Citat:
Vad är en sekulär idé? Kan du förklara det för oss? Är vetenskapliga framsteg verkligen något som "sekulära" idéer åstadkommit? Nej, det är knappast sant! För långt innan Europa var den islamiska och icke-sekulära världen ganska vetenskapliga av sig. Faktum är att grunderna i flera vetenskapliga områden härstammar från människor som var religiösa.
Ja sekulära idéer i detta fall innebär att man inte har en religiös makt som kan gå in och hindra vetenskapliga framsteg med hänsyn till religionen. Religionen ska vara en privatfråga, inte en organiserad institution som med reell makt som kan ingripa i den akademiska och vetenskapliga världen. Under Islams guldålder var de muslimska samhällena tolerantare än den kristna världen. Lesser of two evils så att säga.
Varför har alla de största teknologiska framstegen i världshistorien gjorts innan Kristendomens och Islams inträdande på världsscenen? Eller i den sekulariserade västvärlden? Eller i Asien och Kina där varken Islams eller kristen fundamentalism fått ett egentligt fotfäste?
Citat:
Det är en slags indoktrinering du har fått via "historieböckerna" i skolan. Varje kapitel sammanföll med en punkt på en tidslinje, jag vet vad du menar. Men du, kan inte du visa oss kopplingen?
Visst tillåter Islam invändningar..Du menar att lärarna i skolan har talat om för DIG att det var vissa präster i Europa som inte lät människor tänka fritt? Eller hur?
Men så är det ju inte i Iran. Prästerna där krigar ju mot väst för att man just nu vill ha kärnkraft. Det är ju väst som försöker förhindra Irans vetenskapliga framsteg. Har jag fel? Man likviderar tom Irans framstående vetenskapsmän för att hindra landet.
Visst tillåter Islam invändningar..Du menar att lärarna i skolan har talat om för DIG att det var vissa präster i Europa som inte lät människor tänka fritt? Eller hur?
Men så är det ju inte i Iran. Prästerna där krigar ju mot väst för att man just nu vill ha kärnkraft. Det är ju väst som försöker förhindra Irans vetenskapliga framsteg. Har jag fel? Man likviderar tom Irans framstående vetenskapsmän för att hindra landet.
Kristendomen var en börda, en institutionaliserad organisation som frodades pga. av att resten av samhället befann sig i kaos, kyrkan visste hur man skulle manipulera de obildade och fattiga, och tillsammans med lokala maktmän behöll de Europa i medeltiden. Påminner ganska mycket om dagens Mellanöstern faktiskt.
Iran styrs av en grupp religiösa individer som i grund och botten bara försöker cementera sin egen makt till varje pris. Varför ”väst” (USA) hindrar er är pga ett realpolitiskt tänkande. Ingen i världen vill se Iran skaffa kärnvapen av orsak att ditt land skulle kunna utgöra ett hot mot resten av världen. Kul att du nämner kärnkraft förresten. Teknologi som aldrig hade kunnat utvecklas i en teokrati pga. den inbyggde skepscismen och konservativa naturen i organiserade religioner.
Citat:
Du får ursäkta men många av er svenskar/uppvuxna i Sverige har fostrats på ett speciellt sätt så att ni alltid ska komma med samma svar. Den där tidslinjen kommer från hjärntvätten i grundskolan där ni paradoxalt nog inte kan tänka fritt.
Ingen har berättat för dig men en liten del får lära sig sånt i dina "militärhögskolor". Vad gjorde kyrkan för Europa? Ja, i princip allt du har gemensamt med övriga européer. Har ingen berättat det för dig?
Man pratar om en Joint Vision, att vi alla ska sträva mot samma mål. Samma modell används av er inom ekonomin. Utan en Joint Vision så kan vi ej åstadkomma något, och det var kyrkans uppgift i Europa.
Européer var splittrade,hungriga och ganska barbariska. Behovet av skydd,mat och discipliner motiverade alla kloster. Riddare och annat maffiastruktur var endast början på det du idag kallar västvärlden.Så Kyrkan har gjort mycket för din identitet bla för språket och allt du idag uppfattar och förstår.
Kyrkan lärde er skilja mellan rätt och fel. Den gav er en sammanhållning mot påhittade fiender, precis som idag men med den skillnaden att kyrkan ersatts med liberalismen istället. Det var nog inte vetenskapliga framsteg som gjorde att ni övergav religionen, det var snarare så att ni var "klara" med religionen. Det är nog lite 2 olika saker.
Ingen har berättat för dig men en liten del får lära sig sånt i dina "militärhögskolor". Vad gjorde kyrkan för Europa? Ja, i princip allt du har gemensamt med övriga européer. Har ingen berättat det för dig?
Man pratar om en Joint Vision, att vi alla ska sträva mot samma mål. Samma modell används av er inom ekonomin. Utan en Joint Vision så kan vi ej åstadkomma något, och det var kyrkans uppgift i Europa.
Européer var splittrade,hungriga och ganska barbariska. Behovet av skydd,mat och discipliner motiverade alla kloster. Riddare och annat maffiastruktur var endast början på det du idag kallar västvärlden.Så Kyrkan har gjort mycket för din identitet bla för språket och allt du idag uppfattar och förstår.
Kyrkan lärde er skilja mellan rätt och fel. Den gav er en sammanhållning mot påhittade fiender, precis som idag men med den skillnaden att kyrkan ersatts med liberalismen istället. Det var nog inte vetenskapliga framsteg som gjorde att ni övergav religionen, det var snarare så att ni var "klara" med religionen. Det är nog lite 2 olika saker.
Sluta tramsa, du vet ingenting om min utbildning. Jag sa tydligt att jag utgår från ett västeuropeiskt historiskt perspektiv. Jag har ingen lust att gå in i en diskussion om historieindelningen. Poängen är att Europa växer fram som en ledande kontinent först när kyrkan tvingas backa.
Kyrkan gjorde ingenting för oss (om du syftar på oss som nordeuropéer) Däremot legitimiserade kyrkan kungarnas makt att styra över folket, och att därmed sudda ut en på många sätt rikare ursprunglig kultur med en halvmesyr från kontinentala Europa. De möjliga positiva teknologiska effekterna av kyrkans inträdande får ses som ett släp som hängde med kyrkan som institution, inte som ett resultat av kyrkans progressiva natur inom vetenskapen.
Kyrkan fungerande för en kort tid efter Västroms fall som en ljuspunkt för bevarandet av kunskap. Däremot var de aldrig drivande i den teknologiska utvecklingen, och de skulle aldrig gjort något som kunde utmana deras makt, oavsett hur bra detta hade varit för befolkningen.
Det är rent trams att tro att språk, kultur och alla vetenskapliga framsteg bara skulle fallerat. Redan efter Karl den Stores tid så hade även andra bortsett från kyrkan verkat för att bevara kunskap i det medeltida kontinentala Europa.
Tyvärr så har alla vi inte övergett den falska bakåtsträvande semitiska religionen som kallas kristendom. Men förhoppningsvis sker det en dag. Inte en dag för tidigt i så fall.
Rätt och fel? Vad är rätt och fel? Enligt vem? En gud som inte kan prata? Eller de som påstår att hört guds ord? Påhittade fiender? Ja det passar väl in i kristendomens världsbild.
Citat:
Nej det är inte vad jag försöker tala om här..Jag säger inte att det var en slump, däremot en väl organiserad imperial doktrin som centraliserade alla resurser genom våld,hyckleri och stora erövringar. Nej, så mycket som denna civilisation har kostat mänskligheten saknar motsvarighet i hela mänsklighetens historia.
Tillskillnad från alla andra imperier? Islam spreds också genom militära erövringar där våld och hyckleri var en fundamental del av ”doktrinen” Dock så ”peakade” Islams så kallade ”golden age” rätt snabbt, medan den västeuropeiska sekularismen fortfarande bara växer.
Jag försvarar inte imperialismen, jag försvarar inte den ohämmade kapitalismen, jag försvarar inte Västvärldens alla ageranden. Däremot så kvarstår det faktumet att sekularismens framväxt i västeuropa var starkt bidragande om inte t.o.m. avgörande för det vetenskapliga genombrottet i slutet av 1700-talet och framåt.
Citat:
Det kan diskuteras och det har diskuterats. Men den ursprungliga termen handlar endast om skiljandet av staten och religionen. Går man in på livsstil så rör det folks privatliv, och sånt är inte intressant att diskutera.
. De slog ju rekord i fantasi här.
)
Om du med "er" menar svenskar, så talar du inför döva öron. Jag är inte svensk.