2013-08-02, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför ska man bevisa/motbevisa Gud? Vad är målet med denna diskussion? Tar denna diskussion någonsin slut? Låt oss anta att Gud finns, vad är nästa steg? Och låt oss anta han inte finns, vad är nästa steg?
Detta var väl det första intressanta inlägget på länge, skulle man förändra sitt beteende om man fick någon slags bevis för ett liv efter detta? Skulle man få andra värderingar?
Citera
2013-08-02, 08:09
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peckahuve
Detta var väl det första intressanta inlägget på länge, skulle man förändra sitt beteende om man fick någon slags bevis för ett liv efter detta? Skulle man få andra värderingar?

Frågan för mig blir om man kan lita på den uppfattning människor har idag av Gud och hur bra den stämmer, om Gud fanns på riktigt. Ska man följa nuvarande religioner eller ska man försöka ta reda på vad som gäller från källan, och hur. Är han värd att följa? Om GT stämmer är han ju förmodligen en sociopatisk demiurg. Är någon sådan värd att följa eller ska man bara hålla huvudet nere i hopp om att undvika honom då han uppenbarligen är mäktig.
Citera
2013-08-02, 08:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Frågan för mig blir om man kan lita på den uppfattning människor har idag av Gud och hur bra den stämmer, om Gud fanns på riktigt. Ska man följa nuvarande religioner eller ska man försöka ta reda på vad som gäller från källan, och hur. Är han värd att följa? Om GT stämmer är han ju förmodligen en sociopatisk demiurg. Är någon sådan värd att följa eller ska man bara hålla huvudet nere i hopp om att undvika honom då han uppenbarligen är mäktig.
Jag tänker mig mer att man plötsligt vet att det kommer ett liv efter detta, men man vet inget om vad eller hur?
Man vet bara att det inte är slut efter döden. Skulle det påverka ens liv just nu?
Citera
2013-08-02, 08:46
Medlem
Citat:
Jag tänker mig mer att man plötsligt vet att det kommer ett liv efter detta, men man vet inget om vad eller hur?
Man vet bara att det inte är slut efter döden. Skulle det påverka ens liv just nu?

Om Gud finns och är allsmäktig och vill ha kontakt med oss människor, skulle man kunna tänka sig att han uppenbarade sig för var och en, på ett sådant sätt att det står utom varje rimlig tvivel att han finns.
Citera
2013-08-02, 08:49
Medlem
icarus_gbgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Varför ska man bevisa/motbevisa Gud? Vad är målet med denna diskussion? Tar denna diskussion någonsin slut? Låt oss anta att Gud finns, vad är nästa steg? Och låt oss anta han inte finns, vad är nästa steg?

1) Gud finns och vi har bevisat det
Alla religioner har med största sannolikhet fel så vi kommer väl antagligen alla hamna i helvetet. Alternativet, och ifall vi har tur, är vi födda i rätt land och att det faktiskt är den kristna guden som existerar. Då får vi be om ursäkt, gå in i rädsla för helvetet och leva under dödshot resten av våra liv. När våra dödshotsliv är slut åker vi i vilket fall i EVIGHET till en brinnande sjö, med sulfur, där vi får hänga eller till samma EVIGHET i himlen med varenda jävla släkting du någonsin haft.

Ärligt talat hade jag nog hellre valt helvetet. Gud har beskrivit det. Jag har inte hört satans sida av myntet och om man ser till hur illa gud pratar om t.ex. homosexuella är det säkert en skev bild av helvetet.

2) Gud finns inte och vi har bevisat det
Vi börjar uppskatta det enda liv vi haft tur nog till att få. Vi kan börja leva i nuet, utvecklas som människor och INTE fastna i 2000 år gamla traditioner ifrån svampätande "profeter". Vi kan anamma vetenskapen. Vi kan lära ut rätt saker. Vi behöver inte längre tänka på "Jihad" och alla andra krig HELT I ONÖDAN. Vi kan se till att du som jag är människor. Inte människor som blivit lurade på ett eller annat sätt.

Jag väljer tvåan. Alternativ ett har så förbannat mycket stress, press och regler. Jag vill inte leva som en slav.
Citera
2013-08-02, 08:51
Medlem
Det var inte min tanke att svara dig peckahuve, så glöm mitt svar.
Citera
2013-08-02, 08:52
Medlem
Om Gud finns och är allsmäktig och vill ha kontakt med oss människor, skulle man kunna tänka sig att han uppenbarade sig för var och en, på ett sådant sätt att det står utom varje rimlig tvivel att han finns.
Citera
2013-08-02, 08:55
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzmange

OM h*n nu inte är en demiurg (vilket givetvis inte är en ultimativ 'gud', men endast en 'skapare'), som tyckar om katt-och-rått lekar.
Citera
2013-08-02, 09:25
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:

En bra fråga. Jag skulle spontant säga nej, eftersom 80-90 % (gissning) av mänskligheten redan tror på ett efterliv och inte tycks ta mycket hänsyn till detta i sitt uppträdande.
Citera
2013-08-02, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
OM h*n nu inte är en demiurg (vilket givetvis inte är en ultimativ 'gud', men endast en 'skapare'), som tyckar om katt-och-rått lekar.

Jag tänkte snarare på den abrahamistiska Guden som sägs vilja ha en kärleksrelation med oss människor.
Senast redigerad av jazzmange 2013-08-02 kl. 10:33.
Citera
2013-08-02, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Om Gud inte gillade katt-och-rått lekar, varför skapade han då satan? Godheten måste ha ondska att jaga hela tiden, så att den kan verka vara god/gud, så Gud och satan jagar varandra i en evig yin och yang ouroboros cirkel.
Citera
2013-08-02, 10:38
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Om Gud inte gillade katt-och-rått lekar, varför skapade han då satan? Godheten måste ha ondska att jaga hela tiden, så att den kan verka vara god/gud, så Gud och satan jagar varandra i en evig yin och yang ouroboros cirkel.

Hur vet DU att Gud existerar? Hur vet DU att gud skapat satan? Var är din bevisföring?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in