2013-01-13, 17:53
Medlem
Armaitis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av va-kostare
Det finns inga Lorer som svamlar om att skapa "ett fritt Kurdistan" eller något liknande trams, snarare så är de rätt nationalistiske, till skillnad från Kurder, Kommunist fittor som "Armiati" och allvetaren och internetmullan IR5 (när kommer armiati att köpa nya glasögon och se att namnet inte är IRS?! Inavlade kommunist fitta!)

Usch, vad du är grov i munnen. Vad har du för problem Va-kostare? Varför så aggressiv?
Du kanske borde läsa dina inlägg två gånger innan du försöker spela översittare?

Och jag säger en gång till, om du tror jag tar ordet kommunist som ett skällsord så har du fel. Nej, jag är inte kommunist men det är väl att prata med en vägg. Nationalist säger du? Azizedel vet du ens vad ordet betyder? Kurder som skriker om ett fritt kurdistan är just nationalistiska. Har sagt det innan också och jag säger det igen. Jag önskar av hela mitt hjärta att kurder får sitt förbannade landstycke en vacker dag. En av mina våta drömmar som tyvärr nog aldrig kommer besannas.
Citera
2013-01-13, 18:02
Medlem
Armaitis avatar
IR5 (känns det bättre i magen va-kostare? )

http://www.radiofarda.com/content/o2_iran_gas_oil/24822823.html (För dem som inte förstår vad det står i artikeln så kan man kopiera och klistra i google-translate.)

http://www.radiofarda.com/content/f12_harmfull_gas_produced_in_iran/24799558.html

حسن آقاجانی همچنين گفته بود که در سال گذشته ۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای در تهران جان خود را از دست داده اند
"Aghajani Hassan sade också att förra året 4.460 personer miste livet på grund av luftföroreningar i Teheran sa.."

Tar resten imorgon, har inte tid just nu.

IR5, kan du presentera en källa om Irans så kallade bensin-export? Är mycket intresserad.
Senast redigerad av Armaiti 2013-01-13 kl. 18:06.
Citera
2013-01-13, 18:56
Medlem
Citat:
Om Lorer är Kurder, varför kallas de för just Lorer och inte Kurder? Där har vi den ökända "Kurdiska logiken". Snart är väl Qashqai Turkar, Balucher och Fransmän Kurder de med?!
Armenier och Georgier är tv skilda grupper och det samma gäller för Lorer och Kurder.

Det finns inga Lorer som svamlar om att skapa "ett fritt Kurdistan" eller något liknande trams, snarare så är de rätt nationalistiske, till skillnad från Kurder, Kommunist fittor som "Armiati" och allvetaren och internetmullan IR5 (när kommer armiati att köpa nya glasögon och se att namnet inte är IRS?! Inavlade kommunist fitta!)

ps. En hel del Kurder såsom Armenier värnar om den Persiska kulturarvet och ska inte förväxlas med rotlösa kommunister! Det som ställer till för en del Kurder är att kusingifte är ganska vanligt och det leder till lägre intelligens. Men alla Kurder är som sagt inte inavlade!

Det är en språklig titel, precis som kurmanji, sorani, gorani, zazaki, laki osv. De kallas, och är, kurder precis lika mycket som andra kurder.

Ett fritt Kurdistan har inget med nationalism att göra. Det handlar om rättvisa. Och jo, precis som andra kurder vill även lorerna vara fria från förtryck och ockupation.

Vad gäller Mohammad Boroujerdi, står det bland annat:

He put forward the establishment of "Muslim Peshmerga of Kurdistan" and served as its originator and commander. Boroujerdi was also the commander of AGIR in Kurdistan, and played important roles in regaining Sardasht, Baneh and Piranshahr from KDPI.[1]

Han verkade framför allt i Kurdistan (östra regionen) för religion, inte för pan-iranism.

Du måste vara ett resultat av persisk inavel om du tror att armenier och kurder "värnar om det persiska kulturarvet" istället för sina egna.
Citera
2013-01-13, 18:57
Medlem
Citat:
Om Lorer är Kurder, varför kallas de för just Lorer och inte Kurder? Där har vi den ökända "Kurdiska logiken". Snart är väl Qashqai Turkar, Balucher och Fransmän Kurder de med?!
Armenier och Georgier är tv skilda grupper och det samma gäller för Lorer och Kurder.

Det finns inga Lorer som svamlar om att skapa "ett fritt Kurdistan" eller något liknande trams, snarare så är de rätt nationalistiske, till skillnad från Kurder, Kommunist ****** som "Armiati" och allvetaren och internetmullan IR5 (när kommer armiati att köpa nya glasögon och se att namnet inte är IRS?! Inavlade kommunist *****!)!

Du använder mycket fula ord då du skriver dina inlägg. Sen om du tror att du uppnår något i en diskussion, så har du fel.

Att en del är nationalister medan en annan del inte är nationalister, låter mer som en slags icke-vetenskaplig invändning. Man brukar granska språkliga,kulturella och samhälleliga faktorer, för att därefter beskriva skillnaderna mellan dessa folkgrupper.

Nej, ett namn säger inte allt. Amerikaner,Amerika, vad säger det om befolkningens faktiska nationaliteter och etniciteter?

Citat:
Den bästa exemplet på att Lorer inte är Kurder är denna man som kallas för "Kurdistans frälsare":
http://en.wikipedia.org/wiki/Mohammad_Boroujerdi

På vilket sätt är detta ett vetenskapligt exempel?

Citat:
ps. En hel del Kurder såsom Armenier värnar om den Persiska kulturarvet och ska inte förväxlas med rotlösa kommunister! Det som ställer till för en del Kurder är att kusingifte är ganska vanligt och det leder till lägre intelligens. Men alla Kurder är som sagt inte inavlade!

Citera
2013-01-13, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oqjf
Det är en språklig titel, precis som kurmanji, sorani, gorani, zazaki, laki osv. De kallas, och är, kurder precis lika mycket som andra kurder.

Ett fritt Kurdistan har inget med nationalism att göra. Det handlar om rättvisa. Och jo, precis som andra kurder vill även lorerna vara fria från förtryck och ockupation.

Vad gäller Mohammad Boroujerdi, står det bland annat:

He put forward the establishment of "Muslim Peshmerga of Kurdistan" and served as its originator and commander. Boroujerdi was also the commander of AGIR in Kurdistan, and played important roles in regaining Sardasht, Baneh and Piranshahr from KDPI.[1]

Han verkade framför allt i Kurdistan (östra regionen) för religion, inte för pan-iranism.

Du måste vara ett resultat av persisk inavel om du tror att armenier och kurder "värnar om det persiska kulturarvet" istället för sina egna.
Läs lite mer i artikeln och sök mer information om honom:
Han sköt skallen på kurdiska kommunister som ville "frigöra" den "Kurdiska delen" i Iran och utövade terrorverksamhet. Han kontrade det hela med att skapa en motståndsrörelse mot packet!
Det finns en anledning till att PKK och dess syster organisationer är terrorist stämplade.
Sen kan man sitta och argumentera ifall den nuvarande Iranska regeringen är så mycket bättre men det är en annan femma!

Persisk inavel?! Jag ser att "bergsturken" är lite sårad!

ps. armiati och IR5 får som sagt inga svar då dessa har utmärkt sig som enastående arselskallen som inte kan bemöta argument utan svamlar för sig själva.
Citera
2013-01-13, 22:27
Medlem
Citat:
Läs lite mer i artikeln och sök mer information om honom:
Han sköt skallen på kurdiska kommunister som ville "frigöra" den "Kurdiska delen" i Iran och utövade terrorverksamhet. Han kontrade det hela med att skapa en motståndsrörelse mot packet!
Det finns en anledning till att PKK och dess syster organisationer är terrorist stämplade.
Sen kan man sitta och argumentera ifall den nuvarande Iranska regeringen är så mycket bättre men det är en annan femma!

Persisk inavel?! Jag ser att "bergsturken" är lite sårad!

ps. armiati och IR5 får som sagt inga svar då dessa har utmärkt sig som enastående arselskallen som inte kan bemöta argument utan svamlar för sig själva.

Ingen del av din vinklade information motsäger det faktum att han såg sig själv som kurd, och som en stolt sådan. Med din logik anser inte perser som mördat andra perser sig vara perser.

Vad gäller "utövade terrorverksamhet", att försvara sig från terrorister och ockupanter kallas för självförsvar. Det finns en anledning till varför PKK officiellt stämplats som terrororg.,men varför ingen i Europa griper dem och för dem till Turkiet. När det kommer till kritan vet alla vilka som är de riktiga terroristerna, och vilka som handlar i självförsvar.

Så du var sårad när du påstod att endel kurder var inavlade? Då vet man det. Men jag sa det av den enkla anledningen att din "logik" brister: väldigt mycket.

För övrigt finns det ingen folkgrupp som heter "bergsturkar".
Senast redigerad av oqjf 2013-01-13 kl. 22:33.
Citera
2013-01-13, 22:42
Medlem
Citat:
Ingen del av din vinklade information motsäger det faktum att han såg sig själv som kurd, och som en stolt sådan. Vad gäller "utövade terrorverksamhet", att försvara sig från terrorister och ockupanter kallas för självförsvar.

Med din logik anser inte perser som mördat andra perser sig vara perser.

Så du var sårad när du påstod att endel kurder var inavlade? Då vet man det. Men jag sa det av den enkla anledningen att din "logik" brister: väldigt mycket.

För övrigt finns det ingen folkgrupp som heter "bergsturkar".
Ge en källa på att han ansåg sig vara en "stolt kurd".

Det har aldrig funnits någon land som hetat Kurdistan de senaste årtusenden, hur har denna påhittade nation blivit ockuperat?

Vem som helst som har en inblick i mellanöstern och vet lite om de olika etniska grupperna vet att inavel är ett problem bland minoriteterna Assyrier och Kurder (framförallt Feyli Kurder) och som jag skrev tidigare så gäller det inte alla. Du tog illa upp och kom med barnsliga invändningar om "Persisk inavel".

"Bergsturk" uppfattas som någon sorts förolämpning bland de "stolta Kurderna" men tack "Captain obvious" för att du tydliggör att det finns ingen sådan folkgrupp!
Citera
2013-01-13, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti

http://www.radiofarda.com/content/o2_iran_gas_oil/24822823.html (För dem som inte förstår vad det står i artikeln så kan man kopiera och klistra i google-translate.)

http://www.radiofarda.com/content/f12_harmfull_gas_produced_in_iran/24799558.html

حسن آقاجانی همچنين گفته بود که در سال گذشته ۴۴۶۰ نفر بر اثر آلودگی هوای در تهران جان خود را از دست داده اند
"Aghajani Hassan sade också att förra året 4.460 personer miste livet på grund av luftföroreningar i Teheran sa...

Det här är källan till missförstånd.

Jag vill först tipsa dig om att läsa liknande medier med försiktighet. Låt oss granska det som står där. Enligt din egen översättning;

Citat:
Aghajani Hassan sade också att förra året 4.460 personer miste livet på grund av luftföroreningar i Teheran

Ja låt oss anta att han har sagt så.. Vad säger det? 4460 människor har dött pga luftföroreningar, men vad har det med saken att göra?

Luftföroreningar som orsakat olika problem har funnits även innan och dessutom nästan varje år. Så det du tar upp säger inte mycket. Eller hur?

Där har du ett exempel på Metonymi..

Artikeln understryker att det finns en kritik mot den inhemska tillverkningen, i samma veva som journalisten komponerar ihop det med en del uttalanden, för att på så vis skapa en felaktig och underförstådd slutsats. Du förväxlar "institute of standard and industrial research of Iran" med kritiken, och därav missförstånden.

Ingenting i den artikeln säger något om att den inhemska tillverkningen orsakat problemen..

Varför Radiofarda komponerar liknande artiklar, kan bero på uppdragen som dessa får av sina chefer, som även finansierar dessa. Radio Free Europe eller Radio Liberty har en intressant bakgrund. Jag vill inte komma in på dess historia.

Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
IR5, kan du presentera en källa om Irans så kallade bensin-export? Är mycket intresserad.

Ja, men inga artiklar..

Låt oss gå titta lite närmare på saken..

Källa
Tehran chamber of commerce, industeries & mines
http://www.tccim.ir/

UAE - http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin_uae-732.jpg

Afghanistan- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-944.jpg

Irak- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-511.jpg

Armenien och Azerbayjan- http://www.ladda-upp.com/bilder-a/irans_export_av_bensin-277.jpg

Som du ser, så är detta en verklighet Jag åberopade inte artiklar utan fakta, det som har exporterats och noterats i landets officiella enheter.
Senast redigerad av IR5 2013-01-13 kl. 23:56.
Citera
2013-01-14, 00:03
Medlem
Citat:
Ge en källa på att han ansåg sig vara en "stolt kurd".

Det har aldrig funnits någon land som hetat Kurdistan de senaste årtusenden, hur har denna påhittade nation blivit ockuperat?

Vem som helst som har en inblick i mellanöstern och vet lite om de olika etniska grupperna vet att inavel är ett problem bland minoriteterna Assyrier och Kurder (framförallt Feyli Kurder) och som jag skrev tidigare så gäller det inte alla. Du tog illa upp och kom med barnsliga invändningar om "Persisk inavel".

"Bergsturk" uppfattas som någon sorts förolämpning bland de "stolta Kurderna" men tack "Captain obvious" för att du tydliggör att det finns ingen sådan folkgrupp!

Källan är wikipedia artiklen du själv hänvisade till, och begreppet bergsturk är en förolämpning mot den som använder den. Nej jag tog inte illa upp, det är en barnslig och kontraproduktiv anklagelse. Du borde kolla dig själv i spegeln innan du anklagar andra folkgrupper för inavel.

De har visst funnits ett land som hetat Kurdistan, och det heter så fortfarande.

Nedan citeras Karlsson, Ingmar, 2008: Kurdistan landet som icke är. Falun: Scandbook.

Sidnummret är 34-36.

Citat:
Sumerer, babylonier och sedan även assyrier omnämner redan från och med utgången av det tredje årtusendet före Kristus folk i de centrala och nordöstliga delarna av Zagrobergen som de betecknade som guti, qurti eller kurti som hörde hemma i ett land som kallades Gutium eller också Kardaka. Gutierna (ca 2200 - 2100 f.Kr) hade sitt ursprung i de iranska bergen och tog makten över stora delar av Mesopotamien. På kilskriftstavlor står att läsa att de lever utspridda i avlägset belägna bosättningar. Rikedomen i deras länder betonas liksom deras fruktade konungar. Sargon av Akkad, som grundade ett stort rike i Mesopotamien omkring 2350 f.Kr., uttrycker sin stolthet över att ha besegrat Gutium och en av hans efterträdare, Naramsib, betonar särskilt att han lyckats slå ner en revolt bland bergfolken även om han själv fått utstå nederlag i kampen mot gutierna. Ett årtusende senare prisar den assyriske kungen Tigat-Pilesar I (1114-1076) sina militära framgångar över de vitt utbredda gutierna. (...) Eftersom viss kunskap finns om gutierna på grund av deras assyriska och sumeriska källor har de blivit välkomna kandidater som kurdernas förfäder, där också den etymologiska likheterna mellan gutier och kurder förs fram som bevis liksom det faktum att gutiernas rike geografiskt i stort sett sammanföll med de områdena som idag är bebodda av kurder.

Citat:
The word Kurd itself could mean mountain people, frequently complemented by various attributive expressions for war-like mountaineers. Oldest roots of the term can be traced back to the Sumerian assumed word stem kur denoting various mountain peoples and lands. In cuneiform sources kur-related terms are frequently used for mountaineers who inhabited ancestral homelands, which traditionally encompassed areas stretching from Eastern Anatolia via Northern Mesopotamia to Zagros regions and eastwards into Northwest-Iran of today. Also, since the 23rd century B.C.E. existed a steady but fragile, waxing and waning continuity of kur-stem term labels characterizing various mountain people. Some of them can be convincingly and in continuity allocated to descendants of aboriginal forefathers of Kurds like Kurda (passim), Karda (ongoing discussions) or kurti.

/First interdisciplinary study composed by the Austrian Historian Ferdinand Hennerbichler (*1946), backed up by leading Iranist Gernot L. Windfuhr, Ann Arbor, Michigan, USA, and renowned DNA Genealogist Anatole A. Klyosov, Newton, Massachusetts, USA.

I minst 400 år har Kurdistan varit ett enat land trots att den var uppdelad i kurdiska emirater och dynastier.

Karlsson igen:

Den turkiske/ottomanske muslimen Evliya Celebi (1611-1681) reste under 1600-talet till Kurdistan och dokumenterade bl.a. landets gränser i Seyhatname (Resornas bok):

Citat:
Det är ett vidsträckt område. Från det yttersta områdena i norr krig Erzurum sträcker det sig via Van, Hakkari, Cizre, Amadiya, Mosul, Sharazur, Harir och Ardalan till Bagdad, Daran, Dartang och till och med så långt som till Basra: sjuttio dagars resa genom det klippiga Kurdistan. Om de sextusen kurdiska stammarna och klanerna inte utgjorde en fast barriär mellan perserna och osmanerna skulle det vara en enkel uppgift för perserna att invadera Mindre Asien... Kurdistan är inte lika brett som det är långt. Från Harir och Ardalan vid persiska gränsen i öster till Damaskus och Aleppo i väster varierar dess bredd mellan 25 och 15 dagsresor.
(s.28)

Den franske encyklopedisten Denis Diderot skrev 1751:

Citat:
Kurderna besitter ett land som gränsar mot det gamla Assyrien och Kaldeen. De är självständiga, aldrig bosatta utan ändrar ständigt vistelse.
(s.30)

Den tyske upptäcktsresande Carsten Niebuhr reste till Kurdistan under sin arab resa 1774-1778 och skrev bl.a.

Citat:
Stammarna i detta bergiga landskap accepterar inte guvenörer som de turkiska makthavarna skickar ut utan erkänner bara sina egna överhuvuden.
(s.30)

År 1820 gav sig engelsmannen Cludius James Rich ut på en resa till Kurdistan och skrev om sina upplevelser i sin bok A Narrative of a Residence in Koordistan, bland annat att

Citat:
kurderna är 'de bästa människor som jag träffat i Orienten'

och

Citat:
Jag har slutit vänskapsband och upplevt övermått av uppriktighet och gästfrihet som jag inte tror jag kommer att möta någonstans på den långa väg som min pilgrimsfärd för mig. Minnerna av detta kommer att följa mig så länge jag lever.
(s.31)

En tysk/preussisk och brittisk obeservation på 1830-talet i Kurdistan

Citat:
Inte minst i de kurdiska områdena etablerade stamhövdingar, så kallade derebeyer (dalherrar), i praktiken självständiga områden som sedan gick i arv. När den osmanska regeringen på 1830-talet lyckades ta kontrollen över ett upproriskt område rapporterade en brittisk konsul om ett samtal han haft med dess derebey:

'Han svarade varken han eller hans förfäder någonsin varit underkastade en pascha eller betalat skatt till sultanen och han kunde inte förstå varför han skulle tvingas göra så. Han hade därför gjort motstånd så länge han kunde.'

Den tyske/preussiske fältmarskalken Helmuth von Moltke skrev:

'Man hade ingen makt över bergsinvånarna och därför lät man dem vara i fred. Nu när engelska och österrikiska kanoner skapat sig en fri hand i Asien fordrar regeringen som tidigare nya avgifter, pengar och rekryter och genast bryter upproret ut eller om så ännu inte skett kommer det oundvikligen i den närmaste framtiden'.

von Moltke kunde själv på plats som militär rådgivare åt den osmanska armén följa ett sådant. Från sin bas i Rawanduz i nordöstra delen av dagens irakiska Kurdistan inledde Mir Muhammed, emir av furstendömet Soran, 1833 ett uppror i spetsen för en armé på 10 000 ryttare och 20 000 infanterister. (...) von Moltke beskriver läget: Striderna var mycket blodiga. Kurderna gjorde ett heoriskt motstånd. De osmanska soldaterna måste slåss 30-40 dagar för att inta varje kulle. Till sist tvingades de utmattade och demoraliserade osmanska styrkorka till reträtt och Mir Muhammed lyckades ta makten över de södra delarna av det kurdiska området. Därefter erövrade han även de kurdiska delarna av Iran och trängde ända upp till Azerbadjans södra gräns. Överallt hälsades han som befriare, vilket fick de persiska härskarna att be sin självutnämnde beskyddare Ryssland om assistans.
(s.44-46)

Det tyska konversationslexikonet Brockhaus publicerade 1838 följande om Kurdistan:

Citat:
Kurdistan är ett högland i Asien som till en del är persisk till en del en turkisk provins och som sträcker sig från Vansjön i sydöstlig riktning till den persiska provinsen Khusistan. Bergskedjor som delvis är täckta med evig snö som drar genom landet som i de talrika delarna är mycket behagligt och fruktbart. Landets invånare kurderna för sedan urminnes tider ett nomadliv. De bekänner sig till den muhammedanska läran, är mycket gästfria med ett glatt sinnelag men också krigiska och vilda.
(s.31-32)

Som politisk term hade det Osmanska riket (ca 1300 - 1900) en provins med namnet Kurdistan. I den ingick distrikten Mus, Diyarbakir och Dersim. (s.9).

Citat:
Seldjukerna, vars armé många kurder ingick, grundade det så kallade storseldjukiska riket. När detta sedan upplöstes mot slutet av 1000-talet bildades en rad småriken. Ett av de viktigaste av dessa var Khorasan med sitt centrum i Nishapur och under sultan Sandjars långa styre (1097-1157) dyker för första gången i historien ordet Kurdistan upp som ett politiskt begrepp, när en administrativ region i östra delen av detta rike nära Hamadan kallades Kurdistan.
(s.40-41)

Med mera...
Senast redigerad av oqjf 2013-01-14 kl. 00:21.
Citera
2013-01-14, 01:18
Medlem
Citat:

Persiskt kulturarv? Vad är det för något?
Jag ser ingenting som du i egenskap av en kurd värnar om, som skiljer sig från Iraniteten som perser står för. Det finns ingenting som kallas Kurdiskt arv, i en historisk/kulturell mening.

Citat:
Ingen del av din vinklade information motsäger det faktum att han såg sig själv som kurd,

Vad gäller "utövade terrorverksamhet", att försvara sig från terrorister och ockupanter kallas för självförsvar. Det finns en anledning till varför PKK officiellt stämplats som terrororg.,men varför ingen i Europa griper dem och för dem till Turkiet. När det kommer till kritan vet alla vilka som är de riktiga terroristerna, och vilka som handlar i självförsvar.

Det kan finnas många anledningar. Att man inte arresterar dessa eller vägrar överlämna dessa, detta har ingenting med det du tar upp att göra.
Det är av andra skäl dessa länder vägrar samarbeta i liknande fall. Dessa grupper får stöd av olika utländska underrättelsetjänster. Det har ingenting med din kurdiska identitet eller friheter att göra. Dessa är massa historier som både saknar stöd i Irans faktiska situation, och är endast trams påhittade av massa människor som har olika strategier för mellanöstern.

Iranska MKO är också terrorister, men dessa överlämnades aldrig. Så denna invändning säger inte mycket.

Jag har ingenting mot kurder, däremot anser jag att detta är en slags vedergällning av generationer som upplevde nationalismen och modernismen under 1800-1900talet. Mer än så är det inte.. Det finns inget speciellt område som tillhör perser,kurder eller balocher..
Citera
2013-01-14, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Persiskt kulturarv? Vad är det för något?
Jag ser ingenting som du i egenskap av en kurd värnar om, som skiljer sig från Iraniteten som perser står för. Det finns ingenting som kallas Kurdiskt arv, i en historisk/kulturell mening.
Det persiska kulturarvet får du fråga va-kostare om.

Jo det finns ett historiskt/kulturellt kurdiskt arv: den kurdiska identiteten (som är minst 5000 år gammalt), det kurdiska språket, kurdiska folkkläder, kurdisk folkmusik, kurdisk folkdans, kurdiska maträtter, kurdiska religoner och kurdiska traditioner som Newroz (vilket även perser firar, men inte av samma anledning som kurder). (Obs, Allt är i plural, tack vare att arvet är så rikt.)

Det finns flera olika iranska folkgrupper, och de skiljer sig fenotypiskt, kulturellt och geografiskt. Att påstå annat är en lögn och verklighetsfrånvänt.

Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det kan finnas många anledningar. Att man inte arresterar dessa eller vägrar överlämna dessa, detta har ingenting med det du tar upp att göra.
Det är av andra skäl dessa länder vägrar samarbeta i liknande fall. Dessa grupper får stöd av olika utländska underrättelsetjänster. Det har ingenting med din kurdiska identitet eller friheter att göra. Dessa är massa historier som både saknar stöd i Irans faktiska situation, och är endast trams påhittade av massa människor som har olika strategier för mellanöstern.

Iranska MKO är också terrorister, men dessa överlämnades aldrig. Så denna invändning säger inte mycket.

Jag har ingenting mot kurder, däremot anser jag att detta är en slags vedergällning av generationer som upplevde nationalismen och modernismen under 1800-1900talet. Mer än så är det inte.. Det finns inget speciellt område som tillhör perser,kurder eller balocher..

Då PKK handlar i självförsvar ur en objektiv synvinkel är det en mycket stor sannolikhet att det är anleningen till varför europeiska länder inte överlämnar dem till Turkiet. Däremot har de haft sina tillfällen och då har det varit pga. politik.

Om det inte finns något område som tillhör perser, varför påtvingar då den iranska staten det persiska språket och identiteten på befolkningen för att göra den dominerande?

Uppenbarligen finns det speciella områden som tillhör kurder, balocher osv; såväl idag som under historien.

Ang. MKO, detta förklara varför de inte grips och överlämnas till Iran:

(enl. wikipedia).

Citat:
The People's Mujahedin of Iran or the Mujahadeen-e-Khalq (MEK, also PMOI, MKO) (Persian: سازمان مجاهدين خلق ايران sāzmān-e mojāhedin-e khalq-e irān) is a Iranian revolutionary organization that participated in the 1979 Revolution that overthrew the Pahlavi Shah. It has not been armed since 2003 and this has been acknowledged by several US military officials. After disarming, the Group accepted protection from the US military under the 4th Geneva Convention.[3] It is now an opposition movement in exile, that advocates the overthrow of the Islamic Republic of Iran.[4]
Senast redigerad av oqjf 2013-01-14 kl. 01:53.
Citera
2013-01-14, 02:08
Medlem
[quote=philhermouth]Haha, you got to be kidding me!

Du kommer med väldigt dåliga jämförelser, så dåliga att jag blir bajsnöjdig. Nej, jag tror inte att ALLA iranier är på det viset. Jag är för övrigt ingen smutsig arab, eller bosnier för den delen. Jag känner massvis med iranier. Uppskattningsvis 70% av dessa förnekar sin sanna identitet genom diverse gärningar. Och då räknar jag inte in päronen.

Det roliga är att du påstår att jag drar alla iranier över en kam. Vad gör du när du påstår att "araber äter med händerna och spränger sig i luften om någon säger att Islam är en ond religion"?
Varför tror du att jag stör mig på ett namnbyte? Jag respekterar det beslutet.

Ett namn är inte bara ett namn. Ett namn är en del av din identitet. Att jämföra det med en fabriksarbetare som blir tekniker, är urlöjligt. Du är en iranier va? Kharkos!

Tog mig friheten att bidra till din personliga utveckling:

Varför drar du in Bosnier för? Vad har det Bosniska folket gjort dig,för att du skall ta dig rätt,att kalla de smuts?

Du är en Serbisk nationalist-GARANTERAT!!

Varför bryr du dig,om Iranierna,låt folket leva hur de vill,du skall hålla igen och försök inte din patetiska liv projicera genom folks historia du vet så lite om!

Ta och läk dina komplex någonanannstans, och sluta hacka ner på en vis folkslag,ditt J-A AS!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in