Citat:
Ursprungligen postat av
kunskap1
Varför ska man bevisa/motbevisa Gud? Vad är målet med denna diskussion? Tar denna diskussion någonsin slut? Låt oss anta att Gud finns, vad är nästa steg? Och låt oss anta han inte finns, vad är nästa steg?
1) Gud finns och vi har bevisat det
Alla religioner har med största sannolikhet fel så vi kommer väl antagligen alla hamna i helvetet. Alternativet, och ifall vi har tur, är vi födda i rätt land och att det faktiskt är den kristna guden som existerar. Då får vi be om ursäkt, gå in i rädsla för helvetet och leva under dödshot resten av våra liv. När våra dödshotsliv är slut åker vi i vilket fall i EVIGHET till en brinnande sjö, med sulfur, där vi får hänga eller till samma EVIGHET i himlen med varenda jävla släkting du någonsin haft.
Ärligt talat hade jag nog hellre valt helvetet. Gud har beskrivit det. Jag har inte hört satans sida av myntet och om man ser till hur illa gud pratar om t.ex. homosexuella är det säkert en skev bild av helvetet.
2) Gud finns inte och vi har bevisat det
Vi börjar uppskatta det enda liv vi haft tur nog till att få. Vi kan börja leva i nuet, utvecklas som människor och INTE fastna i 2000 år gamla traditioner ifrån svampätande "profeter". Vi kan anamma vetenskapen. Vi kan lära ut rätt saker. Vi behöver inte längre tänka på "Jihad" och alla andra krig HELT I ONÖDAN. Vi kan se till att du som jag är människor. Inte människor som blivit lurade på ett eller annat sätt.
Jag väljer tvåan. Alternativ ett har så förbannat mycket stress, press och regler. Jag vill inte leva som en slav.