2013-08-03, 16:26
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag tror att alla är överens om att begreppet oändlighet inom matematik existerar. Men alla är inte överens om att begreppet Gud existerar.

Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jo

Då måste du fokusera på att bevisa självaste Gud, och inte begreppet oändlighet i matematik.

Att bevisa Gud empiriskt är en omöjlighet, eftersom Gud inte går att detektera med våra empiriska instrument. Även om energiförändringar i universum skulle detekteras så kan man aldrig visa att energiförändringarna alstras från "Gud".

Man måste först definiera Gud, sedan måste man beskriva hur teister gått tillväga för att komma fram till insikten att Gud existerar. Slutligen bör man tydligt visa att man inte alltid behöver utgå från empiriska bevis för att bevisa existensen av ett fenomen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om "alla" omfattar mig, då är alla inte överens om falska analogier som 'bevisföring'.

Det kan skapas mängder av induktiva, semantik-retoriska och pseudo-analoge 'argument' ... för i stort sett allting. Man kan eventuellt 'bevisa' även båda delar av inkompatible paradox-motsättninger på det viset.

Jag hade hopppats på att bevisen för DFSM skulle ha haft pedagogisk effekt, men till synes ... icke.

Hej!

Hoppas att allt är bra. Jo, det hade den.

Ha en fortsatt trevlig dag.
Citera
2013-08-03, 16:59
Medlem
Citat:
Då måste du fokusera på att bevisa självaste Gud, och inte begreppet oändlighet i matematik.

Att bevisa Gud empiriskt är en omöjlighet, eftersom Gud inte går att detektera med våra empiriska instrument. Även om energiförändringar i universum skulle detekteras så kan man aldrig visa att energiförändringarna alstras från "Gud".

Man måste först definiera Gud, sedan måste man beskriva hur teister gått tillväga för att komma fram till insikten att Gud existerar. Slutligen bör man tydligt visa att man inte alltid behöver utgå från empiriska bevis för att bevisa existensen av ett fenomen.

Du citerade mitt "Jo" som om jag inte höll med dig fast jag svarade "Jo" på att du skrev "-håller du inte med om det".

För övrigt var det intressant.
Citera
2013-08-04, 11:47
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:

Fast nu förutsätter du att begreppen empiri och bevis används och uppfattas på samma sätt av de andra debattörerna. Så är inte fallet. Redan innan diskussionen ens har börjat råder en stor språkförbistring. Tror ni måste börja där istället.
Citera
2013-08-04, 11:55
Medlem
526s avatar
Skulle man inte kunna börja med att göra en "deldefinition" av Gud.
Jag vill påstå att dessa fyra egenskaper är det minsta gemensamma nämnarna för Gud:

1 - Medvetet
2 - Finns i hela kosmos
3 - Är en enhet
4 - Är evigt

Det finns säkert religioner som menar annat. Men om vi utesluter dessa så skulle vi kunna enas om dessa.
Vad tycker ni?

Då bör man först fråga sig: Finns det något annat som har dessa egenskaper men inte är gudomligt?
Senast redigerad av 526 2013-08-04 kl. 11:57.
Citera
2013-08-04, 12:12
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Jag vill påstå att dessa fyra egenskaper är det minsta gemensamma nämnarna för Gud:

1 - Medvetet
2 - Finns i hela kosmos
3 - Är en enhet
4 - Är evigt

Det finns säkert religioner som menar annat. Men om vi utesluter dessa så skulle vi kunna enas om dessa.
Vad tycker ni?

Då bör man först fråga sig: Finns det något annat som har dessa egenskaper men inte är gudomligt?
Legitimera dessa.
Citera
2013-08-04, 12:27
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526

1 - Medvetet
2 - Finns i hela kosmos
3 - Är en enhet
4 - Är evigt

Vad tycker ni?

Vettigt upplägg. Den som vill tala om Gud måste rimligtvis kunna definiera fenomenet. Annars är det så att säga meningslöst. Om jag använder ett begrepp utan att förklara vad jag menar med det så blir det omöjligt för andra att förhålla sig till vad jag talar om och försöker säga. Om jag tänker på svart men hela tiden pratar om något ljust kommer jag att hela tiden bli missförstådd.
Citera
2013-08-04, 14:28
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Vettigt upplägg. Den som vill tala om Gud måste rimligtvis kunna definiera fenomenet. Annars är det så att säga meningslöst. Om jag använder ett begrepp utan att förklara vad jag menar med det så blir det omöjligt för andra att förhålla sig till vad jag talar om och försöker säga. Om jag tänker på svart men hela tiden pratar om något ljust kommer jag att hela tiden bli missförstådd.

Jag håller med dig. Hur definieras Gud? Enligt min definition är Gud ett fenomen som existerar obundet av tid och rum. Fenomenet är en absolut sanning och förändras inte på samma sätt som alla fenomen med orsak. Gud är den första orsaken och enligt denna definition är Gud aldrig orsakad.
Gud är den som skapat alla ting samt naturlagarna. Guds egenskaper är absoluta och vi människor försöker sträva mot att uppnå denna perfektion. Därför vill vi människor bli exemplariska. Vi blir aldrig gud, men vi strävar mot att uppnå perfektion.

Att bevisa ett sådant fenomen kan aldrig ske genom empiriskt väg. En annan väg att utgå ifrån bör vara en filosofisk väg. Därför har filosofer i alla tider utgått från filosofin för att förstå Gud (och inte empirin).
Citera
2013-08-04, 15:16
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Jag håller med dig. Hur definieras Gud? Enligt min definition är Gud ett fenomen som existerar obundet av tid och rum. Fenomenet är en absolut sanning och förändras inte på samma sätt som alla fenomen med orsak. Gud är den första orsaken och enligt denna definition är Gud aldrig orsakad.
Gud är den som skapat alla ting samt naturlagarna. Guds egenskaper är absoluta och vi människor försöker sträva mot att uppnå denna perfektion. Därför vill vi människor bli exemplariska. Vi blir aldrig gud, men vi strävar mot att uppnå perfektion.

Att bevisa ett sådant fenomen kan aldrig ske genom empiriskt väg. En annan väg att utgå ifrån bör vara en filosofisk väg. Därför har filosofer i alla tider utgått från filosofin för att förstå Gud (och inte empirin).

Att du uppfattar Gud på det viset tror jag det flesta accepterar. Fast nu stannar ju som bekant inte en Gudstro enbart på det personliga planet, utan man vill ha det som samhällsmodell vilken då inkluderar alla andra. Drivkraften till makt och status är nog största orsaken till vilken Gudsdefinition man senare utvecklar. Vi föds inte med en Gudsdefinition, utan den skapas utifrån vår personliga läggning, miljö, arv och erfarenheter. Om det inte vore så skulle muslimer eller hinduister ha funnits här i Sverige redan innan islossningen.
Citera
2013-08-04, 15:23
Medlem
sanning05s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Att du uppfattar Gud på det viset tror jag det flesta accepterar. Fast nu stannar ju som bekant inte en Gudstro enbart på det personliga planet, utan man vill ha det som samhällsmodell vilken då inkluderar alla andra. Drivkraften till makt och status är nog största orsaken till vilken Gudsdefinition man senare utvecklar. Vi föds inte med en Gudsdefinition, utan den skapas utifrån vår personliga läggning, miljö, arv och erfarenheter. Om det inte vore så skulle muslimer eller hinduister ha funnits här i Sverige redan innan islossningen.

Enligt min begränsade förståelse har tron på ett absolut fenomen allt di funnits inom människan. civilisationer som vill ha mer makt har utnyttjat denna styrka inom människan för att styra henne. Men i alla tider har samma styrka befriat människan från sådan förslavning. Det sägs att religion är folkets opium, men i själva verket har den mänskligt accepterade religionen bidragit med befrielse och inte förslavning.

Men om vi går tillbaka till Guds definition, de egenskaper som jag nämnt som berör Gud, att bevisa dessa egenskaper bör ske via filosofiska väg. Håller du med?
Citera
2013-08-04, 15:42
Bannlyst
Vad konstigt det känns att plötsligt läsa intelligenta inlägg i detta forum, det är man inte bortskämd med...
Citera
2013-08-04, 16:22
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Enligt min begränsade förståelse har tron på ett absolut fenomen allt di funnits inom människan. civilisationer som vill ha mer makt har utnyttjat denna styrka inom människan för att styra henne. Men i alla tider har samma styrka befriat människan från sådan förslavning. Det sägs att religion är folkets opium, men i själva verket har den mänskligt accepterade religionen bidragit med befrielse och inte förslavning.

Men om vi går tillbaka till Guds definition, de egenskaper som jag nämnt som berör Gud, att bevisa dessa egenskaper bör ske via filosofiska väg. Håller du med?

Att vi har en religiös upplevelse beror som sagt på att det är vår mänskliga biologi att vi har den förmågan. Ingen ifrågasätter detta. Antropologer har funnit någon form av religion i alla samhällen. Så också arkeologerna. Till och med hos neandertalarna. Begreppet allsmäktig Gud är dock en mer modern företeelse som uppkom med mer urban befolkning och större riken. Islams, judendomens och Kristendomen Gud är ett resultat av detta. Då bör man komma ihåg att denna Gud bara finns i vissa civilisationer. Asiater och Indier har helt andra definition på religion. Men så är det andra civilisationer också, med egen sorts historia. Det är utifrån dessa sakförhållandena som filosofin sedan kan tala om Gud. Någon bevisning kan det dock inte vara tal om. Varken åt det ena eller andra hållet. Ett faktum man däremot kan bevisa genom filosofisk logik.
Citera
2013-08-04, 17:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Har du seriösa undersökningar som verkligen kan bekräfta det du skrev, som jag fetat.. ?

Låter mycket oreflekterat hur som helst, du måtte leva med skygglappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in