2013-08-03, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baylife

Om man ska använda gränsvärden i icke-standard analys så är gränsvärdet för talföljden u_1= 0.9, u_2= 0.99, u_3= 0.999, ... st(u_h) för ett oändligt hyperheltal (H), vilket är 1.

Jag är tillbaka, har inte googlat men skulle nog behöva det för jag begriper det inte? Jag trodde att det alltid fattades en infinitesimal? Det sa du ju innan, och det förefaller logiskt?

Kan du inte förklara med ord vad det där innebär? Är det inte samma sak som oändligt nära 1?

Det finns en liten paradox också. Tar man 10*0.999... så blir det 9*1 + 0.999...
Senast redigerad av skrumpelnubb 2013-08-03 kl. 13:41.
Citera
2013-08-03, 13:45
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Jag är tillbaka, har inte googlat men skulle nog behöva det för jag begriper det inte? Jag trodde att det alltid fattades en infinitesimal? Det sa du ju innan, och det förefaller logiskt?
Det fattas en infinitesimal ja. När har jag skrivit att det inte gjort det när man räknar med infinitesimaler?

Citat:
Kan du inte förklara med ord vad det där innebär?
Läs på vad en standard part funktion är och hur man använder gränsvärden i icke-standard analys. OM du fortfarande inte fattar så kan jag förklara det för dig.

Citat:
Är det inte samma sak som oändligt nära 1?
Det kan man säga.

Citat:
Det finns en liten paradox också. Tar man 10*0.999... så blir det 9*1 + 0.999...
Paradox? Var?
Senast redigerad av baylife 2013-08-03 kl. 13:51.
Citera
2013-08-03, 13:54
Medlem
Citat:
Det fattas en infinitesimal ja. När har jag skrivit att det inte gjort det när man räknar med infinitesimaler?

Jag visste inte om du försökte säga något annat nu? Men tydligen inte!

Citat:
Läs på vad en standard part function är och hur man använder gränsvärden i icke-standard analys.
Ja.

Citat:
Paradox? Var?
Det kanske det inte är men man verkar fortfarande bara få minus en infinitesimal även när man tar 10*0.999...?
Citera
2013-08-03, 13:56
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Det kanske det inte är men man verkar fortfarande bara få minus en infinitesimal även när man tar 10*0.999...?
9,999... och använd sedan lightstones notation.
Citera
2013-08-03, 14:06
Medlem
Citat:
9,999... och använd sedan lightstones notation.

Ja
Citera
2013-08-03, 14:27
Medlem
sanning05s avatar
Citat:

Kan du inte förklara med ord vad det där innebär? Är det inte samma sak som oändligt nära 1?

Hej!

Jag tror att alla är överens om att begreppet oändlighet inom matematik existerar. Men alla är inte överens om att begreppet Gud existerar. Håller du inte med?
Citera
2013-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Läs på vad en standard part funktion är och hur man använder gränsvärden i icke-standard analys. OM du fortfarande inte fattar så kan jag förklara det för dig.
Ett oändligt tal associeras till det finita tal det gränsar mot?
Citera
2013-08-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej!

Jag tror att alla är överens om att begreppet oändlighet inom matematik existerar. Men alla är inte överens om att begreppet Gud existerar. Håller du inte med?

Jo
Citera
2013-08-03, 14:45
Medlem
baylifes avatar
Citat:
Ett oändligt tal associeras till det finita tal det gränsar mot?
Typ. Det oändliga hyperreella talet associeras med ett ändlig reellt tal, som är oändligt nära det hyperreella talet. I detta fallet 1.
Senast redigerad av baylife 2013-08-03 kl. 14:49.
Citera
2013-08-03, 15:00
Medlem
Citat:
Typ. Det oändliga hyperreella talet associeras med ett ändlig reellt tal, som är oändlig nära det hyperreella talet. I detta fallet 1.

Bra, då har jag förstått rätt.
Citera
2013-08-03, 15:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Jag tror att alla är överens om att begreppet oändlighet inom matematik existerar. Men alla är inte överens om att begreppet Gud existerar.

Om "alla" omfattar mig, då är alla inte överens om falska analogier som 'bevisföring'.

Det kan skapas mängder av induktiva, semantik-retoriska och pseudo-analoge 'argument' ... för i stort sett allting. Man kan eventuellt 'bevisa' även båda delar av inkompatible paradox-motsättninger på det viset.

Jag hade hopppats på att bevisen för DFSM skulle ha haft pedagogisk effekt, men till synes ... icke.
Citera
2013-08-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om "alla" omfattar mig, då är alla inte överens om falska analogier som 'bevisföring'.

Det kan skapas mängder av induktiva, semantik-retoriska och pseudo-analoge 'argument' ... för i stort sett allting. Man kan eventuellt 'bevisa' även båda delar av inkompatible paradox-motsättninger på det viset.

Ja, man måste begränsa sig till vad som kan bevisas och inte. Därefter kan man ställa upp hypoteser som mer eller mindre trovärdiga. Men en hypotes är inget bevis även om det skulle vara sant för det kan teoretiskt sett dyka upp annat senare som är motsägande.

Jag kommer ändra min framställning av det jag försökt förmedla här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in