2013-08-04, 05:56
Medlem
EpicureNo2s avatar
I det svenska språket uttalar vi vokalernas bokstäver som EN bokstav.

A = A
E = E
I = I
O = O
U = U
Y = Y
Å = Å
Ä = Ä
Ö = Ö

Men i engelskan uttalas de som två eller fler bokstäver, eller helt fel:

A = ÄJ
E = I
O = ÅO
U = HJO
Y = VOAJ

Alla engelska vokaler är inte alltid vokaler heller. Y är oftast en konsonant, och U kan nog vara en konsonant ibland. Ofta räknar de W till vokalerna också.

Engelska vokaler kan uttalas lite hur som helst:

I = Aj, Ä, Ö, A, U, I.

A = ÄJ, Ö, Ä.

U = JOU, A, O, I.

E = I, E, Ä, Ö.

O = E, ÅO, Ö, O, Å, A, U.

I likhet med den äckliga franskan använder engelskan av "ph" för f-ljud. Ett P kan aldrig bli ett F.

Skriv en mening på engelska och sedan hur det uttalas, och inte många ord blir rätt.

Tag ett ord som "fire". Det uttalas inte så, utan det blir antingen "fajjah", "fajjer" eller "fär".

Är anledningen till att engelskan är degenererad att britter och amerikaner är mer konservativa än t.ex. oss svenskar, som ju haft flera stavningsreformer? På amerikansk tv, till och med i nyhetssändningarna, bryr de sig inte ens om att försöka uttala utländska namn rätt. Vi svenskar gör allt för att uttala utländska namn så korrekt som möjligt, men i USA heter t.ex. Göran Persson "Gåoran Pörsön". Direkt pinsamt är det när svenskar presenterar sig med engelskt uttal av sina svenska namn när de är i amerikansk tv.
Citera
2013-08-04, 06:10
Bannlyst
Då vet vi, vad är det du vill diskutera egentligen?
Citera
2013-08-04, 06:12
Medlem
EpicureNo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteEnChans
Då vet vi, vad är det du vill diskutera egentligen?

Om engelskan är ett "skitspråk" eller inte, samt "Är anledningen till att engelskan är degenererad att britter och amerikaner är mer konservativa än t.ex. oss svenskar, som ju haft flera stavningsreformer?"
Citera
2013-08-04, 06:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Om engelskan är ett "skitspråk" eller inte, samt "Är anledningen till att engelskan är degenererad att britter och amerikaner är mer konservativa än t.ex. oss svenskar, som ju haft flera stavningsreformer?"

Ok, nej det tycker jag inte att det är.

Degenerad från vadå, Svenskan?
Citera
2013-08-04, 06:56
Medlem
Jag tycker det är fel, folk borde göra rättare än så.
Citera
2013-08-04, 06:57
Avslutad
TS, hur fan uttalar du entré, konferens, osv?
Citera
2013-08-04, 09:42
Medlem
Om vi bortser från stavning och uttal så är min spontana känsla att engelska innehåller fler ord. Tycker det är mycket lättare att skriva på engelska då man har flera synonymer och därmed kan välja att ge en mer nyanserad bild av det man vill berätta. Dessutom låter allt skittöntigt på svenska. Dataspel på svenska är bland det värsta jag vet.
Citera
2013-08-04, 09:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Belog
Om vi bortser från stavning och uttal så är min spontana känsla att engelska innehåller fler ord. Tycker det är mycket lättare att skriva på engelska då man har flera synonymer och därmed kan välja att ge en mer nyanserad bild av det man vill berätta. Dessutom låter allt skittöntigt på svenska. Dataspel på svenska är bland det värsta jag vet.

Datorspel heter det väl ändå? haha

Förövrigt får jag känslan av att engelskan är ett ganska primitivt språk, det känns så stelt... Men det kanske bara är jag, ehe.
Citera
2013-08-04, 10:14
Medlem
Citat:
Vi svenskar gör allt för att uttala utländska namn så korrekt som möjligt,

Rättare sagt, svenskar gör allt för att uttala engelska namn efter engelsk sed; vid alla andra tillfällen står svenne handfallen.
Citera
2013-08-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belog
Detta är helt felaktigt. Engelskan har inte fler ord. Tycker man att det är lättare att skriva på engelska är man usel på sitt modersmål.
Citera
2013-08-04, 10:29
Medlem
Citat:
I det svenska språket uttalar vi vokalernas bokstäver som EN bokstav.

A = A
E = E
I = I
O = O
U = U
Y = Y
Å = Å
Ä = Ä
Ö = Ö

Men i engelskan uttalas de som två eller fler bokstäver, eller helt fel:
Vadå helt fel? Du måste för det första förstå att en bokstav är ett tecken, som inte har något inneboende ljudvärde. För det andra ser du bakvänt på det hela – det är det talade språkets ordform som är den egentliga, vilket gör att det är stavningen som är avvikande, inte tvärt om.

Citat:
I likhet med den äckliga franskan använder engelskan av "ph" för f-ljud. Ett P kan aldrig bli ett F.
Nej, men det kan vara ett sätt att stava ett f-ljud.
Citera
2013-08-04, 11:35
Bannlyst
Citat:

Engelskan har gått igenom fler ljudförändringar än svenskan sedan medeltiden.

Ph kommer från grekiska och latin och uttalades från början precis så men blev efterhand ett f-ljud. Det har ingenting med engelskan att göra mer än att de har bevarat den ursprungliga stavningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in