Flashback bygger pepparkakshus!
2019-03-14, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Njaa.
L är partiet för dig som vill avskaffa Sverige som nation och att vi blir en del av federationen EU.
För dig som gillar incest, pedofili, månggifte, nekrofili, tidelag.

Kan inte vara såå många som gillar detta men några promille är säkert hänförda.

Men om nu EU skall bli en enhetlig stat måste givetvis det allra största tvisteämnet lösas allra först!

Ingen fråga har det senaste decenniet varit mer destabiliserande för EU än asylpolitiken.
Gränskontroller överallt och skenande kriminalitet bland asylanter kan knappast övertyga.

Det allra första ställningstagandet för ett parti som önskar en EU-stat är helt solklart!
Inte en enda jävel mer till Sverige innan hel och total konsensus råder mellan alla EU-länder om gemensam fördelning och asylregler.
Placering av de redan befintliga i tältläger på någon obebodd ö i Sverige, skulle givetvis också stärka möjligheterna till en enda EU-stat!
Citera
2019-03-15, 08:41
Medlem
För mig är Folkpartiet, nåja Liberalerna, en enda politisk anakronism. Jag vet inte riktigt vad vi ska ha ett liberalt parti till när vi lever i ett helt genomliberaliserat samhälle. Egentligen allt vad liberalerna en gång i tiden ville genomföra är nu genomfört. Det är en stor skillnad på Sverige år 1969 och tillståndet nu år 2019. Liberalismen har segrat det är bara att konstatera faktum och då behövs inte liberalerna mer.

Det är som om det 2019 skulle finnas ett Demokratisk parti som förordar allmän rösträtt och det även för kvinnor.
Senast redigerad av Konrad 2019-03-15 kl. 08:44.
Citera
2019-03-15, 17:28
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
För mig är Folkpartiet, nåja Liberalerna, en enda politisk anakronism. Jag vet inte riktigt vad vi ska ha ett liberalt parti till när vi lever i ett helt genomliberaliserat samhälle. Egentligen allt vad liberalerna en gång i tiden ville genomföra är nu genomfört. Det är en stor skillnad på Sverige år 1969 och tillståndet nu år 2019. Liberalismen har segrat det är bara att konstatera faktum och då behövs inte liberalerna mer.

Det är som om det 2019 skulle finnas ett Demokratisk parti som förordar allmän rösträtt och det även för kvinnor.

De vill mer. Hur mycket utomeuropeisk invandring som helst. Osv. Det är saker som de verkligen vill få igenom för de vill ha det samhället. De vill förändra hur människor i Sverige ser på världen och hur de tänker.
Citera
2019-03-15, 18:19
Medlem
ekerilars avatar
Det som talar för att vi ser slutet för L är att Centern, styrt av Annie Lööf har varit bättre på att fånga in de liberala väljarna. Centern har dessutom ett mycket liberalt ungdomsförbund
Det som talar emot är att Liberalerna (Folkpartiet) rest sig på nio förr.

I början av 80-talet höll partiet på att utradera sig själva. Ola Ullsten avgick och ersattes med Bengt Westerberg och på några år ökade man från 4 till 14 procent av väljarna. (Westerbergeffekten)

I slutet av 90-talet var man på väg bli uträknade igen. Maria Leissner ersattes av Lars Leijonborg (Lejonkungen). Återigen ökade man från 4 till 14 procent.

Kan det bli något liknande om Björklund ersätts av exempelvis Nyamko Sabuni? Hon är Kvinna och Invandrare, dessutom svart. Hon uppfattas också som vettig av de allra flesta.
Kan hon (eller någon annan) än en gång återupprätta detta parti?
Citera
2019-03-15, 21:04
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Kan det bli något liknande om Björklund ersätts av exempelvis Nyamko Sabuni? Hon är Kvinna och Invandrare, dessutom svart. Hon uppfattas också som vettig av de allra flesta.
Kan hon (eller någon annan) än en gång återupprätta detta parti?

Tveksamt. Liberalerna behöver mer än en galjonsfigur.
Citera
2019-03-15, 22:51
Medlem
Liberalerna drev allmän rösträtt och rösträtt för kvinnor son genomfördes 1919 och detta är grunden för vår nuvarande situation med islam, invandring. Så Liberalerna / folkpartiet var dåligt för Sverige redan på 1800-talet. Liberalerna ör våra huvudmotståndare. Efter dem är socialdemokraterna våra huvudsakliga motståndare
Citera
2019-03-15, 23:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Detta parti är inte ens nyliberalt. Det är kulturmarxistiskt rakt igenom.

"Kulturmarxism" är en konspirationsteori. Men om du menar postmodernism, som folk som surrar om "kulturmarxism" ofta gör, så är alla svenska riksdagspartier i varierande grad influerade av denna flumfilosofi. L är inget undantag, även om jag skulle hävda att flera andra partier är värre anfrätta.
Citera
2019-03-15, 23:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Tveksamt. Liberalerna behöver mer än en galjonsfigur.

Med en galjonsfigur som har vettiga idéer kan man dock komma långt.
Citera
2019-03-16, 00:10
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
"Kulturmarxism" är en konspirationsteori. Men om du menar postmodernism, som folk som surrar om "kulturmarxism" ofta gör, så är alla svenska riksdagspartier i varierande grad influerade av denna flumfilosofi. L är inget undantag, även om jag skulle hävda att flera andra partier är värre anfrätta.

Kulturmarxism är ingen konspirationsteori. Och ja, även andra partier är det också.
Citera
2019-03-16, 00:13
Medlem
Zyxel04s avatar
Väldigt intressant fråga, de fem klassiska partierna som då är V, L, M, S och C har känts som etablerade och stabila eftersom att dom har sina klassiska kärnväljare. På senare tid har även MP, KD och SD kommit in till denna gruppen men överlag känns det mer oklart. Problemet numera är ju att väljare är mer dynamiska och man är mer villig att byta parti.

Känns som att Liberalerna har haft stora problem på flera områden de senaste åren, tyvärr. Dom konkurerar ju numera med främst C men också med M om de "liberala väljarna" och det leder till att partiet måste framhäva sig och visa vad som specifikt preciserar Liberalerna.

Dom har ju sin EU-fråga men numera är ju alla för unionen och och antar att den enskilde väljaren inte vill ha en federalistisk riktning som L eftersträvar.

Man har också varit relativt svaga i motståndet mot SD i jämförelse med Centern som tydligare markerat mot Centern och därmed kunnat erövra borgerliga väljare som inte gillar SD:
Citera
2019-03-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad

Nekrofilernas rätt till lik har de ännu inte säkrat. En sista barriär att bryts ned.
Citera
2019-03-16, 02:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
De vill mer. Hur mycket utomeuropeisk invandring som helst. Osv. Det är saker som de verkligen vill få igenom för de vill ha det samhället. De vill förändra hur människor i Sverige ser på världen och hur de tänker.

Jag tror knappast att en sådan politik är vägvinnande för något parti i längden. Visst kan L försöka men resultatet lär inte bli ett positivt gensvar från väljarna. Den tiden är förbi.

För ett tag sedan mötte jag min f.d chef som nu mera är pensionerad. Han är öppet liberal och en typisk folkpartist av den gamla sorten. Efter att vi hade växlat några allmänna fraser kom vi så in på politik.

- Jag skulle aldrig rösta på SD men vi kan inte ha det så här. Det måste sättas stopp på inflödet och börjas ställa krav.

Vad vill L just nu? Jag har uppriktigt sagt ingen aning. Vill de någonting över huvud taget? De bara flyter omkring.
Om L skulle försöka kopiera C:s ultraliberala politik skulle L raderas från den politiska kartan. Nyamko Sabuni kan faktiskt bli räddningen för L. Jag misstänker, utan att ha direkt belägg för det, att hon inte är en kravlös slappliberal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in