Citat:
Ursprungligen postat av
Disasterbator
Här kommer lite tankar och teorier kring resväg från BO till bilbranden. Spoiler:
Det är ett långt inlägg men jag vill verkligen ha klarhet i frågeställningen/teorin. Hjälp mig gärna.
Jag tror att bilbranden skedde först i kedjan. Att kläderna har bränts nära DB tyder på att dem inte åkte nakna ned från Hunneberg. Jag har valt att fokusera mina sök utifrån brandplats 1.
Här är den rutt som jag finner som mest sannolik att man tagit från BO till brandplats 1.
Starten går alltså från BO via cykelväg till Kardanvägen. Foto på cykelvägen taget från Kardanvägen här nedan. Rosa husen är Ö Margaretavägen.
Sträckan innebär minimal risk för upptäckt. Kardanvägen är helt och hållet en industriväg. Det är noll aktivitet där under nätterna. Den korta sträcka man färdas längs Tunhemsvägen från Kardanvägen har få hus. Dessa kommer först när man svänger av mot Hunneberg. Dem som bor där är vana vid trafik och reagerar inte om någon kommer körande.
Hunneberg har knappast några "älgspotters" om man åker upp under dygnets mörka timmar.
Var dem eventuellt har stannat på vägen fram till brandplatsen låter jag vara osagt. Det finns mängder med avstickare som är trovärdiga. MP har sökt ganska duktigt längs dessa. När jag har gjort mina sök har jag utgått ifrån att dem inte stannat mitt på vägen och rusat in i skogen. Det måste finnas en avstickare/ficka att parkera bilen.
Nu till det som jag funderar mest kring. Från vilket håll svängde man in till brandplats 1 (bilbranden)?
Jag har försökt att dra slutsatser utifrån spår på brandplatsen. Det är naturligtvis svårt att försöka rekonstruera så här långt efteråt. Folk har besökt platsen, kört med sina bilar där eller använt vägen som vändplats. Jag utgår även ifrån att en bärgare har varit där och kört.
Nedan kommer bilder på delar som fortfarande finns på platsen och jag kommer därefter att sätta samman dem utifrån en helhet.
Del ett är en bild som jag gissar kommer från underredet på en bil. Vet ej om det är en s40.
Del två är ett stänkskydd. Vet ej om det är från en s40.
Placering av fynden sett från infarten till brandplatsen. Jag har lagt in en tänkbar kurva för att delarna ska hamna där dem gör.
Närbild från platsen där stänkskyddet ligger. Jag uppfattar däckspåren och placeringen av stänkskyddet som att en sväng har företagits från Tunhemshållet. Man har missat vägen (kört för fort och det var mörkt?) och kört in i ljungen vid sidan, sedan backat rätat upp bilen och kört rakt fram till brandplatsen.
Jag kan också inflika att jag för en vecka sedan gjorde ett fynd i ljungen som är vid stänkskyddet. Detta har polisen plockat med sig och om det är intressant för utredningen får de avgöra. Jag kan tänka mig att det föremål jag hittade har ramlat ut i samband med att man missat vägen och eventuellt fastnat vid första svängen.
Det ligger en hög med gamla ruttna bräder längs med brandvägen. Jag har tidigare länkat foto på detta.
Kan det vara skräp från FH:s husprojekt? Kan det vara så att han visste en bra plats att elda bil på?
Snyggt jobb med bilder och allt!
Men, menar du att delarna ramlat av bilen när de körde in på platsen, dvs innan den brändes? Hur kommer de sig i så fall - tänker du att bilen fastnat i grenar t ex eller stenar på marken så att delar lossnar? Förlåt om jag är trög.
Angående virket så kan det nog vara lite vem som helst... Folk dumpar dessvärre grovsopor i naturen, för att slippa betala eller av lathet antar jag.