2013-08-04, 18:16
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matematiker
Det har kanske diskuterats tidigare? Trion brände allt bevismaterial som var kvar på BP2, städade platsen noga och samlade utbrända material i en säck för att sprida dem i vattnet. Därefter plockade lite skräp och saker som fanns runt BP och eldade på tills de blev halvbrända och spred dem runt platsen för att missleda polisen. Det skall bli väldigt tråkigt om det visar sig att halvbrända grejer som fanns på BP2 inte har nåt bevisvärde.

Det verkar ju konstigt om de inte skrapar ihop allting när de ändå är i gång att skrapa?
Citera
2013-08-04, 18:18
Medlem
Som tidningsbud körde jag på parkvägar varje natt utan att bli stoppad. Jag har haft körkort i 35 år, blivit stoppad av polisen ett flertal gånger, en gång strax norr om Helsingborg med flera hundra liter övervikt i en obesiktigad bil. Aldrig har svensk polis visat intresse av vad som har funnits i bilen.

Jag är ganska laglydig, men jag kan tänka mig att vana förbrytare är vana att ta betydligt större risker.

MEN, att köra en bil på parkvägar ökar risken för att poliser kollar registreringsnumret om de ser bilen. Och även om de inte skulle se efter vad som fanns i bilens bagagelucka eller så, så vore det kört dagen efter när det blev känt vad som hänt i grannskapet.
Citera
2013-08-04, 18:18
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Här kommer lite tankar och teorier kring resväg från BO till bilbranden. Spoiler:
Det är ett långt inlägg men jag vill verkligen ha klarhet i frågeställningen/teorin. Hjälp mig gärna.

Jag tror att bilbranden skedde först i kedjan. Att kläderna har bränts nära DB tyder på att dem inte åkte nakna ned från Hunneberg. Jag har valt att fokusera mina sök utifrån brandplats 1.

Här är den rutt som jag finner som mest sannolik att man tagit från BO till brandplats 1.

Starten går alltså från BO via cykelväg till Kardanvägen. Foto på cykelvägen taget från Kardanvägen här nedan. Rosa husen är Ö Margaretavägen.

Sträckan innebär minimal risk för upptäckt. Kardanvägen är helt och hållet en industriväg. Det är noll aktivitet där under nätterna. Den korta sträcka man färdas längs Tunhemsvägen från Kardanvägen har få hus. Dessa kommer först när man svänger av mot Hunneberg. Dem som bor där är vana vid trafik och reagerar inte om någon kommer körande.

Hunneberg har knappast några "älgspotters" om man åker upp under dygnets mörka timmar.

Var dem eventuellt har stannat på vägen fram till brandplatsen låter jag vara osagt. Det finns mängder med avstickare som är trovärdiga. MP har sökt ganska duktigt längs dessa. När jag har gjort mina sök har jag utgått ifrån att dem inte stannat mitt på vägen och rusat in i skogen. Det måste finnas en avstickare/ficka att parkera bilen.

Nu till det som jag funderar mest kring. Från vilket håll svängde man in till brandplats 1 (bilbranden)?

Jag har försökt att dra slutsatser utifrån spår på brandplatsen. Det är naturligtvis svårt att försöka rekonstruera så här långt efteråt. Folk har besökt platsen, kört med sina bilar där eller använt vägen som vändplats. Jag utgår även ifrån att en bärgare har varit där och kört.

Nedan kommer bilder på delar som fortfarande finns på platsen och jag kommer därefter att sätta samman dem utifrån en helhet.

Del ett är en bild som jag gissar kommer från underredet på en bil. Vet ej om det är en s40.

Del två är ett stänkskydd. Vet ej om det är från en s40.

Placering av fynden sett från infarten till brandplatsen. Jag har lagt in en tänkbar kurva för att delarna ska hamna där dem gör.

Närbild från platsen där stänkskyddet ligger. Jag uppfattar däckspåren och placeringen av stänkskyddet som att en sväng har företagits från Tunhemshållet. Man har missat vägen (kört för fort och det var mörkt?) och kört in i ljungen vid sidan, sedan backat rätat upp bilen och kört rakt fram till brandplatsen.

Jag kan också inflika att jag för en vecka sedan gjorde ett fynd i ljungen som är vid stänkskyddet. Detta har polisen plockat med sig och om det är intressant för utredningen får de avgöra. Jag kan tänka mig att det föremål jag hittade har ramlat ut i samband med att man missat vägen och eventuellt fastnat vid första svängen.

Det ligger en hög med gamla ruttna bräder längs med brandvägen. Jag har tidigare länkat foto på detta.

Kan det vara skräp från FH:s husprojekt? Kan det vara så att han visste en bra plats att elda bil på?

Snyggt jobb med bilder och allt!

Men, menar du att delarna ramlat av bilen när de körde in på platsen, dvs innan den brändes? Hur kommer de sig i så fall - tänker du att bilen fastnat i grenar t ex eller stenar på marken så att delar lossnar? Förlåt om jag är trög.

Angående virket så kan det nog vara lite vem som helst... Folk dumpar dessvärre grovsopor i naturen, för att slippa betala eller av lathet antar jag.
Senast redigerad av TigerKid 2013-08-04 kl. 18:23.
Citera
2013-08-04, 18:26
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Men, menar du att delarna ramlat av bilen när de körde in på platsen, dvs innan den brändes? Hur kommer de sig i så fall - tänker du att bilen fastnat i grenar t ex eller stenar på marken så att delar lossnar? Förlåt om jag är trög.

Angående virket så kan det nog vara lite vem som helst... Folk dumpar dessvärre grovsopor i naturen, för att slippa betala eller av lathet antar jag.

Om det har gått fort, de har haft bråttom, kanske det är lätt hänt att dessa delar har lossnat? Då kanske det även stämmer med vittnesuppgiften här i tråden om två bilar i en väldig fart på Hunneberg? Kanske inte är av betydelse men Quarrel kanske kan markera ut den här platsen med tappade delarna på den kartan han har? Eller det kanske är jättenära och därmed inte så stor skillnad i nålplats på kartan?
Citera
2013-08-04, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Minns att jag skrev det där men minns inte vem jag skrev det till och har inte läst nånting om hur det blev med den här saken.
En annan indikation, förutom om en hund börjar vittra nånting, är väl om det kraxar ovanligt mycket fåglar i nåt område?

Får polisen ha nåt samarbete t ex med brukshundsklubbars instruktörer, att de går på ett eget sorts sök förutom polisen och MPS?

ok, sorry för upprepning.
Polisen har egna instruktörer och jag gissar på att de inte kontaktar Brukshundsklubbar. Dock tycker jag att det låter som en bra id'e.
Citera
2013-08-04, 18:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Om det har gått fort, de har haft bråttom, kanske det är lätt hänt att dessa delar har lossnat? Då kanske det även stämmer med vittnesuppgiften här i tråden om två bilar i en väldig fart på Hunneberg? Kanske inte är av betydelse men Quarrel kanske kan markera ut den här platsen med tappade delarna på den kartan han har? Eller det kanske är jättenära och därmed inte så stor skillnad i nålplats på kartan?
Hur nära är det? Var är det exakt?
Citera
2013-08-04, 18:30
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mvix
ok, sorry för upprepning.
Polisen har egna instruktörer och jag gissar på att de inte kontaktar Brukshundsklubbar. Dock tycker jag att det låter som en bra id'e.

Inte upprepar du dig, inte Det var ju ett svar på det jag skrev och ja, jag håller med dig, det är ingen dum idé att gå runt lite med hund i skogarna där.
Aaah, jag misstänkte att det var som du säger ang. polisen och brukshundsklubbar.
Citera
2013-08-04, 18:30
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid

Men, menar du att delarna ramlat av bilen när de körde in på platsen, dvs innan den brändes? Hur kommer de sig i så fall - tänker du att de bilen fastnat i grenar t ex eller stenar på marken så att delar lossnar? Förlåt om jag är trög.

Japp, delarna har ramlat av innan branden. Dem hade knappast överlevt annars. Kör du vid sidan av vägen kommer du att köra in i buskar, ljung, stenar och gegga. En s40 har inte så hög markfri gång. I ärlighetens namn tror jag inte att s40:n hade klarat att backa tillbaka från den plats den brändes på heller. Så ojämn och dålig är vägen där bilen brändes om man kör för långt in.

Virket är ett långskott, jag vet.
Citera
2013-08-04, 18:31
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel

Disastorbator kanske har koordinaterna så du kan få dem, för jag vet inte själv exakt var det är.
Citera
2013-08-04, 18:34
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Japp, delarna har ramlat av innan branden. Dem hade knappast överlevt annars. Kör du vid sidan av vägen kommer du att köra in i buskar, ljung, stenar och gegga. En s40 har inte så hög markfri gång. I ärlighetens namn tror jag inte att s40:n hade klarat att backa tillbaka från den plats den brändes på heller. Så ojämn och dålig är vägen där bilen brändes om man kör för långt in.

Virket är ett långskott, jag vet.

Skulle vara intressant att veta om däckspåren på den platsen överensstämmer med de däckspår RDY fotade vid brandplatsen. Skulle du kunna peka ut platsen exakt på en karta?
Citera
2013-08-04, 18:35
Medlem
Disasterbators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Delarna ligger på platsen för bilbranden. Någon meter in på vägen för branden. Kanske 5-10 meter från platsen som bilen brann på. Det är inte bara delar jag hittat på hunneberg utan delar från den faktiska brandplatsen.
Citera
2013-08-04, 18:37
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Delarna ligger på platsen för bilbranden. Någon meter in på vägen för branden. Kanske 5-10 meter från platsen som bilen brann på. Det är inte bara delar jag hittat på hunneberg utan delar från den faktiska brandplatsen.
Då räcker det med utmärkningen av bilbrandplatsen på kartan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in