Citat:
Det tolkar jag som att följa naturmakt, männniskan vid sina första sökningar efter VAD den hade omkring sig hade inte några direkta referenser.. om det åskade så tacka tusan att de kunde ha trott att någon eller något uppifrån ner ville dem något, ont eller gott.. tro är enbart kvarlevor, som t.ex fobier.. en sladd kan utlösa paralys hos den med orm-rädsla.. då det sitter så djupt i minnet, att stora ormar som är långa och ringlar sig också attackerat människan vid vissa historiska perioder, skräck sätter sig antagligen djupare än tillfredsställelse..
Men att frukta gud, kan ha med väderleksförhållandena, en istid eller tät urskog bjuder på många oanade faror, och jag tror knappast farorna var "sända av gud, en god eller ond herre som vet allt kan allt och dömer nyckgullt" förr förmådde människor inte selektera.. man "drabbades" av alla sjukdomar.. och undrade hejvilt om det egentligen var kvinnorna som orsakade det, och bestämde sig för att japp... det är kvinnorna som är ondskan på jorden. Inte gud, och det går att härleda ännu, utefter hur sekter och rigida trossystem skapar fördomar, istället för att gå till botten - det har visst blivit charmigt med diskriminering.
Men att frukta gud, kan ha med väderleksförhållandena, en istid eller tät urskog bjuder på många oanade faror, och jag tror knappast farorna var "sända av gud, en god eller ond herre som vet allt kan allt och dömer nyckgullt" förr förmådde människor inte selektera.. man "drabbades" av alla sjukdomar.. och undrade hejvilt om det egentligen var kvinnorna som orsakade det, och bestämde sig för att japp... det är kvinnorna som är ondskan på jorden. Inte gud, och det går att härleda ännu, utefter hur sekter och rigida trossystem skapar fördomar, istället för att gå till botten - det har visst blivit charmigt med diskriminering.
De studier som gjorts av antropologer och arkeologer sätter numer fokus på den religiösa känslan. Denna behöver inte nödvändigtvis handla om att förklara obegripliga ting. Istället är det mer av en känslomässig belöning som sätter tillvaron i gladare dager. Det du talar om är snarare ideologi, politik, filosofi eller arv från tidigare förfäder vilket inte riktigt är detsamma som religion, även om det finns flera beröringspunkter.