Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Jag påstår att alla nyfödda barn till sin natur tror på Gud om de givetvis inte blir indoktrinerade att han inte finns. Alla föds troende på Gud, sen blir de icke-troende p.g.a. inflytande från omgivningen. Du kan ju själv fråga dina barn (om du har några) om de tror på Gud. Du ska givetvis inte ha lärt de att Gud inte finns. Om du inte har barn så kan du ju fråga andra barn om de tror på Gud eller inte. De flesta kommer säga att de tror på Gud, litar du inte på mig får du göra undersökningen själv.
Mmm det är ett ORDSPEL, barn äger inga ord när de föds, således.. de måste imitera, härma; en gyllene basregel för små.
De hör inte gudom, och deras första mening : jag-tror-på-gud" kommer inte direkt spontant.. eftersom grundförutsättingen är fullständigt symbiotisk med moder/fader, de ser inte gud, hur skulle de tänka på Herren, när de inte ens har bildkoncepten, barn ser vad de ser och hör vad de hör, OM.. det inte handlar om barn vilka kan vara ex.vis autistiska ellr på andra sätt upprättar annan slgs relation och därmed associerar på annat sätt.
Utefter ditt tankesystem, får du resultatet att dem (det är många många..) som inte har gud som första referens i sitt existentiella tillblivelse, skulle man behöva förstå människan som onormal över att inte tro på gud, då gud är ett osynligt men SKAPAT via kreationistisk konspirationsteoretiska ANSPRÅK... ATT anspråken kan ha goda avsikter, är ett annat kapitel, MEN.. det är sOcioekonomiskt samt samhälls-statsvetenskapligt OCH DET UTGÖR MODELL, FÖR HUR MÄNNIKOR FÖRVÄNTAS VARA, DÄRMED DISKRIMINERANDE... OCH KRÄNKANDE FÖR ENSKILDA INDIVIDER (OCKSÅ, OCH OFTA MEST..) - därmed går det långt utöver religion SOM RELIGION BESKRIVITS.. som religion och ännu mer apart från tron som tro. Då tro, är mycket individuellt och en genomgående intim sak och rättighet, ÄNDÅ... använder man sig av både tro och religion som skär utpressning på folk, för att folk inte vågar och ofta inte ens får! ifrågasätta - SÅ RELIGION OCH TRO ÄR
MAKT- OCH STYRMEDEL... ALLTID GOTT?
...VERKLIGEN INTE.
Nu behöver du inte missförstå vad jag säger här, för det här följer hyfsat välforskade kriterier..