2013-08-04, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Hade jag kunnat gå där så som du tänker gå där, hade jag tagit med mig hunden kopplad och gått sakta, sakta och hela tiden tittat på hundens kroppsspråk och signaler. En otränad hund för såna här situationer har ju ingen vana eller utbildning i det som likhundar har men den har en nos i alla fall och jag hade (jag är hundvan) gått med den i koppel och bara varit lyhörd för hur den reagerar och kanske vittrar i luften och kanske gått lite runt om från olika håll beroende på vinden.

Man vet ju aldrig.

låter som ett klokt tillvägagångsätt. Alla hundar känner alla dofter, inkl lik, men skillnaden är hurvida de vet vad de ska söka efter eller ej. Och hur de uppträder när de finner något som luktar intressant.
Citera
2013-08-04, 17:38
Medlem
Quarrels avatar
Sammanfattning 4 augusti

Inblandade personer
  • IF: I*a F*ssberg (dä), 23, försvunnen. Tvåbarnsmor och blödarsjuk.
  • AJ: André*s Joh*nsson (aa), 36. Skriven i Trollhättan, men bosatt i Jönköping, Idrottsvägen 1 enligt uppgift. Nynazist. Innehar en motorcykel och ett polskt MC-körkort, ej giltigt i Sverige.
  • DB: D*nnis B*rndtsson (ee), 35, vän till AJ. Nynazist och tidigare dömd för våldsbrott. Äger en kistformad låda som han använde som takbox på bil. Det är okänt var lådan är nu.
  • FH: Fr*drik H*rmansson (ee), 31, vän till DB
  • PT: P*r Torst*nsson (ee), 22, far till IF:s yngsta barn. IF har sökt kontaktförbud, men fått avslag.
  • TB: T*rez B*rthage (ee), 31, påstås kär i AJ, bloggat (miggafrii) positivt om honom. Nu är bloggen nedstängd.
  • SB, 18, tidigare pojkvän till IF. Påstås vara vittne och flytt från IF:s bostad, men har alibi och har avförts från utredningen. Påstås ha blivit misshandlad 10 och 13 juli.

Händelseförlopp

AJ uppger att han var hemma hos IF på lördagkvällen 29 juni och åt middag. IF:s pappa pratade med dem 23:30, allt var lugnt, uppger han. PT uppger att han hade ett bråk i telefonen med AJ efter midnatt, då AJ var hos IF. När AJ lämnade lägenheten verkade IF orolig och bekymrad, uppger han. DB gör en statusuppdatering på Facebook som om att han är på väg till sängs kl 02:12. AJ sågs utanför bostaden pratande i telefon kl 02:30.

Enligt trovärdig uppgift befann sig ett tidningsbud i trappuppgången vid 6-tiden på morgonen 30 juni utan att rapportera blod. Kl 06:30 observerades blod i trappuppgången. Vid 12-tiden, larmades polisen om blodet i trappuppgången och kom vid 15-tiden. Inne i lägenheten, som var ”full med blod” påträffades hennes yngsta barn, 1,5 år gammalt, ensamt men vid liv. Äldsta barnet var hos släkting. Blodet är fastställt kommer från IF. Polisen inledde en förundersökning om människorov.

Den 30 juni anmäldes DB:s Volvo S40 stulen. Den brändes upp samma dag på Hunneberg, inte långt från DB:s bostad.

Sedan försvinnandet har polis, hemvärn och Missing People Sweden tillsammans med dykare sökt, framförallt på och omkring Hunneberg, men inga avgörande fynd har rapporterats. Polisen räknar inte längre med att IF är vid liv, och huvudsakliga brottsmisstanken är numera mord.

AJ anhölls i sin frånvaro 2 juli och anmälde sig själv hos polisen dagen därpå. Han begärdes häktad misstänkt för människorov 5 juli och frisläpptes av tingsrätten samma dag. Han är fortsatt misstänkt.

Direkt efter frisläppandet anhölls DB och FH. FH greps samma dag, DB dagen efter. De häktades på sannolika skäl misstänkta för skyddande av brottsling 9 juli. De omhäktades 23 juli, åtal ska väckas 6 augusti.

AJ häktades i sin frånvaro 24 juli på sannolika skäl misstänkt för mord. 29 juli gick han in på svenska ambassaden i Warszawa. Han greps samma dag av polsk polis och häktades i Polen 2 augusti. Han förväntas bli utlämnad till Sverige under vecka 32.

Fynd och observationer
  • Ett armband påstås ha hittats vid den utbrända bilen. Uppgiften har inte bekräftats.
  • Motorcykel, blodiga kläder, gummihandskar, obekräftat.
  • Flashbackdetektiven ReimerDenYngre har hittat en brandplats i en skog strax söder om DB:s bostad. Det förefaller som om GM har bränt kläder, skor och annat från brottet. Ca 100 meter från brandplatsen hittades ett örngott. Närmare beskrivning av fyndet: https://www.flashback.org/sp44566735 Polisen har visat intresse för brandplatsen.
  • En oljefläck i änden av vägen som går förbi nämnda brandplats.
Karta: http://goo.gl/maps/FZfij
Bildgalleri: https://www.flashback.org/sp44501328
Skiss över trapphuset: https://www.flashback.org/sp44360104
Senast redigerad av Quarrel 2013-08-04 kl. 18:13.
Citera
2013-08-04, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen-58
OK tack för upplysningen. Min gissning är att IF o bilen inte är på samma ställe, min gissning är Göta älv.

Och var gissar du att mc:n finns?
Citera
2013-08-04, 17:56
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvix
låter som ett klokt tillvägagångsätt. Alla hundar känner alla dofter, inkl lik, men skillnaden är hurvida de vet vad de ska söka efter eller ej. Och hur de uppträder när de finner något som luktar intressant.

Minns att jag skrev det där men minns inte vem jag skrev det till och har inte läst nånting om hur det blev med den här saken.
En annan indikation, förutom om en hund börjar vittra nånting, är väl om det kraxar ovanligt mycket fåglar i nåt område?

Får polisen ha nåt samarbete t ex med brukshundsklubbars instruktörer, att de går på ett eget sorts sök förutom polisen och MPS?
Citera
2013-08-04, 17:56
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Vad skulle den risken bestå av? Har du åkt vägen för att se att bommar var öppna?

Sedan får det anses som osannolikt att de skulle gena över cykelvägen som inte ens är någon genväg. Det är självklart större risk att någon i lägenhetsområdet är vaken och lägger märke till en bil som genar över en cykelväg än att någon skulle lägga märke till en om man åker längs Tunhemsvägen som när alla boende längs vägen sover förutom på någon enstaka nattsuddare som vandrar hemåt.
Vilka bommar? Killen hänvisar till att dem åkt snabbaste vägen, alltså vanliga vägen till Grästorp.

Jag förstår inte poängen med att någon ser dem. Vad gör det för skillnad? Alla vet ju att AJ var där och enligt åklagaren kan man binda dem bägge andra till platsen. Bilen är inte heller hemlig. Risken för upptäckt på den vägen är inte större än på vanliga vägen.

Vad det handlar om är att välja en väg med minst risk att träffa någon överhuvudtaget. I en obesiktigad, oskattad bil, inget körkort och eventuellt full förare med lik i bagaget. Det ni bekymrar er över är om någon ser dem gena. So what?

Jag har inte kört med ett lik i bagaget. Vem skulle se om jag gjorde det förresten? Ilastningen är största risken, inte flykten. Jag har inte heller kört full i en obesiktigad och oskattad bil. Vad har det med något öht att göra? Skulle jag gjort det hade jag valt vägar utanför tätbebyggelse. Garanterat.

Att ingen i hela sandhem/halvorstorp är ute skulle inte jag ta för givet. Att inte polisen är där är helt befängt det med. Det skedde ett rån vid edsborg senast i helgen. Du kan aldrig veta var polisen är men det finns troliga och mindre troliga ställen.

Jag tycker inte ni ska låsa fast er på det sättet som ni gör. Alla vägar är tänkbara.
Citera
2013-08-04, 17:57
Medlem
bokfodrals avatar
Fristen för häktning/åtal för de häktade är den 6 augusti men det lutar väl åt att det blir omhäktning för de måste väl invänta att AJ kommer till Sverige först?
Citera
2013-08-04, 18:07
Medlem
bokfodrals avatar

De foton du tog på Hunneberg, har du gett dem till polisen?

Edit: De bil- och däckspår som var där du fotade kan ju polisen jämföra med de foton RDY tog.
Citera
2013-08-04, 18:10
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Sammanfattning 4 augusti

https://www.flashback.org/sp44566735
Bra!

Denna tråd tar nog en vecka att läsa ikapp...

Kanske länka till tröjsammanställningen? https://www.flashback.org/sp44566735

EDIT: En eloge också ditt idoga arbete med den kontinuerligt uppdaterade kartan!
Senast redigerad av TigerKid 2013-08-04 kl. 18:21.
Citera
2013-08-04, 18:10
Medlem
Beatass avatar
Det kom uppgifter i tråden om att tidningsbudet hade misstagit sig. Var det felaktigt?
Det var igår eller i förrgår.
Citera
2013-08-04, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen-58
OK tack för upplysningen. Min gissning är att IF o bilen inte är på samma ställe, min gissning är Göta älv.

Instämmer, enl. Dumpning 101. I så fall bör kroppen fortfarande kunna vara relativt välbevarad, eftersom metoden antagligen inbegriper någon form av emallage, som en påse med tyngder. Ganska kallt vatten.
Citera
2013-08-04, 18:14
Medlem
Det har kanske diskuterats tidigare? Trion brände allt bevismaterial som var kvar på BP2, städade platsen noga och samlade utbrända material i en säck för att sprida dem i vattnet. Därefter plockade lite skräp och saker som fanns runt BP och eldade på tills de blev halvbrända och spred dem runt platsen för att missleda polisen. Det skall bli väldigt tråkigt om det visar sig att halvbrända grejer som fanns på BP2 inte har nåt bevisvärde.
Citera
2013-08-04, 18:15
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SAR-skrift
Instämmer, enl. Dumpning 101. I så fall bör kroppen fortfarande kunna vara relativt välbevarad, eftersom metoden antagligen inbegriper någon form av emallage, som en påse med tyngder. Ganska kallt vatten.

Id* och bilen inte är på samma ställe? Nu hänger jag inte med alls. En bil är uppbränd och en annan bil har ev. använts från den brandplatsen men, nu blev detta krångligt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in