Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Ang. det (av mig) fetade: Har du källa på det eller är det ytterligare en "känsla av", "tror mig veta", etc., etc. ..... ?
Har hört det av flera läkare på ett privat plan. Detta är ju inget man vågar skriva ned, men det är inget nytt. Finns beskrivet i flera äldre medicinhistoriska böcker kring de stora sinnessjukhus man skapade i början på 1900-talet. Många gånger så förpassades läkare med problem med spriten osv till dessa kliniker då man i hög grad ansåg att patienterna var obotligt sinnessvaga, särskilt då på
asyler. Därav den frihet även som tolererades kring nya spännande metoder, långbad, lobotomeringar och tvångssteriliseringar. Dessa patienter var inte människor med egen vilja och kapacitet att veta sitt eget bästa.
Sätt in den nya experimentmetoden med förträngda minnen i sitt historiska sammanhang så blir bilden mycket klar. Även om man naturligtvis har förståelse för människovärdet på ett filosofiskt teoretiskt plan, så är det klart att vissa personer faller tillbaka på de äldre synsätten på patienten.
Att Birgitta Sthåle undgår all granskning i denna soppa undgår mitt förstånd, hon var ju spindeln i nätet. Men mer allvarligt så har hon inte tagit avstånd från charlatanismen hon plågade Sture Bergwall med, fanskapet hade ju t.o.m. Skrivit en bok om detta som skulle ges ut. Ett exemplar av råkopian har Sture kvar, denna gavs väl till Råstam? Oavsett, varför duckar man för att peka ut de ansvariga. Hon var ju i allt detta en mycket offentlig och självbelåten person när det begav sig.
Är det inte dags att gräva lite och kolla vad dessa personer i denna skandal?
De kan inte dömas rent lagmässigt, ej heller bli föremål för disiplinåtgärder. Men det minsta man kan kräva är väl att denna historia dokumenteras och deras eftermäle blir korrekt återgivet?