2010-07-31, 17:13
Medlem
Gotts avatar
Hur många ord finns det i svenska språket? Jag har hört siffror på över 100.000 olika ord. Vad räknas i sammanhanget som ett ord, räknas t.ex. springa - sprang - sprungit som tre ord eller som ett (?) ord?
Citera
2010-07-31, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gott
Hur många ord finns det i svenska språket? Jag har hört siffror på över 100.000 olika ord. Vad räknas i sammanhanget som ett ord, räknas t.ex. springa - sprang - sprungit som tre ord eller som ett (?) ord?

137.874. Siffran är konstant, kommer ett ord till så slutar vi använda ett annat.

Mer seriöst så kan ingen räkna antalet ord i något språk, så frågan går inte att besvara.
Citera
2010-07-31, 17:30
Medlem
vaselines avatar
Senaste SAOL har 125 000 ord, som ett riktmärke bara.
Men att räkna antalet ord blir svårt. Antar att man ska räkna bara grundformen, alltså springa. Men springa kan betyda två saker (att löpa och en liten öppning). Är det då ett eller två ord?
Citera
2010-07-31, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaseline
Men springa kan betyda två saker (att löpa och en liten öppning). Är det då ett eller två ord?
Ett ord såklart, då det är samma ord. Fast det kan ha olika betydelser i olika sammanhang!
Citera
2010-07-31, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saxor
Ett ord såklart, då det är samma ord. Fast det kan ha olika betydelser i olika sammanhang!
Nej, svaret är inte alltid så enkelt. Man bör skilja på homonymi och polysemi.
Citera
2010-07-31, 17:40
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxor
Jag vet inte om jag tycker att det är samma ord. De har säkerligen helt olika ursprung, och så var det kanske mest en slump att de blivit precis likadana.

Springa uttalas likadant för båda betydelserna, men ett ord som "man"? Kan vara en snubbe, och det kan vara hästhår. Då är det ju två ord.
Citera
2010-07-31, 17:41
Medlem
vaselines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Nej, svaret är inte alltid så enkelt. Man bör skilja på homonymi och polysemi.
Se där! Det finns fina ord för det jag försökte förklara. Så har jag lärt mig nåt nytt idag också
Citera
2010-07-31, 19:25
Medlem
Egon3s avatar
Så måste man bestämma sig för att ta med geografiska namn, i varje fall sådana som det finns särskilda svenska former av. Målilla är onekligen ett ord i svenska språket, liksom Turin.

Ytterligare har vi ett antal stavningsvarianter, zebra och sebra till exempel. Verben ta och taga kanske man kan kalla stilvarianter. De står under en och samma artikel i ordboken.
Citera
2010-07-31, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
i varje fall sådana som det finns särskilda svenska former av. Målilla är onekligen ett ord i svenska språket, liksom Turin.

Lite OT, men Turin är väl inte mer svenskt än något annat ortsnamn i Italien. För nästan alla större orter i Italien har vi ju på svenska bestämt oss för att använda de tyska namnen (som ofta sammanfaller med de franska och ofta kommer från det lokala språket, piemontiska i Turins fall), men de är väl inte mer svenska för det?
Citera
2010-07-31, 22:08
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Lite OT, men Turin är väl inte mer svenskt än något annat ortsnamn i Italien. ...
Tillfälligt tog jag mig före att definiera svenska språket som de ord en stavningskontroll bör stödja som korrekta. Med den definitionen är Turin ett svenskt ord, i varje fall i den dominerande ordbehandlaren. Trots att varken »piemontiska« eller »turinbo« är svenska ord i Ord, så är de fullt begriplig svenska. OT och andra förkortningar är i en klass för sig. Varunamn och företagsnamn ...

Man kan påminna om att program för stavningskontroll arbetar med algoritmer utöver de explicita listorna. Stavningshjälpare kan vara mycket toleranta gentemot till synes avledda nonsensord. Följande ord godkänns av stavningskontrollen i Ord.
röding, guling, blåning, gröning
Hälften rätt, men blånande (subst) och grönling (subst).
Citera
2010-07-31, 22:33
Medlem
dMobergs avatar
En uppskattning av mig säger att SAOB kommer innehålla 589 405,7 ord i färdig version.
Citera
2010-08-01, 14:39
Medlem
Gotts avatar
Så här säger Språkrådet:

Hur många ord finns det i svenskan?

Det är omöjligt att svara på, men det är ändå intressant att fundera på vad som menas med att ord finns. Finns ett ord när någon har sagt det en gång, eller måste de uttalas minst tre gånger? Måste de vara nedskrivna i en text eller kanske upptagna i en ordbok för att finnas? Finns gamla svenska ord från medeltiden som inte används idag?

Det är inte heller lätt att veta vad som ska räknas som svenskt. Ett sydsvenskt ord som rullebör används ju i en stor del av Sverige, men inte i hela Sverige. Kan det då betraktas som ett helsvenskt ord? Samma problem uppstår med ord som sagittalsutur. Svenska läkare använder det ibland, men de flesta svenskar använder det aldrig. Ska det då betraktas som svenska?

Det är inte ens självklart vad som är ett ord. Är jordgubbsland ett ord eller är det tre: jord, gubbe och land? Ska ask i betydelsen ’låda’ betraktas som samma ord som ask i betydelsen ’trädart’?

Dessutom lånar vi oavbrutet in nya ord, gör nya sammansättningar och ger nya betydelser åt gamla ord. Samtidigt kommer andra ord ur bruk och glöms bort.

Av dessa skäl går det aldrig att veta hur många ord som finns i svenskan. Ibland lägger någon en tjock engelsk ordbok bredvid en tunn svensk och påstår att engelskan har fler ord än svenskan, men det är alltså att göra det på tok för lätt för sig. Men om man nödvändigtvis ska jämföra ordböcker bör man inte glömma Svenska Akademiens ordbok, som har kommit ut i 33 band, trots att den bara har hunnit till bokstaven T.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in