2013-08-02, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Vad är en sekulär idé? Kan du förklara det för oss? Är vetenskapliga framsteg verkligen något som "sekulära" idéer åstadkommit? Nej, det är knappast sant! För långt innan Europa var den islamiska och icke-sekulära världen ganska vetenskapliga av sig. Faktum är att grunderna i flera vetenskapliga områden härstammar från människor som var religiösa.

Ja sekulära idéer i detta fall innebär att man inte har en religiös makt som kan gå in och hindra vetenskapliga framsteg med hänsyn till religionen. Religionen ska vara en privatfråga, inte en organiserad institution som med reell makt som kan ingripa i den akademiska och vetenskapliga världen. Under Islams guldålder var de muslimska samhällena tolerantare än den kristna världen. Lesser of two evils så att säga.

Varför har alla de största teknologiska framstegen i världshistorien gjorts innan Kristendomens och Islams inträdande på världsscenen? Eller i den sekulariserade västvärlden? Eller i Asien och Kina där varken Islams eller kristen fundamentalism fått ett egentligt fotfäste?

Citat:
Det är en slags indoktrinering du har fått via "historieböckerna" i skolan. Varje kapitel sammanföll med en punkt på en tidslinje, jag vet vad du menar. Men du, kan inte du visa oss kopplingen?
Visst tillåter Islam invändningar..Du menar att lärarna i skolan har talat om för DIG att det var vissa präster i Europa som inte lät människor tänka fritt? Eller hur?

Men så är det ju inte i Iran. Prästerna där krigar ju mot väst för att man just nu vill ha kärnkraft. Det är ju väst som försöker förhindra Irans vetenskapliga framsteg. Har jag fel? Man likviderar tom Irans framstående vetenskapsmän för att hindra landet.

Kristendomen var en börda, en institutionaliserad organisation som frodades pga. av att resten av samhället befann sig i kaos, kyrkan visste hur man skulle manipulera de obildade och fattiga, och tillsammans med lokala maktmän behöll de Europa i medeltiden. Påminner ganska mycket om dagens Mellanöstern faktiskt.

Iran styrs av en grupp religiösa individer som i grund och botten bara försöker cementera sin egen makt till varje pris. Varför ”väst” (USA) hindrar er är pga ett realpolitiskt tänkande. Ingen i världen vill se Iran skaffa kärnvapen av orsak att ditt land skulle kunna utgöra ett hot mot resten av världen. Kul att du nämner kärnkraft förresten. Teknologi som aldrig hade kunnat utvecklas i en teokrati pga. den inbyggde skepscismen och konservativa naturen i organiserade religioner.

Citat:
Du får ursäkta men många av er svenskar/uppvuxna i Sverige har fostrats på ett speciellt sätt så att ni alltid ska komma med samma svar. Den där tidslinjen kommer från hjärntvätten i grundskolan där ni paradoxalt nog inte kan tänka fritt.

Ingen har berättat för dig men en liten del får lära sig sånt i dina "militärhögskolor". Vad gjorde kyrkan för Europa? Ja, i princip allt du har gemensamt med övriga européer. Har ingen berättat det för dig?

Man pratar om en Joint Vision, att vi alla ska sträva mot samma mål. Samma modell används av er inom ekonomin. Utan en Joint Vision så kan vi ej åstadkomma något, och det var kyrkans uppgift i Europa.

Européer var splittrade,hungriga och ganska barbariska. Behovet av skydd,mat och discipliner motiverade alla kloster. Riddare och annat maffiastruktur var endast början på det du idag kallar västvärlden.Så Kyrkan har gjort mycket för din identitet bla för språket och allt du idag uppfattar och förstår.

Kyrkan lärde er skilja mellan rätt och fel. Den gav er en sammanhållning mot påhittade fiender, precis som idag men med den skillnaden att kyrkan ersatts med liberalismen istället. Det var nog inte vetenskapliga framsteg som gjorde att ni övergav religionen, det var snarare så att ni var "klara" med religionen. Det är nog lite 2 olika saker.

Sluta tramsa, du vet ingenting om min utbildning. Jag sa tydligt att jag utgår från ett västeuropeiskt historiskt perspektiv. Jag har ingen lust att gå in i en diskussion om historieindelningen. Poängen är att Europa växer fram som en ledande kontinent först när kyrkan tvingas backa.
Kyrkan gjorde ingenting för oss (om du syftar på oss som nordeuropéer) Däremot legitimiserade kyrkan kungarnas makt att styra över folket, och att därmed sudda ut en på många sätt rikare ursprunglig kultur med en halvmesyr från kontinentala Europa. De möjliga positiva teknologiska effekterna av kyrkans inträdande får ses som ett släp som hängde med kyrkan som institution, inte som ett resultat av kyrkans progressiva natur inom vetenskapen.

Kyrkan fungerande för en kort tid efter Västroms fall som en ljuspunkt för bevarandet av kunskap. Däremot var de aldrig drivande i den teknologiska utvecklingen, och de skulle aldrig gjort något som kunde utmana deras makt, oavsett hur bra detta hade varit för befolkningen.
Det är rent trams att tro att språk, kultur och alla vetenskapliga framsteg bara skulle fallerat. Redan efter Karl den Stores tid så hade även andra bortsett från kyrkan verkat för att bevara kunskap i det medeltida kontinentala Europa.

Tyvärr så har alla vi inte övergett den falska bakåtsträvande semitiska religionen som kallas kristendom. Men förhoppningsvis sker det en dag. Inte en dag för tidigt i så fall.

Rätt och fel? Vad är rätt och fel? Enligt vem? En gud som inte kan prata? Eller de som påstår att hört guds ord? Påhittade fiender? Ja det passar väl in i kristendomens världsbild.

Citat:
Nej det är inte vad jag försöker tala om här..Jag säger inte att det var en slump, däremot en väl organiserad imperial doktrin som centraliserade alla resurser genom våld,hyckleri och stora erövringar. Nej, så mycket som denna civilisation har kostat mänskligheten saknar motsvarighet i hela mänsklighetens historia.

Tillskillnad från alla andra imperier? Islam spreds också genom militära erövringar där våld och hyckleri var en fundamental del av ”doktrinen” Dock så ”peakade” Islams så kallade ”golden age” rätt snabbt, medan den västeuropeiska sekularismen fortfarande bara växer.
Jag försvarar inte imperialismen, jag försvarar inte den ohämmade kapitalismen, jag försvarar inte Västvärldens alla ageranden. Däremot så kvarstår det faktumet att sekularismens framväxt i västeuropa var starkt bidragande om inte t.o.m. avgörande för det vetenskapliga genombrottet i slutet av 1700-talet och framåt.

Citat:
Nej, det handlar inte bara om att skilja religionen från staten, det är endast en allmän känd definition som du åberopar. Sekulär innebär att vi separerar religion från ALLT och inte bara politiken. Det innebär en livsstil.

Det kan diskuteras och det har diskuterats. Men den ursprungliga termen handlar endast om skiljandet av staten och religionen. Går man in på livsstil så rör det folks privatliv, och sånt är inte intressant att diskutera.
Citera
2013-08-03, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IRI
Jag visste inte att Exiliranier/IRI-hatare hade så stor fantasi så att de kunde hitta på alla de namn som internet mulla cyberagent och annat . De slog ju rekord i fantasi här.

Du glömde säga att de kallade dig för Haji , Sheikh , IRGC-Medlem , Basji medlem och annat.

Dessvärre gäller detta en ny generation som endast tagit efter föräldrarnas förnekelser och bortförklaringar. Hatet och komplexen på ett och samma ställe har motiverat deras liv i s.k. exil.

Titta hur underrättelsetjänster använder dessa kulturella hybrider..
https://www.youtube.com/watch?v=9r3PDrL_Hgc
Senast redigerad av IR5 2013-08-03 kl. 02:51.
Citera
2013-08-03, 03:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Vad har fört dig till Sverige? Jag är seriöst nyfiken, alltså vad håller dig ifrån att flytta tillbaks till Iran?

Hur vet du att jag bor i Sverige?
Citera
2013-08-03, 03:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaiter
På vilket sätt är det propaganda??? Så du menar det inte finns några problem i Iran nu för tiden?!
Det är ingen som säger att det var"perfekt" förut, men det har blivit sämre när Iran blev en islamsk diktatur!
Så då tror du att allade människor som flytt är landsförädare också?

Ett undantagstillstånd förklarades av staten till följd av ett krig mellan åren 1980-88. Det finns en del saker som inte bara gäller Iran utan överallt i världen.
Ett undantagstillstånd innebär, undantag. Har man gjort något under denna tid, har man skjutit skarpt mot IRIs väpnade styrkor eller säkerhetstjänster, så har man begått ett brott.
Sen om Sveriges regering tycker om att skydda kriminella så är det en annan femma.

Sen hävdar du att Iran har blivit sämre.. Det är också en klassisk propaganda..
Kan du förklara vad du menar? På vilket sätt har Iran försämrats..?
Senast redigerad av IR5 2013-08-03 kl. 04:06.
Citera
2013-08-04, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Wow, så du erkänner att regimbytet från Pahlavi till Mullorna betalades av amerikaner efter mos mos kardane mollaha (orkar inte skriva på persiska. Tror jag slipper höra skitsnacket om att jag inte kan persiska framöver).

Den här taktiken att tillskriva någon meningar eller kommentarer har inte visat sig vara effektivt.
Skrev jag att den iranska revolutionen betalades av någon?
Gjorde jag det?

Du är övertygad om en del saker som du verkligen inte har några bevis för. Det är något du fostrats till att göra, och det har inom dig och inom många andra exiliranier, omvandlats till en slags förnekelse.
Fantasier om IRIs brutala bemötande mot intellektuella,homosexuella och sekulära, utan att för en liten stund besvära dig med att "fundera".

Detta är en farlig utveckling.

Citat:
Det är svårt att diskutera med dig om något när du stämplar ALLT man skriver som propaganda. Som sagt förnekelsen är något du är drabbad av. Ska jag dra upp allt igen min älskade arabättling?

Låt oss se..ett exempel;
Citat:
Citat:
IR5 (känns det bättre i magen va-kostare? )

http://www.radiofarda.com/content/o2_iran_gas_oil/24822823.html (För dem som inte förstår vad det står i artikeln så kan man kopiera och klistra i google-translate.)

http://www.radiofarda.com/content/f12_harmfull_gas_produced_in_iran/24799558.html

حسن آقاجانی همچنين گفته بود که در سال گذشته ۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای در تهران جان خود را از دست داده اند
"Aghajani Hassan sade också att förra året 4.460 personer miste livet på grund av luftföroreningar i Teheran sa.."

Tar resten imorgon, har inte tid just nu.

IR5, kan du presentera en källa om Irans så kallade bensin-export? Är mycket intresserad.
Citat:
Det här är källan till missförstånd.

Jag vill först tipsa dig om att läsa liknande medier med försiktighet. Låt oss granska det som står där. Enligt din egen översättning;

Ja låt oss anta att han har sagt så.. Vad säger det? 4460 människor har dött pga luftföroreningar, men vad har det med saken att göra?

Luftföroreningar som orsakat olika problem har funnits även innan och dessutom nästan varje år. Så det du tar upp säger inte mycket. Eller hur?

Där har du ett exempel på Metonymi..

Artikeln understryker att det finns en kritik mot den inhemska tillverkningen, i samma veva som journalisten komponerar ihop det med en del uttalanden, för att på så vis skapa en felaktig och underförstådd slutsats. Du förväxlar "institute of standard and industrial research of Iran" med kritiken, och därav missförstånden.

Ingenting i den artikeln säger något om att den inhemska tillverkningen orsakat problemen..

Varför Radiofarda komponerar liknande artiklar, kan bero på uppdragen som dessa får av sina chefer, som även finansierar dessa. Radio Free Europe eller Radio Liberty har en intressant bakgrund. Jag vill inte komma in på dess historia.

Ja, men inga artiklar..

Låt oss gå titta lite närmare på saken..

Källa
Tehran chamber of commerce, industeries & mines
http://www.tccim.ir/

UAE - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin_uae-732.jpg

Afghanistan- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-944.jpg

Irak- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-511.jpg

Armenien och Azerbayjan- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-277.jpg

Som du ser, så är detta en verklighet Jag åberopade inte artiklar utan fakta, det som har exporterats och noterats i landets officiella enheter.

så jag har nog rätt när det gäller dina inlägg Armaiti.. Du sprider propaganda mot IRI.
Citera
2013-08-04, 18:57
Medlem
Sluta upp med självförnekelsen! Ni kommer aldrig att bli svenskar. Förövrigt den folkgrupp jag stör mig mest på här i Sverige, näst efter zigenarna.
Citera
2013-08-04, 19:00
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pessimus-Dux
Sluta upp med självförnekelsen! Ni kommer aldrig att bli svenskar. Förövrigt den folkgrupp jag stör mig mest på här i Sverige, näst efter zigenarna.

Din jävla idiot. Ingen iranier vill blir försvenskad. Du blandar ihop sekulära och fritänkande iranier och tror dessa vill bli "försvenskade".

Svensk kultur är underlägsen persisk kultur. Varför skulle en iranier överlämna sitt historiska arv och sin kultur för att bli svensk? Er historia och kultur är som en droppe i havet jämfört med oss.
Citera
2013-08-04, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sartus
Din jävla idiot. Ingen iranier vill blir försvenskad. Du blandar ihop sekulära och fritänkande iranier och tror dessa vill bli "försvenskade".

Svensk kultur är underlägsen persisk kultur. Varför skulle en iranier överlämna sitt historiska arv och sin kultur för att bli svensk? Er historia och kultur är som en droppe i havet jämfört med oss.

Nu lugnar vi ner oss med de frikostiga epitetsmärkningarna. Fråga Samuel Älgemalm. Om du med "er" menar svenskar, så talar du inför döva öron. Jag är inte svensk.
Citera
2013-08-04, 19:13
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Nu lugnar vi ner oss med de frikostiga epitetsmärkningarna. Fråga Samuel Älgemalm. Om du med "er" menar svenskar, så talar du inför döva öron. Jag är inte svensk.

Det finns juggar inom SD, finns alla möjliga etniciteter. Majoriteten av iranierna i Sverige firar persiska högtider. Tror du på fullaste allvar att vi raderar bort och glömmer bort vårt rika historiska arv för att joina svenskarnas supande vid midsommar stången? Sen kanske vi ska försvenska oss själva och ligga runt med andras fruar och helt slänga bort kärnfamiljen som svenskarna också gör?

Tack och lov så vill de flesta iranier behålla sin persiska kultur och identitet. Det är få folk som har det historiska och kulturella arv som vi har.
Citera
2013-08-04, 19:14
Medlem
Citat:
Det finns juggar inom SD, finns alla möjliga etniciteter. Majoriteten av iranierna i Sverige firar persiska högtider. Tror du på fullaste allvar att vi raderar bort och glömmer bort vårt rika historiska arv för att joina svenskarnas supande vid midsommar stången? Sen kanske vi ska försvenska oss själva och ligga runt med andras fruar och helt slänga bort kärnfamiljen som svenskarna också gör?

Tack och lov så vill de flesta iranier behålla sin persiska kultur och identitet. Det är få folk som har det historiska och kulturella arv som vi har.

Kommer du flytta tillbaka till Iran vid eventuell störtning av ayatollan?
Citera
2013-08-04, 19:23
Medlem
sartuss avatar
Citat:
Kommer du flytta tillbaka till Iran vid eventuell störtning av ayatollan?

Utan att blunda för en sekund. Har planer på att flytta till USA när jag gjort klart mina studier här.
Citera
2013-08-04, 20:50
Medlem
Citat:

Nu kan du snacka i termer av patriotiska dravel hur mycket du vill. Av ditt inlägg framgår också din förnekelse..

Du vill ha ett Iran utan Islam.. det får du aldrig och problemet är inte Irans nuvarande regering. Det är du som inte passar in i Iran, för du är resultatet av ett sekulärt samhälle. Du är någon som lärt dig en del saker på ett avstånd, saker som många gånger inte stämmer med det verkliga Iran.

Du vill ha ett Iran enligt dina förutsättningar. Detta är en förnekelse..

Sen påstår du att du har en historia och massa högtider..vad försöker du bevisa? Att du kommer någon vart bara för att du har fler högtider? Hur många av dessa känner du till?
Vad ska du med dessa till med din amerikaniserade hjärna?
Sen var det oklart vad du menade med andras fruar?..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in