Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2013-08-02, 11:51
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Det är lite som sossarnas Wallström, en nykter och redig kandidat som förmodligen skulle bli omtyckt av många, men tyvärr valde dom båda vägen EU och det gör ju att dom står över inhemsk politik.
Bra för deras karriärer men dåligt för Sverige.

Men anledningen till varför de är populära är ju just för att de verkar utomlands inom en prestigefylld organisation. Om de hade varit i Sverige så hade vi sett på dem på ungefär samma sätt som vi ser på de andra inhemska politikerna. Svenskar har alltid älskat svenskar som kommer upp sig utomlands, oavsett deras kompetensnivå. Hur många vet egentligen vad Malmström och Wallström gör mer än att de har en fin position?
Citera
2013-08-02, 17:29
Medlem
Jag tror att fp har en tuff period framför sig, som kan sluta med att de lämnar riksdagen 2018. Vi är på väg mot något som påminner om 2-partisystem (s och m) med sd och möjligen mp som mer självständiga alternativ. Fp lider av samma problem som tex centern, den tidigare väljarbasen har eroderat. Fp som frisinnat alternativ har liksom ingen plats längre, kanske för att liberalismen som idé just nu är rätt tillknycklad.
Det behövs en extremt populär person som ledare - finns de?
Citera
2013-08-02, 17:36
Medlem
Inget skulle göra mig lyckligare än om folkpartiet raderas ut totalt. Då ska det firas ordentligt Jag tror att jag nog kan ta ut segern i förtid, så ikväll blir det fest Alla är välkomna ( även fd folkpartister)
Citera
2013-08-02, 20:59
Medlem
PaterNoster777s avatar
Moderaternas stödpartier balasnserar samtliga på 4% spärren, C och Kd åker förmodligen båda ut 2014. Folkpartiet har ca 6-5% för närvarande, vilket innebär att det inte behövs mycket för att även de skall få respass.
Vad skall då "allmännborgliga", dvs moderata taktikröstare sattsa på?
Sprida sina röster på tre, eller i varje fall två losers, eller att sattsa alla kort på cirkusnegern, eller, i praktiken, hans efterträdare?
Citera
2013-08-02, 21:25
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Vad skall då "allmänborgliga", dvs moderata taktikröstare sattsa på?
Sprida sina röster på tre, eller i varje fall två losers, eller att sattsa alla kort på cirkusnegern, eller, i praktiken, hans efterträdare?

Tror folk kommer överge C och rösta på FP. Ur Lööv-Askan in i Björklund-Elden.

Min förhoppning är att moderata taktikröstare överger alliansen för valet 2014. Bara att inse att de kommer att förlora. Sedan en taktikröst på SD för att visa sitt missnöje med all galenskap. Tror på ett fyrpartisystem 2018. M, S, SD och MP.
Citera
2013-08-02, 21:46
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Moderaternas stödpartier balasnserar samtliga på 4% spärren, C och Kd åker förmodligen båda ut 2014. Folkpartiet har ca 6-5% för närvarande, vilket innebär att det inte behövs mycket för att även de skall få respass.
Vad skall då "allmännborgliga", dvs moderata taktikröstare sattsa på?
Folkpartiet kommer knappast att åka ur riksdagen, och rimligen inte centern heller - så dumma är inte svenska folket! Och egentligen gör det alliansen starkare om KD försvinner då det är det svagase partiet i alliansen ur genussynvinkel. Jag har alltså gott hopp om att regeringen kan sitta kvar som trepartiregering, eftersom det skall mycket till om de rödgröna skulle bli större än alliansen + SD. Skulle det bli så illa finns möjligheten att plocka in MP i regeringen istället för KD, och det skall väl inte vara omöjligt om man sockrar budet tillräckligt?

Ni som förutser folkpartiets död firar för tidigt"
Citera
2013-08-02, 21:46
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Tror folk kommer överge C och rösta på FP. Ur Lööv-Askan in i Björklund-Elden.

Min förhoppning är att moderata taktikröstare överger alliansen för valet 2014. Bara att inse att de kommer att förlora. Sedan en taktikröst på SD för att visa sitt missnöje med all galenskap. Tror på ett fyrpartisystem 2018. M, S, SD och MP.

Kan ha fel, men jag tror FP kan skrälla eftersom de är ett alternativ istället för V i en rödgrön regering. Miljöpartiet skulle nog stödja detta. Väljarna också. Beror förstås på hur Björklund är trogen en ändå på förhand död Allians. Kan hända får Björklund en tillfällig amnesti av Reinfeldt för att hindra SD som ju är de som förödmjukat imamen mest. Att för all framtid bli förknippad med namnet Nero svider nog jäkligt mycket.
Senast redigerad av TheLucky 2013-08-02 kl. 21:49.
Citera
2013-08-02, 21:51
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande

Birgitta Ohlsson skulle också passa som handen i handsken i en sådan valvinnande trojka! Det är så svårt att avgöra då även Malmström är bra. Båda tror på ett centralstyrt federalt europa och en väldigt liberaliserad invandringspolitik gentemot afrika och mellanöstern. Båda vill även mer eller mindre upplösa Sverige som nationalstat. Birgitta är även radikalfeminist och brinnande sionist med etnonationalistiska judiska övertoner vilket gör att jag ändå skulle välja henne före den mer meriterade Malmström.

Hoppas innerligt att borgarna kör på detta! I toppen Reinfeldt som landsfadersfigur, lika gemytlig och populär som Persson var innan valet 2006. Under honom, Schlingmann, alliansens egna Göbbels. Kvinnorna vinner man med trojan ovan. Allmänt känt att det är sådant kvinnor röstar på. Kanske bäst med ett jobbskatteavdrag till? Ekonomin för det kan ordnas genom att t ex skrota försvaret. Sedan har vi Ullenhag. Vem vill inte rösta på Ullenhag, liksom? Finns få som så fullständigt krossat rasse-SD i debatterna genom att beropa enkla fakta och upprepa dem som besvärjelser. Han hoppas jag på som FPs framtida partiledare. Rena svärmorsdrömmen!

Sossarna skulle kunna hälsa hem om Alliansen kör en sådan laguppställning och de låter bli att toppa. Kanske fixa in Mona Sahlin på hög position igen och återöppna den fina inriktning som Kamali föreslog för snart tio år sedan? Det ligger i tiden med att kraftigt försöka motverka den strukturella rasismen som automatiskt uppstår så fort vita är i majoritetsställning.

Finns massor av den här typen av människor att vinna:
http://minasannaord.wordpress.com/2013/06/09/skolan-genustanket-och-vithetsnormen/
Ohlsson är inte tokig heller - det är sant och det är ju ett av folkpartiets starkaste kort - de har gott om kompetent folk, men som partiledare och tung minister tror jag ändå mer på Malmström. Ohlsson är däremot helt given i en regering så småningom - det är riktigt!
Citera
2013-08-02, 21:52
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Kan ha fel, men jag tror FP kan skrälla eftersom de är ett alternativ istället för V i en rödgrön regering. Miljöpartiet skulle nog stödja detta. Väljarna också. Beror förstås på hur Björklund är trogen en ändå på förhand död Allians. Kan hända får Björklund en tillfällig amnesti av Reinfeldt för att hindra SD som ju är de som förödmjukat imamen mest. Att för all framtid bli förknippad med namnet Nero svider nog jäkligt mycket.
Folkpartiet i rödgrön regering? Trollar du? Det kommer aldrig någonsin att hända!!!!
Citera
2013-08-02, 22:00
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Folkpartiet i rödgrön regering? Trollar du? Det kommer aldrig någonsin att hända!!!!

Så sa jag inte. Tror att dina genusglasögon sorterar bort text som inte kalibrerar dina på förhand bestämda åsikter om hur världen endast får hänga ihop.
Citera
2013-08-02, 22:03
Medlem
genushexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Så sa jag inte. Tror att dina genusglasögon sorterar bort text som inte kalibrerar dina på förhand bestämda åsikter om hur världen endast får hänga ihop.
Jaha - det låter ju betryggande men hur skall jag då tolka att du skriver
"de är ett alternativ istället för V i en rödgrön regering."?

Nå vi är överens om att fp aldrig någonsin kommer att medverka till en socialdemokratiskt ledd regering?
Citera
2013-08-02, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av genushexan
Jaha - det låter ju betryggande men hur skall jag då tolka att du skriver
"de är ett alternativ istället för V i en rödgrön regering."?

Nå vi är överens om att fp aldrig någonsin kommer att medverka till en socialdemokratiskt ledd regering?

Folkpartiet är sådana stolpskott att man aldrig upphör att förvåna sig, de hade chansen 2002 och sumpade det. De kommer inte att ha förmånen att medverka i någon framtida regering någonsin. Såvida de inte lär sig samarbeta med SD. Troligare är nog att de ryker. Folkpartiet är ett parti för veliga halvintellektuella, som tidigare endast överlevde som ett lightalternativ till moderaterna, bla för religiösa, pga av att moderaterna på den tiden enligt propagandan var elaka. Nu när M är lika humana (på ytan i alla fall) enligt pressen, och lika liberala som FP (med nyliberala idiotansatser, främst inom ungdomsförbundet), då har FP spelat ut sin roll, liksom C - klart som korvspad. I och med att väljarkåren åldras, så tynar FP lyckligtvis bort, för att aldrig mer återuppstå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in