sf/fileadmin/bilder/Berglin_20060108.gif
Senast redigerad av Ostrobothnia 2013-08-04 kl. 13:57.
Citera
2013-08-05, 08:22
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Belog
Om vi bortser från stavning och uttal så är min spontana känsla att engelska innehåller fler ord. Tycker det är mycket lättare att skriva på engelska då man har flera synonymer och därmed kan välja att ge en mer nyanserad bild av det man vill berätta. Dessutom låter allt skittöntigt på svenska. Dataspel på svenska är bland det värsta jag vet.

Detta är helt felaktigt. Engelskan har inte fler ord.

Intressant att bara bli avfärdad så där utan vidare.

Utan att vara vetenskapligt skolad i ämnet så tror jag att det i 13:e upplagan av SAOL ingår ca 125 000 ord. Det har även diskuterats i den här tråden: https://www.flashback.org/t1256410

http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_Akademiens_ordlista_%C3%B6ver_svenska_spr% C3%A5ket

Motsvarigheten Oxford English Dictionary innehåller 171476 ord, så rent objektivt mätt så vinner ju englskan där. (källa:http://oxforddictionaries.com/words/how-many-words-are-there-in-the-english-language)

Självklart blir det svårt att bedöma alla böjningsformer, sammansatta ord etc men även engelskan har fler ord än de som finns listade så frågan blir om det tillför något att räkna dessa.

Citat:
Tycker man att det är lättare att skriva på engelska är man usel på sitt modersmål.

Självklart är man bäst på sitt modersmål, eftersom man där har en intuitiv förståelse för språket på ett helt annat sätt. Men om ett annat språk kan komma ganska nära så tycker jag det är imponerade av det språket. Om alla i den här tråden har svenska och endast svenska som modersmål är vi partiska i vår bedömning mellan svenska och engelska. Jämförelsen bör helst genomföras av någon som antingen har växt upp med både svenska och engelska, eller inget utav dem och sedan lärt sig båda. Det skulle ge en mer objektiv bedömning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in