Citat:
Du kan ju ingenting om forskning, man gör inte statistik på de sakkunniga som ingår i en utredning. Man redovisar de fynd man gjort i relation till aktuellt kunskapsläge. Frågan är mer enkel än så, föreligger det ett behov av tvångsvård, och vad baseras detta behov på?
Här är det ytterst pinsamt att ÖL på Säter kastar in Otto Brundins diagnos som underlag. Men du förstår inte ens varför det är problematiskt, så du är ju immun mot kunskap.
Vi har ju presenterat informationen, men du saknar möjlighet att förstå problemet.
Här är det ytterst pinsamt att ÖL på Säter kastar in Otto Brundins diagnos som underlag. Men du förstår inte ens varför det är problematiskt, så du är ju immun mot kunskap.
Vi har ju presenterat informationen, men du saknar möjlighet att förstå problemet.
Jag har inte påstått att man gör så, det var för att illustrera principen på att du ställer krav på utredningen och att svaret kanske ändå inte "duger" för olika intressenter, om man hade förväntat sig ett annat svar.
Säg så här då, givet att man tar in en extern utredare, får man då inte lita på att man valt den personen på vetenskapliga grunder, dvs att du accepterar svaret rakt av?
Och angående "immun mot kunskap" så anser jag inte att det presenterats speciellt mycket kunskap i den debatt jag deltagit i nu. Det har presenterats åsikter, tolkningar, hypoteser osv. I bästa fall med referens till viss fakta men på det stora hela taget - mest uttryck av åsikter baserat på ett gammalt val av ena extremen i en polarisarad debatt. Jag gör inget val av extremer, jag förhåller mig skeptisk till många delar, inklusive friandet av SB för morden, och "mysfarbror" (en träff på detta uttalande kom ju i alla fall i efterhand strax ovan).